پکن: آمریکا به جای مداخله در امور کشورها به نقض حقوق بشر در کشور خود بپردازد

به گزارش مجله پریها، عضو کمیسیون مرکزی سیاست خارجی حزب کمونیست چین در گفت وگوی تلفنی با وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن به جای مداخله در امور دیگر کشورها به بهانه حقوق بشر، به نقض حقوق بشر در سرزمین های خود بپردازد.

پکن: آمریکا به جای مداخله در امور کشورها به نقض حقوق بشر در کشور خود بپردازد

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یانگ جیچی عضو کمیسیون مرکزی سیاست خارجی حزب کمونیست چین در گفت وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، نگرانی جدی پکن از فضاسازی های اخیر درباره منشأ ویروس کرونا را ابراز کرد.

او گزارش های اخیر در رسانه های آمریکا مبنی بر اینکه ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان به بیرون نشت نموده را پوچ توصیف کرد.

بر اساس گزارش تلویزیون CCTV چین، یانگ به بلینکن گفت که واشنگتن باید موضوعات مربوط به تایوان را با دقت و مناسب پیگیری کند.

این گفت وگوی تلفنی زمانی صورت می گیرد که دو کشور در مجموعه ای از موضوعات از تجارت و فناوری تا حقوق بشر و ویروس کرونا با یکدیگر اختلاف دارند.

یانگ در این گفت وگوی تلفنی گفت: واشنگتن باید با پکن درباره بازگرداندن روابط به جهت خود همکاری کند.

نخستین ملاقات یانگ با بلینکن در ماه مارس در آلاسکا با تبادل اظهارات تندی به خاتمه رسید. در این ملاقات، پکن اظهارات ناپسندی که در مورد همه گیری به چین نسبت داده شده ابراز مخالفت کرد.

یانگ گفت: ما از آمریکا می خواهیم تا به حقیقت و علم احترام گذاشته و از سیاسی سازی موضوع خودداری نموده و بر همکاری بین المللی در مبارزه با همه گیری تمرکز کند.

اظهارات یانک درباره تایوان نیز در پی سفر هفته پیش سه سناتور آمریکایی با یک هواپیمای نظامی به تایوان صورت می گیرد. این سه سناتور ضمن ملاقات با رئیس تایوان بیان کردند که واشنگتن 750 هزار دوز واکسن کرونا به تایوان خواهد داد.

یانگ در ادامه گفت وگوی تلفنی خود با بلینکن گفت: آمریکا به جای مداخله در امور داخلی دیگر کشورها به بهانه حقوق بشر، باید به برطرف کردن نقض جدی حقوق بشر در سرزمین های خود بپردازد.

بر اساس گزارش رسانه ها، موضوع ایران نیز یکی از محورهای گفت وگو میان بلینکن و یانگ بوده است.

وزیر خارجه چین امروز، نیز بر لزوم برطرف تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود.

وانگ طی سخنرانی آنلاین در کنفرانس خلع سلاح در ژنو، گفت: اقدامات زورگویانه و قلدی های یکجانبه آمریکا، منشأ اصلی مسائل بر سر برنامه هسته ای ایران است.

طبق بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه چین، وی ضمن تاکید بر لزوم افزایش کوشش های دیپلماتیک برای بازگرداندن برجام به جهت اصلی، شرح داد: برای بازگشت به برجام، برداشتن تحریم های ایران اولین چیزی است که طبیعتا [آمریکا] باید انجام دهد.

دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مدعی است میخواهد به وسیله مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای برجام را فراهم کند.

مقام های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف نموده اند اما تا به امروز از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده اند و برگزاری پنج دور مذاکرات فشرده برای احیای برجام تا به امروز به نتیجه نرسیده است.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش در این توافق هسته ای پایبند بود اما اردیبهشت ماه سال 1398 بیان کرد میخواهد با توجه به عدول طرف های غربی از تعهداتشان، از حقوقش در چند بند برجام (از جمله بند 36) برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق استفاده کند.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن 5 گام برای کاهش تعهدات، خاتمه 15 دی ماه 1398 بیان کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست.

تهران اعلام نموده چنانچه طرف مقابل به تعهداتش بازگردد و تحریم ها را به صورت قابل راستی آزمایی برطرف کند اجرای کامل تعهداتش را از سر خواهد گرفت.

ایران تأکید می نماید به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4219

به "پکن: آمریکا به جای مداخله در امور کشورها به نقض حقوق بشر در کشور خود بپردازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پکن: آمریکا به جای مداخله در امور کشورها به نقض حقوق بشر در کشور خود بپردازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید