همه چیز درباره سریال سنجرخان

به گزارش مجله پریها، سریال سنجرخان به قلم زنده یاد ضیاءالدین دری نوشته شده. سنجرخان با حضور هنرمندان برجسته کشور و کردستان در 26 قسمت 40 دقیقەای برای پخش ازشبکە یک سیما بەتهیه کنندگی حسین جلالی در سنندج مقابل دوربین رفته است.

همه چیز درباره سریال سنجرخان

خبرنگاران| برخی از کارگردان های کشور همچون محمدحسین لطیفی این روز ها مشغول ساخت سریال هایی با موضوع زندگی قهرمانان ملی و الگوسازی در بین نسل جوان هستند که به عنوان یکی از رویکرد های اصلی در ساخت و فراوری برنامه های مختلف سینما و تلویزیون به حساب می آید.

به گزارش خبرنگاران، سریال سنجرخان اثر تاریخی محمدحسین لطیفی است که از اواخر آبان سال گذاشته مراحل تصویربرداری این کار را آغاز نموده. برخی از عوامل آن اعلام نموده اند که ممکن است تا چندماه دیگر نیز فیلمبرداری سنجرخان ادامه داشته باشد و به این زودیا روی آنتن شبکه یک نخواهد رفت.

این سریال به قلم زنده یاد ضیاءالدین دری نوشته شده. سنجرخان با حضور هنرمندان برجسته کشور و کردستان در 26 قسمت 40 دقیقەای برای پخش ازشبکە یک سیما بەتهیه نمایندگی حسین جلالی در سنندج مقابل دوربین رفته است.

عوامل سریال سنجرخان گفته اند که این سریال قرار است به وجوه انسانی، خصوصیات اخلاقی و سبک زندگی سنجرخان بپردازد و این مجموعه جنگی نیست. چرا که سنجرخان پهلوان و انسان به تمام معنایی بوده که روابط انسانی اش درام جذاب و قابل توجهی را شکل می دهد.

حسین جلالی در تاکید این سخن خاطرنشان کرد که قرار است روابط انسانی حاکم بر فرهنگ کُردی در این سریال به تصویر کشیده گردد. همگان می دانند کُرد ها از جنگ حرف نمی زنند بلکه از عشق و صلح حرف می زنند.

تهیه نماینده مجموعه سنجرخان می گوید قصد داشته همزمان با سالگرد سنجرخان کار ساخت سریال کلید بخورد، اما فراهم کردن مقدمات کار قدری زمانبر بوده. او تاکید نموده که در این پروژه از بهترین نیرو ها بهره می برد.

کارگاه خیاطی سریال سنجرخان 3500 لباس برای هنرورها، لباس های کُردی و نظامی دوخته که لباس های نظامی سریال شکل و شمایل قزاق ها، هندی ها و عثمانی ها را دارد. این لباس ها شامل متعلقاتی همچون پابند، شال، عبا و کوآ هستند.

حسین جلالی گفته که از 950 بازیگر در استان کردستان، کرمانشاه و شهر های همجوار تست گرفته اند. به گفته او بخش های اصلی داستان در کردستان و 30 لوکیشن اصلی فیلمبرداری می گردد. البته سریال لوکیشن های دیگری هم دارد که در کل به 80، 90 لوکیشن خواهد رسید.

یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با بیان اینکه سریال سنجرخان در معرفی تاریخ، فرهنگ و.. به علاقه مندان به این دیار می تواند بسیار مثمر ثمر باشد. گفت: این سریال فرصتی است که برای استان فراهم شده تا بتوانیم علاوه به معرفی دلاوران و قهرمانان ملی، فرهنگ، تاریخ و جاذبه های گردشگری مان را به خوبی به مردم ایران معرفی و آن ها را از دیدن این زیبایی ها شگفت زده کنیم.

محمود پاک نیت بازیگر نقش شریف الدوله درباره نقشش می گوید که نقش شریف الدوله حاکم و والی سنندج را بازی می کند. کسی که از پایتخت مأمور می گردد به سنندج می آید یاغی ها و گردن کش ها را قلع و قمع کند. کسانی که مبارز بودند را اعدام می کند و به همین خاطر به شریف قصاب معروف می گردد. این هم شخصیت منفی است.

به گفته او، شخصیت منفی است و والی و حاکم سنندج؛ نظم و ترتیبی می دهد و به کشتار انقلابیون آن موقع می پردازد. پاک نیت در ادامه به حضور قطب الدین صادقی اشاره نمود و گفت که نقش عباس خان اردلان یکی از خوانین سنندج را ایفا می کند. علی اوسیوند یکی از خوانین دیگر را بازی می کند و همچنین پیغام دهکردی که به کرونا مبتلا شده و هنوز از قرنطینه برنگشته است.

پیغام دهکردی نیز نقش خلیل خان برادر سنجرخان را ایفا می کند. او پیش از این در سریال های متعددی همچون مدار صفردرجه، شهریار، گذر از رنج ها و گاندو بازی نموده است.

اما نقشی که بسکمک منتظرند بدانند چه کسی این کاراکتر را ایفا می کند و کاندید های زیادی هم داشته است، کاراکتر سنجرخان است. فرشید گویلی که از بازیگران با افتخار و صاحب سبک استان کردستان است، ایفای این نقش را برعهده دارد.

تهیه نماینده مجموعه سنجرخان، دلیل انتخاب این بازیگر برای ایفای نقش سنجرخان را قدرت بازی و شناخت منطقه و اشراف بر گویش و لهجه دانست.

او مطرح کرد: با آقای لطیفی کارگردان سریال به این نتیجه رسیدیم چهره گمنام و بکر و ناشناخته، اما قدرتمند در بازیگری را برای این نقش انتخاب کنیم. ما 160 بازیگر داریم که تقریباً 153 بازیگر ما از مناطق کردنشین اند. بالأخره این حق بازیگران این مناطق است که در پروژه قهرمان کُرد ها ایفای نقش کند. این فرصت را در اختیارشان قرار دادیم تا دیده شوند. البته چند چهره داریم که به فراخورِ زمان حضورشان جلوی دوربین، نام شان را رسانه ای خواهیم کرد.

در زمانی که روس ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال نموده بودند، آزار و اذیت مردم به جایی رسید که مردم از جنگ جویان میهن دوست تقاضای کمک و کمک کردند. سنجرخان وزیری، مشهور به سردار اکرم، با مطلع شدن از عمق بحران و فشار های زیاد اشغالگران با فرستادن نامه هایی به حاکم سنندج و اجازه از آنها، درخواست اذن جنگ و همچنین در اختیار گذاشتن نیروی جنگی برای انجام چنین امری را می کند که با مخالفت حاکم سنندج روبرو شده بود.

در نهایت اصرار و درخواست های زیاد سنجرخان، حاکم سنندج را برآن می دارد که نیرو هایی را برای جلوگیری از سرکشی و اغتشاش قشونی متشکل از قوای انگلیسی که آنموقع در کردستان جولان می دادند، بفرستد که خاتمه به جنگ میان سنجرخان و انگلیسی ها می انجامد. با شکست انگلیسی ها راه جنگ با روس ها برای این مرد هموارتر می گردد و این بار بدون اجازه از کسی، خودجوش و با اتکا به نیرو های مردمی روستا های اطراف سنندج و جوانانی که گرد آمده بودند، راهی میدان مبارزه و نبرد با روس ها شد.

از روستا های اطراف کامیاران آغاز به جنگ و زد و خورد شده بود و روس ها را تا شهر سنندج فراری داده و با شکست دادن آنان، روس ها را مجبور به ترک روستا ها و شهر ها می کند. در شهر سنندج و در جنگ صلوات آباد بعد ازشکست واردکردن به روس ها و تعقیب آنان، در این میان اصابت گلوله ای به او سبب زخمی کاری و مهلک در بدن سنجرخان می گردد.

با التیام یافتن او از زخم، بعد از یک ماه با ندایی از فردی مقدس در عالم خواب خان را دوباره بر جنگ و مبارزه مصر و مصمم علیه اشغالگران مژده فتح و پیروزی را می دهد. سنجرخان با فراهم کردن سوارانی ازروستا های اطراف و با کمک مردم دوباره راهی میدان شده بود و از شهر دهگلان روس ها را در پی یک نبرد سخت شکست و فراری داده و با به دست آوردن مقدار زیادی غنایم جنگی سبک و سنگین و مهمات به جنگ های بعدی ادامه داده بود.

ادامه جنگ ها و فتح و پیروزی های پیاپی سنجر خان تعجب تمام رجال مملکت رادرپی داشت و سیل پیشکشی ها و هدایا از اطراف واکناف به سوی او سرازیر می شد. پیشنهاد های زیادی برای همکاری دریافت می کرد که بیشتر آن ها به موقع و برخی واقعی نبود. در نهایت جنگ ها به شهر های دیواندره و سقز کشیده شد و در بیشتر مناطق سواران سنجر خان پیروز به شکست روس ها و آزادسازی مناطق مذکور می گردد.

باهمکاری یکی از حاکمان منطقه سقز و بوکان به نام حشمت الملک، خان روس ها را تا پل منجیل فراری می دهد و به عقب می راند و تمامی خاک کردستان را از نیرو های روسی پاکسازی می کند.

سنجرخان نامه ای به میرزا کوچک خان می نویسد و میرزا را از کار روس ها مطلع می کند که آن ها را از کردستان فراری داده ام و اکنون نوبت شماست که آن ها به طرف شما در راهند. میرزا هم در کنار پل منجیل با نیرو های روسی درگیر شده بود و در این جنگ تلفات زیادی بر نیرو های روس وارد شد.

شریف الدوله بنی آدم حاکم سنندج هم اقدام به حمله به برخی از قبایل می کند که سنجرخان با او مخالفت می کند، همین موجب دشمنی شریف الدوله با سنجرخان می گردد. خاتمه در محرم سال 1337 هجری قمری (برخی سال های 1338 و 1339 را هم عنوان می نمایند) شریف الدوله بنی آدم حاکم سنندج به وسیله خلیل خان برادر سنجرخان طی یک توطئه او را به عمارت خود دعوت و به قتل می رساند.

منبع: فرادید
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4135

به "همه چیز درباره سریال سنجرخان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره سریال سنجرخان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید