خبر امیدوارکننده بانک جهانی درباره ایران

به گزارش مجله پریها، خبرنگاران : در گزارش بانک جهانی، رشد مالی ایران نسبت به برآورد قبلی بهبود یافته است.

خبر امیدوارکننده بانک جهانی درباره ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، بانک دنیای با انتشار گزارشی به آنالیز چشم انداز مالی دنیا در سال 2021 و برآورد شرایط مالی در سال گذشته پرداخت.

اقتصاد ایران در سه سال گذشته همیشه رشد منفی داشته است اما حتی با وجود کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ و شیوع بالای کرونا در ایران که آن را به اصلی ترین کانون درگیر با کووید-19 در منطقه خاورمیانه تبدیل نموده است، رشد مالی منفی، طبق پیش بینی بانک دنیای پس از سه سال به سرانجام خواهد رسید و برای سال 2021 و 2022، رشد مالی ایران به ترتیب 1.5 و 1.7 درصد پیش بینی شده است. در سال 2018 و 2019 رشد مالی ایران به ترتیب منفی 6 و 6.8 درصد بود.

طبق برآورد اولیه بانک دنیای، در سال 2020 رشد مالی ایران منفی 3.7 درصد بوده است که این رشد نسبت به برآورد قبلی این نهاد 1.6 درصد بهتر بوده است. برای مقایسه، متوسط رشد مالی دنیا در این سال منفی 4.3 درصد و برای اقتصادهای پیشرفته به طور متوسط منفی 5.4 درصد بوده است.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که به گفته بانک دنیای، کرونا اقتصادهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا را به طور متوسط پنج درصد کوچک کرد و ایران اولین کشور منطقه بود که با موج همه گیری روبرو شد. در نتیجه شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها تعطیل یا با ظرفیت بسیار کمی به فعالیت مشغول شدند و کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای دنیای نیز فشار زیادی به درآمدهای ارزی کشورهای منطقه زد.

بانک دنیای در بخش دیگری از گزارش خود در مورد ایران اعلام نموده است: انتظار می رود که فرایند رشد (مثبت) مالی با احیای تقاضای مصرفی خانوارها و رشد بخش گردشگری از سر گرفته گردد. این نهاد همچنین بر ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در زیرساخت ها برای دستیابی به رشد بلندمدت تاکید نموده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3932

به "خبر امیدوارکننده بانک جهانی درباره ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر امیدوارکننده بانک جهانی درباره ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید