رواندا چگونه به یکی از پاک ترین کشور های زمین تبدیل شد؟

به گزارش مجله پریها، خبرنگاران: آیا به نظرتان تغییر واقعی محیط زیست غیرممکن است؟ این طور نیست. در اینجا می بینید که چطور یک کشور آلوده در عرض چند سال به یکی از تمیزترین کشور های جهان تبدیل شده است.

رواندا چگونه به یکی از پاک ترین کشور های زمین تبدیل شد؟

ممنوعیت کیسه های پلاستیکی

گام ساده ای که تحول بزرگی در این کشور ایجاد کرد، ممنوع نمودن استفاده از کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف در سال 2008 بود. طبق تحقیقاتی که سازمان محیط زیست رواندا انجام داده بود، کیسه های پلاستیکی یک تهدید جدی برای محصولات کشاورزی به شمار می رفتند، آب ها را آلوده می کردند، ماهی ها را می کشتند و باعث آلودگی می شدند.

اما رواندا فقط به کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف موادغذایی بسنده نکرد و مواد پلاستیکی بسته بندی را هم ممنوع نمود. امروزه رواندایی ها از کیسه هایی استفاده می نمایند که از مواد زیست تخریب پذیر مثل پارچه، کاغذ، برگ موز و پاپیروس ساخته شده اند.

تمیزترین پایتخت

رواندا این مسئله را بسیار جدی گرفته است. در واقع هرکس این ممنوعیت را نقض کند باید جریمه سنگینی بپردازد و حتی ممکن است زندانی گردد. تا حد زیادی به دلیل فقدان زباله های پلاستیکی، برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN Habitat) در سال 2008 پایتخت رواندا، کیگالی، را به عنوان یکی از تمیز ترین شهر های آفریقا گفت. رواندا از سرمایه گذاری و نوآوری برای پاک تر شدن و نجات محیط زیست استفاده می نماید.

فرصت های کارآفرینی زیست محیطی

کارآفرینان خوب می توانند شکاف بین خدمات و محصولات را مشاهده نمایند و محصولات جدیدی فراوری نمایند که این خلأ را پر کند. این هم برای اقتصاد و هم برای محیط زیست مفید است. وقتی پلاستیک در رواندا ممنوع شد، یک نفر باید به فراوری مواد بسته بندی جایگزین فکر می کرد. سرمایه گذاران این را به چشم یک فرصت دیدند و صنایع بسته بندی جایگزین و همچنین کارخانه های بازیافت پلاستیک را راه انداختند.

افزایش پوشش جنگلی

رواندا به خاطر هدف محیط زیستی بزرگش افزایش پوشش جنگلی تا 30درصد کل مساحت کشور تا سال 2020، یکی از پاک ترین کشور های روی زمین شد. رواندا برای دستیابی به این هدف، کوشش زیادی برای کاشت درخت و مبارزه با جنگل زدایی انجام داده است. علاوه بر این اقدامات جدیدی مثل دارکشت ورزی و طرح های آموزشی در مدیریت جنگل را انجام می دهد. (دارکشت ورزی، نوعی کاربری زمین، به صورت تلفیقی از درخت و گونه های زراعی و دامی در اشکال مختلف است.) این فعالیت ها همراه با ممنوعیت پلاستیک باعث شد رواندا جایزه سیاست آینده را از World Future در سال 2011 دریافت کند.

درختکاری برای تمیز کردن کشور

رواندا در سال 2018-2019 تقریبا به هدف پوشش جنگلی خود رسید. 38119 هکتار دارکشت ورزی، 4800 هکتار جنگل کلاسیک و 225440 درخت میوه در رواندا کاشته شد. این علاوه بر حدود 670 هکتار جنگلی است که بازسازی شد. اکنون 29.8درصد از مساحت رواندا پوشیده از جنگل است. رواندا از هر کشوری روی زمین پاک تر است و یکی از امن ترین کشور های دنیا است.

اوموگاندا

اوماگاندا یک کلمه رواندایی به معنای دور هم جمع شدن برای یک هدف مشترک و نام یک انجمن پاکسازی ماهانه است که آخرین شنبه هر ماه برگزار می گردد. کوشش این جامعه برای پاکسازی کشور، یکی از دلایلی است که رواندا به خاطر پاکیزگی در آفریقا مشهور است.

اما تمیز کردن رواندا یک پروژه داوطلبانه نیست. اوماگاندا پروژه ای است که در آن مردم هر ماه دور هم جمع می شوند تا محله، شهر، شهرستان و کشور خود را تمیز نگه دارند. پلیس خیابان ها را رصد می نماید و رواندایی هایی را که مشارکت نمی نمایند، متوقف نموده و آن ها را مجبور کند محل را تمیز نمایند. جریمه شرکت نکردن در اوماگاندا سنگین است و از 5000 فرانک تا 6 دلار متغیر است. این مبلغ به نظر ناچیز می آید، اما نه وقتی میانگین درآمد مردم حدود 150 دلار در ماه باشد.

گردشگری پایدار و خورشیدی

بیایید مرور کنیم: خیابان ها و پارک ها تمیز هستند و هیچ پلاستیکی در کشور استفاده نمی گردد. اما فقط این ها نیست. چندین اقامتگاه بوم گردی و گزینه های اقامتی سبز هم در رواندا وجود دارد، از جمله هتلی در پایتخت که 100درصد از انرژی خورشیدی استفاده می نماید.

ترمیم اکوسیستم

بهبود پارک های کشور هم یاری نموده رواندا یکی از پاک ترین کشور های روی زمین باشد. اما باور کنید یا نه، این کشور اکنون سراغ کسانی رفته که زمانی محیط زیست طبیعی را از بین می بردند. شکارچیان غیرقانونی اصلاح شده اکنون از گوریل های کوهستانی در معرض انقراض و سایر پستاندارانی که قبلا شکار می کردند، محافظت می نمایند. سایر شکارچیان هم به عنوان راهنمای مسافران استخدام شده اند و گردشگران را به طبیعت می برند تا گوریل ها را ببینند.

ارتقای پارک ملی

رواندا چیزی را که باهوش ترین مردم از قبل می دانستند را ثابت نموده است: پارک های ملی و فضا های سبز حفاظت شده محیط زیست را بهبود بخشیده و به اقتصاد کشور یاری می نمایند. این کشور تعدادی از جنگل هایش را ترمیم نموده و به پارک ملی ارتقا داده و نتیجه آن رونق اقتصادی بوده است. این پارک ها که زیستگاه گیاهان و جانوران مختلف هستند، مورد توجه گردشگران قرار گرفته و سالانه 300میلیون دلار درآمد برای این کشور فراوری می نمایند.

ساخت اقتصاد سبز

رواندا نسبت به تغییرات آب و هوا بسیار آسیب پذیر است و سعی می نماید تاثیرات زیست محیطی را در آن مهار کند. بخشی از کوشش های این کشور آفریقایی برای ساخت اقتصاد سبز مقاوم در برابر آب و هوا و کاهش کربن تا سال 2050، ایجاد صندوق سرمایه گذاری است تا از پروژه های بخش دولتی و خصوصی حمایت می نماید. تا به امروز، صندوق سبز 100میلیون دلار جمع آوری نموده است و بزرگترین صندوق سرمایه گذاری متمرکز بر محیط زیست در آفریقا به شمار می رود.

سیاست سبز

از آنجا که هیچ نوع کوششی بدون تغییر ایدئولوژی نمی تواند پایدار باشد، این امر برای رواندا بسیار حیاتی است که نگرانی های محیط زیستی را در کانون پیشرفت خود قرار دهد. به همین دلیل وزارت منابع طبیعی رواندا اخیرا به رسمیت شناخته شده است. مجمع اقتصاد دنیای می گوید این کار به رواندا یاری می نماید منابع اقتصادی جدیدی برای یاری به مهار تغییرات آب و هوا جذب کند.

رواندای پاک تر... گوریل بیشتر

نه تنها کوشش های محیط زیستی به رواندا یاری نموده یکی از پاک ترین کشور های روی زمین باشد، بلکه تغییر نگرش و سیاست در سطح دولتی هم به گوریل های کوهستان یاری نموده است. کوشش های محافظتی زیادی برای نجات این گوریل ها در حال انجام است که تعداد آن ها را از 800 به 1000 گوریل در سال 2011 رسانده است.

انرژی پاک تر برابر است با کشور پاک تر

رواندا 25میلیون دلار به یک پروژه خورشیدی اختصاص داده که استفاده از انرژی خورشیدی را در شرق آفریقا ترویج کند. این کشور به سرعت در حال رشد است و این فرصت را دارد که فناوری های قدیمی را کنار گذاشته و برای توسعه اقتصادی کوشش کند که در مقابل تغییرات آب و هوا مقاومت کند و رونق نسل های آینده را فراهم کند.

منبع: rd

منبع: برترین ها
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2818

به "رواندا چگونه به یکی از پاک ترین کشور های زمین تبدیل شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رواندا چگونه به یکی از پاک ترین کشور های زمین تبدیل شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید