مذاکرات عراقچی با مقام های روسیه درباره طرح ایران برای قره باغ

به گزارش مجله پریها، عراقچی که به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد ابتکار ایران در حل مناقشه قره باغ و رایزنی با مقامات روسی در این مورد بامداد پنجشنبه وارد مسکو شد، گفت: طرح تهران بر مبنای اصول انسان محبت آمیز و توجه به خواست های طرفهای درگیر تهیه شده است

مذاکرات عراقچی با مقام های روسیه درباره طرح ایران برای قره باغ

جهت دریافت خدمات ساخت ویلا کردان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

مذاکرات سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران، در مسکو با آندری رودنکو معاون وزیرخارجه روسیه در امور آسیای مرکزی و قفقاز در ارتباط با بحران قره باغ و ارائه تبیین و معرفی طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل اختلافات بین دوکشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شد.

سیدعباس عراقچی که به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد ابتکار ایران در حل مناقشه قره باغ و رایزنی با مقامات روسی در این مورد بامداد پنجشنبه وارد مسکو شد، گفت: طرح تهران بر مبنای اصول انسان محبت آمیز و توجه به خواست های طرفهای درگیر تهیه شده است.

وی در بدو ورود به مسکو در فرودگاه در حضور خبرنگاران و در جواب سوال ایرنا گفت: اعضای گروه مینسک امنیت و همکاری اروپا در طول 30 سال گذشته نتوانستند کاری برای حل اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان نمایند و جمهوری اسلامی ایران با طرح ابتکاری خود کوشش دارد با همکاری منطقه ای به اختلافات باکو و ایروان انتها دهد که البته کار سختی برای این هدف پیش رو داریم.

عراقچی توضیح داد بعضی کشورهای این گروه اصلا در منطقه نیستند و اصولا ارتباطی با این بحران ندارند. و ناکارایی این گروه در عمل ثابت شده است. بازیگران خارجی در گروه مینسک(منظور آمریکا و فرانسه) دور از منطقه هستند و نه تنها از نظر سیاسی بلکه از عاطفی و اخلاقی بی ارتباط با منطفه هستند و تمایلی هم برای تحقق صلح در قره باع ندارند.

ما رویکرد منطقه ای را از کشورهایی که نقششان کلیدی است را پیشنهاد داده ایم و برای در این مورد روسیه از کشورهای مهم منطقه است.

وی گفت : طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصول انسان محبت آمیز از جمله برقراری آتش بس، توقف حملات به مناطق مسکونی و غیر نظامیان و بازگشت آوارگان به خانه های خود تهیه شده است.

عراقچی با بیان اینکه در کوشش هستیم بتوانیم راه چاره منطقه ای را برای را برای صلح پایدار ایجاد کنیم، اضافه کرد: دخالتهایی از خارج از منطقه توسط کشورهایی که تمایلی به صلح در این منطقه ندارند صورت می گیرد.

وی توضیح داد: هدف اصلی طرح پیشنهادی ایران یاری به انتها بحران قره باغ می باشد. ما برای خود مسئولیت متطقه ای قائل هستیم و برای حل بحران یاری خواهیم کرد.

عراقچی مهمترین ویژگی طرح ایران رویکرد منطقه ای آن مطرح کرد و اضافه کرد: ویژگی دیگر آن واقع بینی آن است.

به گفته معاون وزیر امور خارجه در گام اول طرح ایران بر پایبندی عملی کشورهای منطقه بر یکسری اصول از جمله انتها اشغال، احترام به تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت ها، اصل تغییر ناپذیری مرزها، احترام به حقوق بشرمحبت آمیز و حقوق اقلیتها، عدم حمله به مراکز و افراد غیر نظامی تاکید دارد.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما طرح خود را برای حل بحران قره باغ پیشنهاد می دهیم و منتظر دریافت پاسخ از طرف های مناقشه می مانیم.

سفر منطقه ای عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه برای پیشبرد ابتکار ایران برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ از باکو آغاز شد و امروز- پنجشنبه- بعد از رایزنی با مقامات روسیه به ایروان و آنکارا ختم خواهد شد.

محمدجواد ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی درباره ابتکار ایران گفته بود: تهران طرحی را با تصویب مقامات عالی کشور برای حل دائمی مناقشه قره باغ تدوین نموده که در سفر منطقه ای عراقچی آن را پیگیری خواهیم کرد.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و دو طرف همدیگر را آغاز گر حمله مطرح کردند.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و بعضی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیشبینی نموده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قرهباغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال 1994 میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، بعضی دولت های اروپایی و منطقه برای انتها دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و انتها با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (روسیه، آمریکا و فرانسه)، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه ای نداشته است.

،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3730

به "مذاکرات عراقچی با مقام های روسیه درباره طرح ایران برای قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات عراقچی با مقام های روسیه درباره طرح ایران برای قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید