باکو، ایروان، مسکو و آنکارا؛ سفر دوره ای فرستاده ایران برای انتها درگیری قره باغ

به گزارش مجله پریها، تهران (پانا) - سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از ورود به باکو، بخش هایی از طرح ابتکاری جمهوری اسلامی ایران برای سرانجام دادن به مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را اظهار داشت.

باکو، ایروان، مسکو و آنکارا؛ سفر دوره ای فرستاده ایران برای انتها درگیری قره باغ

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

سیدعباس عراقچی به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران و به منظور پیشبرد ابتکار ایران برای حل مناقشه قره باغ و درگیری های به وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در راس هیاتی و در قالب یک سفر منطقه ای به منظور ملاقات و گفت وگو با مقامات جمهوری آذربایجان، ساعاتی قبل وارد باکو شد.

به گزارش کانال اطلاع رسانی معاون سیاسی وزارت خارجه، عراقچی درخصوص این سفر گفت: این سفر در چارچوب یک سفر دوره ای به آن دسته از کشورهای منطقه که در انتها دادن به درگیری های اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاثیرگذار هستند صورت می گیرد و هدف اصلی سفر ارائه ابتکار پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل این مخاصمه و رسیدن به صلح پایدار دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و به تبع آن منطقه است.

وی اضافه نمود: چارچوب این طرح ابتکاری آماده شده است و در این سفر با مقامات جمهوری آذربایجان به مشورت گذاشته می گردد و این طرح در چند مرحله می تواند اوضاع را به یک صلح پایدار برساند و به اختلافات موجود و البته به اشغال جمهوری آذربایجان انتها دهد.

فرستاده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران به باکو موضوع انتها دادن به اشغال اراضی جمهوری آذربایجان را عنصری مهم در طرح ابتکاری ارائه شده ایران برشمرد و اضافه نمود: حقوق اقلیت ها و حقوق بشر محبت آمیز هم پایه دیگر این طرح را تشکیل می دهند.

عراقچی گفت: ترک مخاصمه و آغاز گفت وگوها با یاری کشورهای تاثیرگذار، یاری کننده و تضمین کننده صلح از دیگر عناصر این طرح است.

وی اضافه نمود: ما در این خصوص با کشورهای منطقه ملاقات و مشورت خواهیم کرد تا با رایزنی هایی که صورت می گیرد این طرح بتواند به نقطه ای برسد که قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد.

معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه از جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور دوست و همسایه و نزدیک یاد کرد و اضافه نمود: روابط گرمی میان ما وجود دارد و ما همیشه از کوشش جمهوری آذربایجان برای آزادسازی شهرها و مناطق اشغالی اش حمایت نموده ایم و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و بقیه کشورها در منطقه و تغییر ناپذیری مرزها یک اصل مهم و خدشه ناپذیر است که باید همچنان حفظ گردد.

فرستاده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران به باکو اضافه نمود: ما در گذشته کوشش های زیادی برای صلح در منطقه نموده ایم و به این کوشش ها ادامه می دهیم و امیدواریم که در این سفر هم با دوستان مان در جمهوری آذربایجان بتوانیم به تفاهم برسیم که این تفاهم به اجرایی شدن این طرح یاری خواهد نمود.

سیدعباس عراقچی و هیئت همراه در باکو با مقامات جمهوری آذربایجان از جمله جیحون بایرام اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، خلف حلف اف معاون وزیر امور خارجه، حکمت حاجی اف دستیار رئیس جمهوری آذربایجان و شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر این کشور ملاقات و گفت وگو خواهد نمود.

وی پس از ملاقات و گفت وگوهای باکو بلافاصله به مسکو و ایروان و در ادامه به آنکارا سفر خواهد نمود تا به تبیین طرح ابتکاری پیشنهادی کشورمان برای حل مناقشه قره باغ بپردازد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3719

به "باکو، ایروان، مسکو و آنکارا؛ سفر دوره ای فرستاده ایران برای انتها درگیری قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باکو، ایروان، مسکو و آنکارا؛ سفر دوره ای فرستاده ایران برای انتها درگیری قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید