تشکیل بانک قنات های خراسان شمالی

به گزارش مجله پریها، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بانک جامع اطلاعات قنات های استان با هدف افزایش استحصال آب تهیه و تدوین شد.

تشکیل بانک قنات های خراسان شمالی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی این سازمان، عبدالله یوسفی اظهار کرد: خراسان شمالی دارای 629 رشته قنات با 85 میلیون متر مکعب آبدهی در سال است.

وی گفت: بانک جامع اطلاعات قنات های استان به منظور دسترسی به آخرین اطلاعات و وضعیت این منابع آبی تهیه و در سامانه ملی قنوات بارگذاری شده که در مدیریت بهره برداری و نگهداری بسیار موثر بوده است.

وی اضافه کرد: 629 رشته قنات برای آبیاری 31 هزار و 300 هکتار کشتزار و باغ است که خشکسالی و کاهش بارندگی ها در سنوات اخیر بر آبدهی آن ها تأثیر منفی داشته است.

یوسفی اظهار کرد: با توجه به اهمیت حفظ، پایداری، تداوم پتانسیل آبدهی قنوات و کاهش اثرات خشکسالی این منابع آبی پایدار نیازمند لایروبی، احیا و مرمت و بازسازی مستمر در استان است که هر سال به نسبت اعتبارات ابلاغی به این سازمان، اقدامات اجرایی لازم صورت می گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به اجرای سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی اشاره نمود و اضافه کرد: پارسال 180 میلیارد ریال از اعتبارات ملی تملک دارایی های سرمایه ای، سفر رهبر انقلاب به استان و نیز استانی ابلاغ شد.

یوسفی گفت: تفاهم نامه ای میان این سازمان و آستان قدس رضوی بسته و 206 رشته قنات با مجموع طول 103 کیلومتر در استان احیا، مرمت و لایروبی شد که موجب افزایش استحصال آب به میزان تقریبی 3 میلیون متر مکعب شده است.

وی اضافه کرد: سال جاری نیز احیا، مرمت و لایروبی 147 رشته قنات به منظور اختصاص اعتبار پیشنهاد شده که تحقق آن باعث افزایش استحصال آب به میزان 2،2 میلیون متر مکعب خواهد شد.

یوسفی ادامه داد: با توجه به سابقه تاریخی قنوات و میزان آبدهی موجود و لزوم حفظ و پایداری قنوات استان، بهره برداری از آن ها هیچگونه تأثیر منفی بر منابع آب زیرزمینی ندارد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، از سال 92 تا انتها سال 95 بیش از 482 رشته قنات در این استان احیا، لایروبی و مرمت شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 فروردین 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1813

به "تشکیل بانک قنات های خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل بانک قنات های خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید