وام دانشجویی کانادا

به گزارش مجله پریها، برای بورسیه دانشجویی کانادا شرایطی از قبیل معدل ترم یا فعالیتهای شاخص اجتماعی، اختراعات و یا علمی در نظر گرفته می گردد که در هر دانشگاه متفاوت است. گفتنی است که این یاری هزینه ها در دوره کارشناسی فقط قسمتی از شهریه و یا هزینه های زندگی دانشجو را پوشش میدهد. بیشتر بورسیه ها مخصوص تحصیلات تکمیلی است.

وام دانشجویی کانادا

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه ویزای کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله کانادا با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

شرایط اخذ بورسیه و یاری هزینه تحصیلی از دانشگاه های کانادا

دانشجویان در هنگام ارسال تقاضای پذیرش اعلام می نمایند که خواستار دریافت یاری هزینه است. دانشگاه با آنالیز پرونده دانشجو اعلام می نماید که میزان یاری هزینه چقدر است و شرایط آن را را در برگه پذیرش اعلام می نماید. این یاری هزینه ها معمولا به صورت TA و یا ترکیبی از TA، RA، Fellowship Grant است.بعضی از دانشگاه ها در بسیاری از رشته های مهندسی، اساتید دارای بودجه های تحقیقاتی برای پروژه های خود هستند و باید بخش از این بودجه را به دانشجویان خود بعنوان RA پرداخت نمایند

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر دانشجویان باید در هنگام پذیرش یا تماس با اعضای هیئت علمی دانشکده به دنبال یک استاد راهنما باشند. در صورتی که استاد راهنما شرایط علمی و علایق تحقیقاتی دانشجو را قبول کند و بودجه نیز داشته باشد، دانشجو را تایید کرده و به دانشکده اعلام می نماید.مبلغ این یاری هزینه بستگی به بودجه استاد راهنما و شرایط متقاضی دارد. دانشجویان پس از پذیرش و آغاز تحصیل در ترم های دوم و یا سال دوم به بعد می توانند برای دریافت بورس از موسسات داخل دانشگاه (مانند گروه های تحقیقاتی) و یا مراکز خارج دانشگاه (مانند مراکز غیر انتفاعی و یا موسسات دولتی) بورس بگیرند.

در این نوع بورسیه ها رشته تحصیلی، موضوع تحقیق و عملکرد تحصیلی دانشجو بسیار حائز اهمیت است و دانشجویان باید دقت داشته باشند که در بعضی دانشگاه ها دانشجو ممکن است از تمامی شیوه های بالا واجد شرایط دریافت یاری هزینه باشد، با این حال چنانچه مجموع دریافتی از مبلغ خاصی بالاتر رود ممکن است دانشگاه یکی از یاری هزینه ها کاهش و یا قطع نماید.

از آنجایی که بورسیه و یاری هزینه تحصیلی در کانادا دارای تنوع زیادی است و رقابت برای دریافت این بورسیه از سر تا سر دنیا بالاست مخصوصا در رشته هایی مانند رشته هایی مانند مهندسی و پزشکی که هزینه ها بیشتر است. بنابراین ذکر این نکته لازم است که برای دریافت بورسیه های تحصیلی کشور کانادا باید سریعتر اقدام نمایید.

همانطور که می دانید اغلب دانشگاه های کانادا جزو دانشگاه های برتر دنیا بوده و دارای بودجه دولتی هستند. در عین ارائه خدمات آموزشی عالی و با کیفیت و پایین بودن هزینه های تحصیلی به نسبت بعضی از کشورها، تحت شرایط خاصی، امکان ارائه بورسیه تحصیلی کانادا را به بعضی از دانشجویان دارند.

اغلب بخش زیادی از بورسیه تحصیلی کانادا به دانشجویان کانادایی اختصاص می یابد و یاری هزینه های تحصیلی قابل ارائه برای دانشجویان خارجی در این کشور در مقایسه با کشورهای انگلیس، آمریکا و استرالیا محدودتر است؛ از این رو دانشجویان بین المللی دارای منابع محدودی برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا و تحصیل در کانادا هستند و اغلب سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) از دانشجویان بین المللی توقع داشتن تمکن اقتصادی و پوشش هزینه های زندگی و تحصیل را بدون استفاده از یاری های تحصیلی دانشگاه دارد.

بورسیه Entrance Scholarships

این نوع از بورسیه تحصیلی کانادا منبع خوبی برای دانشجویانی با مدارج علمی بالا و قوی است. با در نظر دریافت این موضوع که تامین اقتصادی هزینه های تحصیل، دغدغه اصلی فرد متقاضی است، جستجوی آکادمی مورد علاقه و مناسب شرایط شما کار ارزشمندی خواهد بود. گفتنی است که برای بعضی از این یاری های تحصیلی ضرب العجل سالانه مشخص شده، به همین خاطر فرد میبایست در اسرع وقت و البته اوایل سال، برای درخواست بورسیه تحصیلی کانادا و یا دریافت پذیرش از برنامه تحصیلی و دانشگاه مورد نظر خود اقدام کند.

بعضی از دانشگاه های دولتی کانادا نظیر دانشگاه کارلتون، منیتوبا و آلبرتا به منظور کاهش و یا جبران هزینه های اضافی شهریه دانشجویان بین المللی بورسیه تحصیلی کانادا از نوع entrance scholarship را ارائه می دهند. این نوع از یاری های تحصیلی عموما براساس معیارهای واجد شرایط بودن ، دانشجوی تمام وقت بودن، حداقل میانگین معدل GPA بوده و به صورت اتوماتیک به فرد تعلق می گیرد.

بورسیه های دولتی کانادا

یاری هزینه تحصیلی فوق دکترا (Banting Postdoctoral fellowships) : بورسیه و یاری هزینه تحصیلی دولتی کانادا که مختص به دانشجویان بین المللی و ممتاز مقطع فوق دکترای رشته های علوم طبیعی، اجتماعی و یا تحقیقات سلامت است. به طور سالانه 70 بورسیه تحصیلی کانادا Banting به متقاضیان واجد شرایط در سراسر دنیا تعلق می گیرد و در مجموع 140 بورسیه تحصیلی در این گروه به طور همزمان فعال است. بورسیه تحصیلی فوق دکترای Banting با ارزش سالیانه 70.000 دلار دارای برنامه زمان بندی و ضرب العجل بوده و برای مدت زمان دو سال طراحی شده است.

بورسیه مقطع فوق لیسانس (Canada Graduate Scholarships-Masters Program): یکی دیگر از یاری هزینه تحصیلی برای دانشجویان کانادایی مقطع فوق لیسانس و یا دکترا (CGS-M) دانشگاه های کانادا است. این نوع از بورسیه تحصیلی کانادا با ارزش 17500 دلار برای یک سال اعتبار دارد و غیر قابل تمدید است. گفتنی است که یکی از شرایط اولیه درخواست بورسیه CGS M داشتن شهروندی کانادا و یا اقامت دائم کانادا است. این نوع بورسیه تحصیلی کانادا توسط سه ارائه دهنده فدرال: موسسه تحقیقاتی بهداشت کانادا (CIHR)، شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا (NSERC) و شورای تحقیقات علوم اجتماعی و انسانی کانادا (SSHRC) مدیریت می شود.

بورسیه جوایز تحقیقاتی (IDRC Research Awards): بورسیه تحصیلی دولتی کانادا که مختص دانشجویان بین المللی کشورهای در حال توسعه جنوب شرقی آسیا (کشورهای عضو ASEAN)، چین، هند و هنگ کنگ در مقاطع تحقیقاتی فوق لیسانس و دکترا و در حال تحصیل در یک دانشگاه کانادایی معتبر است.

بورسیه فوق لیسانس NSERC : یکی دیگر از انواع مختلف یاری های تحصیلی دولتی کانادا در قالب scholarships، grants و awards برای دانشجویان ممتاز تحصیل در مقطع فوق لیسانس و رشته های علوم طبیعی و یا مهندسی در یکی از دانشگاه های معتبر کانادا است که از طرف سازمان NSERC تامین اقتصادی می شود.

بورسیه تحصیلی سازمان ایالات آمریکا OAS : این نوع از بورسیه تحصیلی دولتی کانادا برای دانشجویان فارغ التحصیل عضو کشورهای OAS است که شامل کشورهای آمریکای لاتین و جزایر کارائیب می شود.

بورسیه Vanier Graduate Scholarships : این نوع از بورسیه دولتی کانادا مختص دانشجویان بین المللی مقطع دکتراست که به وسیله ویزای تحصیلی کانادا به تحصیل در یکی از دانشگاه های شرکت نماینده در این طرح مشغول هستند. هر ساله قریب به 166 بورسیه تحصیلی کانادا Vanier CGS با ارزش سالانه 50.000 دلار و برای مدت اعتبار 3 سال به دانشجویان واجد شرایط بین المللی دکترا اهدا می شود و در حال حاضر در مجموع 500 بورسیه تحصیلی از این نوع فعال است. هدف از ارائه بورسیه تحصیلی Vanier CGS تبدیل کردن کانادا به مرکز عالی تحقیقات و آموزش است، بورسیه ونیر با نشان دادن مهارت های رهبری و استانداردهای بالای دستاوردهای علمی در رشته های علوم اجتماعی و انسانی، علوم طبیعی، سلامت و مهندسی بدنبال جذب و نگه داشت دانشجویان دکترای ممتاز از سراسر دنیا است.

پس از ثبت نام دانشجوی متقاضی این بورس تحصیلی در یکی از برنامه های تخصصی مقطع دکتری دانشگاه های کانادا، مهترین نکات مهم دریافت این نوع از بورسیه تحصیلی به قرار زیر است:

  • معرفی نامه از موسسه آموزشی و دانشگاه کانادایی متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی کانادا
  • نمرات عالی مقاطع کارشناسی و ارشد و حدنصاب بالای معدل
  • توانایی تحقیقات پیشرفته و تخصصی و پتانسیل رهبری پروژه

بورسیه های غیر دولتی کانادا

صندوق اقتصادی زیست محیطی Anne Vallee : این نوع از بورسیه تحصیلی مختص دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکترای تحقیقات جانوری در یکی از دانشگاه های معتبر استان کبک و یا بریتیش کلمبیا است. بورسیه تحصیلی AVEF با تمرکز و پشتیبانی از تحقیقات میدانی محیط زیست جانوری با گرایش صدمات و فعالیت های انسانی نظیر جنگلداری، صنعت، کشاورزی و ماهیگیری، دو فاند تحصیلی با ارزش سالانه 1500 دلار را به دانشجویان واجد شرایط اهدا می نماید.

یاری هزینه و بورسیه تحصیلیTrudeau: بنیاد Trudeau به دانشجویان واجد شرایط مقطع دکترا دانشگاه های منتخب کانادا انواع بورسیه تحصیلی کانادا، یاری هزینه تحصیلی و مشاوره را ارائه می دهد. بورسیه تحصیلی Trudeau سه ساله بوده و در هر سال مبلغ 40 هزار دلار برای پوشش هزینه های شهریه، زندگی پرداخت می شود و 20 هزار دلار نیز به طور سالانه برای خرجی سفر و تحقیقات در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

بورسیه های دانشگاهی کانادا

اغلب دانشگاه های معتبر کشور کانادا به دانشجویان فارغ التحصیل واجد شرایط خود یاری هزینه تحصیلی اعطا می نمایند. عموما دانشجویان بین المللی برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا تحت یکی از عناوین زیر به یکی از دانشگاه های معتبر کانادا که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد درخواست می دهند:

بورسیه های ورودی کشور مبدا (Domestic Entrance Scholarships) : این نوع از بورسیه تحصیلی کانادا یکساله بوده و به دانشجویان تازه فارغ التحصیل شده و بومی کانادا (شهروندان کانادایی، مهاجران دارای اقامت دائم) اهدا می شود. دانشجویان متقاضی این بورسیه تحصیلی میبایست دارای معدل میانگین GPA 10.5 یا بالاتر و ثبت نام تمام وقت در دانشگاه مورد نظر باشند. ارزش این بورسیه برای دانشجویان جدید فوق لیسانس 2000 دلار و برای دانشجویان جدید دکترا 3000 دلار خواهد بود.

یاری هزینه تدریس Teaching Assistantships TA : اساتید معمولا از اعضای این بخش که از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا هستند برای وظایف مختلفی نظیر اداره کردن آزمایشگاه ها و گروه های تحصیلی، یاری به آماده سازی سخنرانی، نشانه گذاری تکالیف و آزمون ها ، کلاسهای برطرف اشکال، یاری به برگزاری امتحانات، تصحیح اوراق و مواردی از این قبیل استفاده می نمایند. وظایف کاری دستیار استاد (TA) در صورتی که دانشجو در محدوده های مختلف تحصیلی نظیر معدل تحصیلی و مهارت های زبان انگلیسی قدرتمند ظاهر شود، ممکن است در خارج از محوطه دانشگاه انجام گیرد و در این شرایط اغلب اساتید دانشگاه ها دامنه وسیعی از دوره ها و فرصت های آموزشی TA را در دفاتر مختلف و به همراه حقوق در اختیار فرد قرار می دهند. ارزش این نوع از یاری هزینه چیزی بیش از 10.000 دلار در سال است و احتیاجمند میانگین معدل GPA 10 یا بالاتر و مهارت عالی زبان انگلیسی است.

یاری هزینه تحقیقاتی و پژوهشی Research Assistantships RA: افراد واجد شرایط RA معمولا توسط اعضای دانشکده و اساتید استخدام شده و به همکاری در پروژه تحقیقاتی که با تحقیقات فردی اش ارتباط مستقیم دارد، خواهد پرداخت. دانشجو در حین گذراندن واحدهای درسی، بخشی از زمان خود را صرف تحقیق در موضوعات مورد توجه استاد می نماید. این تحقیقات با یاری و همراهی استاد راهنما راهنمایی می شود و در نهایت به ارائه مقاله و سرانجام نامه دانشجو و پژوهشی عالی می انجامد.

حقوق دانشجویان RA به وسیله بودجه قراردهای خارجی اعضای دانشکده و یا یاری های اقتصادی تحقیقاتی پرداخت خواهد شد. دانشجویان واجد شرایط دریافت این یاری هزینه میبایست توان انجام انواع تحقیقات رده بالای دنیای و ارائه مقالات براساس موضوعات مورد نظر استاد خود را داشته باشد. وظایف نیروی RA شامل کار درون دانشگاه برای یاری در به انجام رسیدن تحقیقات و اموری نظیر آنالیز علمی وقایع روزانه و ژورنال ها، انجام آزمایشات، ثبت داده ها، برگزاری مصاحبه ها و مواردی از این قبیل می شود. یاری هزینه های تحصیلی و وظایف دانشگاهی TA و RA به عنوان کار و تجربه حرفه ای داوطلبانه در نظر گرفته می شوند و علاوه بر ایجاد رزومه تحصیلی فوق العاده برای دانشجو، مزیتی ویژه برای فرد مورد نظر محسوب می شود.

بورسیه تحصیلی شایستگی تحصیلی Merit Scholarships: این نوع از بورسیه تحصیلی کانادا براساس نمرات درسی مقطع تحصیلی قبلی دانشجو اهدا می شود و تنها برای دانشجویان ممتاز در دسترس است. مقدار ارزش این نوع از بورسیه تحصیلی از 1000 تا 12.000 دلار متغیر است و پیشنهاد و تصمیم گیری در خصوص آن توسط دپارتمان تحصیلی مربوطه و در خلال ر سال انجام می پذیرد.

جوایز یاری اقتصادی Donor-Funded Awards: این نوع از جوایز اقتصادی با ارزشی تا سقف 20.000 دلار براساس احتیاج اقتصادی، محدوده های تحقیقاتی خاص و فزونی تحصیلی فردی توسط دانشگاه به دانشجوی مربوطه اهدا می شود.

بیشتر بخوانید:

وام در کانادا

دریافت وام این امکان را برای شما ایجاد می نماید که چیزی را امروز خریداری کرده و وجه آنرا در آینده پرداخت نمایید . اعتبار برای موارد مختلف داده می شود:

  • وام مسکن (mortgage) برای خرید خانه
  • وام خودرو (loan) برای خرید خودرو
  • خط اعتبار(line of credit) برای انجام خریدهای عظیم
  • کارت اعتباری(credit card) برای آسانتر کردن خریدهای روزمره

به منظور دریافت اعتبار در کانادا شما باید سابقه اعتباری خوبی داشته باشید. سابقه اعتباری با توجه به سابقه عملکرد شما در باز پرداخت وام های قبلی مشخص می شود.

سوابق عملکرد شما بوسیله حداقل یکی از سه شرکت عظیم مشخص نماینده اعتبار در کانادا نگهداری می شود. شرکتهای مشخص نماینده اعتبار با توجه به سلامتی عملکرد اقتصادی شما، برای شما یک نمره اعتباری مشخص مینمایند. مبانی تاثیر گذار بر نمره اعتباری عبارتند از:

  • میزان اعتبارات درخواست شده توسط شما
  • فواصل زمانی درخواست اعتبار
  • رعایت یا عدم رعایت پرداخت به موقع صورتحسابها

بانک ها و سایر موسسات اقتصادی با توجه به گزارشات ارائه شده توسط شرکتهای مشخص نماینده اعتبار، برای تایید وام یا اعتبار درخواست شده توسط شما تصمیم گیری می نمایند.

بیشتر بخوانید:

اخذ اعتبار بدون داشتن سابقه اعتباری در کانادا

چنانچه شما هیچگونه سابقه اعتباری در کانادا نداشته باشید ، برای دریافت اعتبار از بانک با مشکلاتی روبرو خواهید بود. هنگامی که شما از بانک تقاضای دریافت وام یا دریافت کردیت کارت می کنید، بیشتر بانکهای کانادایی سوابق خوب شما در کشور خودتان و همچنین سابقه استفاده های شما از کارت های اعتباری دنیای مثل ویزا کارت یا مستر کارت در خارج از کانادا را در نظر نمی گیرند.

کارت اعتباری تضمینی : با ودیعه گذاشتن یک سپرده تضمینی یا سپرده نقدی برای یکی از شرکتهای صادر نماینده کارت اعتباری، این کارت را دریافت نمایید . مقدار سپرده ، بستگی به مبلغ اعتبار درخواستی شما خواهد داشت . نرخ بهره برای کارت اعتباری تضمینی معمولا بالاتر از کارتهای اعتباری معمولی بوده و ممکن است این کارتها شامل هزینه های ماهیانه یا سالیانه هم بشود.

کارت اعتباری جزئی : این نوع کارت را از موسسات غیر اقتصادی ، مانند شرکتهای توزیع بنزین یا فروشگاههای مختلف درخواست نمایید. استفاده از این نوع کارت اعتباری، فقط محدود به شعبات مختلف همان فروشگاه یا موسسه خاص می باشد. نرخ بهره در این نوع کارت ها معمولا بالاتر از کارت های اعتباری بانک ها است ، اما اگر شما هر ماهه بدهی خود را بطور کامل تسویه نمایید، بهره ای از شما دریافت نخواهد شد.

وام های کوچک : وامهایی با رقم پایین از بانکها یا سایر مراکز پرداخت وام ، درخواست کرده و پس از دریافت، آنرا بسرعت تسویه نمایید .

تعاونی اعتباری :در یک تعاونی اعتباری در جامعه خود عضو شوید. اگر شما در این موسسات حساب داشته باشید ، ممکن است آنها نسبت به موسسات عظیم،اعتبار بیشتری برای شما باز نمایند.

اعتبار مشارکتی : شخصی از دوستان یا بستگان را که مورد اعتماد باشد، پیدا نمایید . شما می توانید بهمراه وی برای دریافت وام یا کارت اعتباری مشترک اقدام نمایید. در اینصورت هر دو نفر نسبت به بازپرداخت بدهی ها مسئول و جوابگو خواهید بود.

ضامن : یکی از دوستان یا اعضای خانواده را پیدا نمایید که دارای سابقه اعتباری خوبی بوده و حاضر باشد بعنوان ضامن، برای دریافت وام یا کارت اعتباری ، فرمهای درخواست شما را امضا نماید. در اینصورت وام یا کارت اعتباری به نام شما صادر خواهد شد ولی در صورت عدم پرداخت صورت حسابها، ضامن شما مسئول پرداخت ان خواهد بود . عدم پرداخت بموقع صورتحسابها توسط شما میتواند روی سابقه اعتباری ضامن شما نیز تاثیر منفی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

وام دانشجویی کانادا

در صورتی که دریافت یاری های تحصیلی متداول نظیر بورسیه تحصیلی کانادا و اسکالرشیپ برای دانشجوی بین المللی مقدور نباشد، فرد می تواند به گزینه دیگری به نام وام دانشجویی رجوع کند که دارای نرخ بهره و سررسید بازپرداخت مشابهی برای دانشجویان کانادایی و بین المللی است. بیشتر بورسیه های تحصیلی کانادا و فاندهای استانی محدود به شهروندان کانادایی و افراد دارای اقامت دائم این کشور است، دانشجویان بین المللی دانشگاه های کانادا ملزم به دریافت وام و قرض دریافت از یک موسسه اعتباری خصوصی و یا بانک خواهند بود.

چنانچه به عنوان یک دانشجوی بین المللی واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا نباشید و بخواهید از گزینه وام دانشجویی بهره ببرید، می توانید به وسیله وب سایت دولت کانادا از برنامه ها و طرح های مختلف وام های دانشجویی آگاه شد. گفتنی است که این روش ابتدا برای شهروندان کانادایی و سپس برای مهاجران قانونی در دسترس است.

منبع: اینترنت
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3698

به "وام دانشجویی کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وام دانشجویی کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید