هشدار رئیس جمهور چین نسبت به یکجانبه گرایی در دنیا

به گزارش مجله پریها، رئیس جمهور چین امروز سه شنبه خواهان برابری بیشتر در مدیریت امور جهانی که تلویحا حاکی از رد تسلط آمریکا است، شده و در ادامه گفت که دولتها نباید به تحمیل قوانین بر دیگران بپردازند.

هشدار رئیس جمهور چین نسبت به یکجانبه گرایی در دنیا

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سخنرانی شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در جریان یک اجلاس مالی در حالی مطرح شد که تنشهای چین با همسایگانش و همچنین واشنگتن بر سر بلندپروازی های راهبردی آن و تقاضایش برای داشتن نقش بیشتر در تجارت کردن و قوانین دیگر افزایش یافته است.

رئیس جمهور چین بدون ذکر نام آمریکا از آنچه یکجانبه گرایی کشورهای منفرد خواند، انتقاد نموده و نسبت به قطع ارتباطات هشدار داد؛ هشداری که اشاره به نگرانی ها از بابت تاثیرات تنشهای میان آمریکا و چین در حوزه های تکنولوژی و امنیت از جمله با احتمال جدا ساختن صنایع و بازارها و تبدیل آنها به حوزه های مجزا با ثمربخشی کمتر و استانداردهای مغایر با یکدیگر دارد.

شی جینپینگ درسخنرانی به وسیله ویدیو کنفرانس خطاب به اجلاس بوآئو فور ایشیا در جزیره هاینان اظهار کرد: امور بین الملل باید توسط همه و به وسیله رایزنی مدیریت شوند. نباید قوانین ایجاد شده توسط یک یا چند کشور بر دیگران تحمیل شوند.

رئیس جمهور چین خواهان همکاری قدرتمندتر در حوزه های تحقیقات درباره واکسنهای کروناویروس و همچنین اتخاذ گامهایی برای موجود ساختن این واکسنها برای کشورهای در حال توسعه شد.

این اظهارات رئیس جمهور چین بازتاب دهنده میل حزب کمونیست حاکم بر این کشور برای تطابق یافتن نفوذ دنیای چین با صندلی آن به عنوان دومین اقتصاد عظیم دنیا و نارضایتی رهبران این حزب از آنچه تلاشهای آمریکا برای بلوکه کردن بلندپروازی های آن می بینند، است.

رئیس جمهور چین تاکید نمود: صرف نظر از این که چین تا چه حد توسعه یابد، این کشور هرگز به دنبال هژمونی و گسترش حوزه های نفوذ خود یا دست داشتن در یک رقابت تسلیحاتی نخواهد بود.

بودجه نظامی چین دومین بودجه نظامی عظیم دنیا بعد از بودجه آمریکا بوده و پکن در حال توسعه موشکهای بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، زیردریایی ها و جنگنده های رادارگریز پیشرفته و تسلیحات دیگر با هدف گسترش حوزه قدرت نظامی خود است.

اجلاس بوآئو که در سال 2001 تاسیس شد، الگوبرداری شده از اجلاس رهبران داووس در سوئیس است.

شی جینپینگ در ادامه صحبتهایش نسبت به قطع ارتباطات هشدار داد در حالی که این موضع مغایر با حمایت چین از استانداردهای خودش در حوزه های مخابرات، قطارهای پیشرفته و دیگر حوزه ها و اعمال فشار بر شرکتها به منظور روی آوردنشان به تامین کننده های چینی به جای منابع دنیای دیگر حتی به رغم افزایش یافتن هزینه ها است.

رئیس جمهور چین گفت: ساختن دیوارها و قطع ارتباطات ناقض قوانین مالی و بازار بوده و به دیگران آسیب وارد می نماید.

او همچنین گفت که چین به تقویت صلح دنیای، مشارکت در توسعه دنیای و حفاظت از نظم بین المللی ادامه خواهد داد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4187

به "هشدار رئیس جمهور چین نسبت به یکجانبه گرایی در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار رئیس جمهور چین نسبت به یکجانبه گرایی در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید