پیامدهای فضای مجازی در خانواده

به گزارش مجله پریها، یکی از مسائلی که این روزها والدین را نگران نموده نحوه مطالعه و یادگیری دانش آموزان است. با توجه به این که در سال تحصیلی فعلی به دلیل همه گیری کووید 19 دانش آموزان به صورت غیرحضوری مشغول یادگیری هستند، الزاما در تمام مقاطع تحصیلی به دسترسی و استفاده مداوم از اینترنت احتیاج دارند.

پیامدهای فضای مجازی در خانواده

همین مسأله در مورد دانش آموزان، خصوصا سن نوجوان مسائل زیادی را ایجاد نموده است که از جمله می توان به استفاده همزمان کلاس های درسی و اپلیکیشن های فضای مجازی اشاره نمود.

بعضی دانش آموزان حضور واقعی در کلاس ها ندارند و در روزهای پایانی سال تحصیلی نگرانی والدین در مورد فرزندان شان افزایش یافته است.

همچنین تعدادی از دانش آموزان به شدت به فضای مجازی وابسته شده و مشغول انجام بازی های آنلاین یا حضور در شبکه های اجتماعی و پیغام رسان های مختلف هستند و همین مسأله باعث ایجاد ناراحتی بین والدین و نوجوانان شده است.

تغییر سبک زندگی نوجوانان و محدودیت های رفت وآمد ناشی از همه گیری کرونا باعث شده گرایش و وقت گذرانی در پیغام رسان ها افزایش یابد. به دنبال این نوع گرایش، معاشرت های دانش آموزان با افرادی که شناختی نسبت به آنها ندارند، گسترش پیدا نموده است حتی نوع ادبیات گفتاری و رفتاری نوجوانان به شدت تحت تاثیر افراد فعال در این نوع پیغام رسان ها قرارگرفته و نابهنجاری ها، کج خلقی، پرخاشگری و وابستگی نوجوانان به مراتب شدت یافته است؛ از این رو ضروری است والدین نظارت و مدیریت غیرمستقیم روی معاشرت های فرزندان شان داشته باشند و با همدلی و رفتار محبت آمیز، آگاهی های لازم را به صورت غیرسرزنشی به فرزند خود انتقال دهند. باید توجه داشت نوجوانان مایل به شنیدن نصیحت نیستند و نوع برخورد و گفت وگو با آنها باید متناسب با روحیات شان باشد.

دکتر مهرنوش دارینی - روان شناس و مشاور / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4179

به "پیامدهای فضای مجازی در خانواده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیامدهای فضای مجازی در خانواده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید