وکیل کیفری و عملکرد او در پرونده ها

به گزارش مجله پریها، یکی از مهمترین و حساس ترین نوع وکالت در پرونده ها، وکالت در پرونده های کیفری میباشد. حتما برای شما این پرسش مطرح است که به چه پرونده هایی، دعاوی کیفری گفته میشود؟ به پرونده هایی، کیفری گفته میشود که موضوع مورد رسیدگی جزو جرم و جنایت باشد. یعنی آنچه که در پرونده کیفری مورد آنالیز و رسیدگی قضایی قرار میگیرد، وقوع یا عدم وقوع جرم و مجازات یا عدم مجازات شخص یا اشخاص میباشد.

وکیل کیفری و عملکرد او در پرونده ها

همچنین مقام رسیدگی کننده یعنی دادگاه صالح به رسیدگی در پفراینده های کیفری، دادگاه های کیفری و جزایی میباشد. از این جهت نیز صلاحیت محاکم قضایی در دعاوی کیفری متفاوت با سایر دعاوی مانند دعاوی حقوقی و خانوادگی است. لذا وکیل هنگامیکه در یک پفراینده با موضوع رسیدگی به وقوع جرم ورود مینماید، وکیل کیفری نامیده میشود. هریک از طرفین دعوا یعنی شاکی یا متهم میتوانند نسبت به اخذ وکیل دادگستری وفق تخصص و تجربه وی اقدام کنند.

نقش وکیل کیفری در فرایند رسیدگی

میدانید باید شکواییه را چطور طرح نمایید؟ از نحوه صحیح و قانونی تنظیم شکواییه آگاه میباشید؟ آیا میدانید که برای ثبت شکایت باید به کجا مراجعه کنید؟ از ادامه فرایند رسیدگی و پیگیری پفراینده چه چیزی میدانید؟ شما میتوانید کلیه سوالات خویش را از وکیل متخصص کیفری پرسیده و از ابعاد مختلف پفراینده خود آگاه شوید. وکیل کیفری به دلیل تخصص و تجربه میتواند چشم انداز و دیدگاه حقوقی خود را مطرح نموده و نظر حقوقی خویش را مبنی بر قوت یا ضعف پفراینده ابراز نماید. لذا بهترین کار آن است که پیش از اقدام قانونی، از وکیل متخصص و مشرف بر قوانین مشاوره حقوقی دریافت نموده و تنظیم شکواییه را به عهده ایشان بگذارید.

وکیل کیفری در رویه عملی

رویه عملی به چه معناست؟ آیا میدانید با دانستن رویه عملی و با داشتن اشراف بر رویه عملی محاکم میتوانید در نیل به پیروزی در پفراینده نقش به سزایی ایفا نمایید؟ بعنوان مثال پس از شکایت تحت عنوان جرم کلاهبرداری، متهم تبرئه شده و در صدد اعاده حیثیت بر می آید. آنچه که اکنون توسط متهم سابق مورد طرح قرار میگیرد، شکایت از شاکی سابق تحت عنوان جرم افترا میباشد. جرم افترا وفق قانون دربردارنده این تعریف است: هرگاه کسی به دیگری جرمی را انتساب دهد ولیکن از اثبات آن عاجز بماند، مرتکب جرم افترا شده است. ولیکن آیا رویه عملی هم به همین سادگی تحقق جرم افترا را میپذیرد؟ قطعا پاسخ منفی است. وکیل متخصص کیفری به علت اشراف بر رویه عملی محاکم میداند که باید چگونه نسبت به عدم وجود سوء نیت موکل خود دفاع نماید. همچنین در مورد مسائلی از قبیل ادله ابرازی شاکی در پفراینده نخستین بهترین دفاعیات را ارائه مینماید. خوب است بدانید دفاعیات وکیل کیفری میتواند هم در قالب تنظیم لایحه دفاعیه باشد و هم در صورتجلسه رسیدگی قید و ذکر شود.

دامنه جرایم کیفری و موضوعات مربوط به دعاوی کیفری بسیار گسترده میباشد. به هر عمل یا فعل و یا ترک فعلی که در قانون برای ان مجازات معین شده باشد، جرم گفته میشود. جرایم پراهمیت تر مانند: قتل، زنای محصنه، رابطه نامشروع، قطع عضو و چاقو کشی، سرقت مسلحانه و جرایم مربوط به مواد مخدر، توهین و کلاهبرداری رایانه ای، جرایم پزشکی، کلاهبرداری، فروش مال غیر، خیانت در امانت و ... در ادامه چند نمونه بعنوان مثال ذکر میشود.

نقش وکیل در جرم خیانت در امانت

جرم خیانت در امانت یکی از جرایم مبتلابه در دعاوی کیفری مطروحه در محاکم دادگستری میباشد. وکیل کیفری در اثبات وقوع این جرم یا در دفاع از اتهام انتسابی به دلیل تخصص و خبره بودن، بهترین نقش وکالتی خویش را ایفا مینماید. وکیل شاکی نسبت به ارائه ادله اثبات دعوا اقدام مینماید. وکیل متهم درخصوص ایراد خدشه به ادله اثبات دعوا و اثبات بیگناهی موکل خویش اقدامات لازم قانونی را انجام میدهد.

نقش وکیل در جرم فروش مال غیر

یکی از مصائبی که ممکن است بعد از انعقاد یک معامله حادث شود، این است که خریدار دریابد که مالکیت مورد معامله به شخص دیگری تعلق دارد. یعنی فروشنده در واقع مالک نبوده و بلکه فروشنده اموال متعلق به دیگری را به فروش رسانیده است. در این هنگام که فروشنده خود را مالک مال معرفی میکند و به اصطلاح خود را مالک جا میزند، قانون گذار وی را مرتکب جرم انتقال مال غیر قلمداد نموده و ایشان را مستحق کیفر و مجازات میداند.

وکیل سرقت های تعزیری و سرقت حدی

یکی از موضوعات حساس کیفری در باب پفراینده هایی که احتیاج به وکیل کیفری و وکیل پایه یک دادگستری دارد این مورد است که مرتکب جرم سرقت کیست؟ چه کسی به ارتکاب جرم سرقت تحت تعقیب قرار خواهد گرفت؟ چگونه از اتهام انتسابی تحت عنوان سرقت حدی میتوان دفاع نمود ؟ خوب است بدانید که هر یک از عناوین کیفری تحت عنوان جرایم مربوط به سرقت خواه تعزیری باشد، مانند سرقت ساده و سرقتهای مشدد مثل سرقت مقرون به آزار یا سرقت در شب، و خواه سرقت حدی باشد که از حدود الهی میباشد و نوع و میزان مجازات آن نیز متفاوت است، احتیاجمند به بهترین وکیل متخصص در زمینه مربوطه دارد.

وکیل کیفری در جرایم پزشکی

میدانستید که میتوانید از پزشک متخلف و مقصری که به شما آسیب وارد نموده است شکایت نمایید؟ آیا میدانید پفراینده شکایت از پزشک یک پفراینده کیفری بوده و به وکیل کیفری برای انجام امور مربوط به پفراینده احتیاج دارد؟ حتی اگر صرفا از وکیل خود مطالبه دیه داشته باشید باز هم باید ابتدائا نسبت به طرح پفراینده کیفری علیه ایشان اقدام نمایید. به عبارت دیگر وکیل متخصص جرایم پزشکی میتواند با انجام کلیه مراحل مورد احتیاج برای رسیدگی به شکایت شما، نتیجه مطلوب را برایتان به ارمغان بیاورد. زیرا وکالت در حیطه جرایم پزشکی احتیاجمند به اشراف کامل بر مراحل رسیدگی در سازمان نظام پزشکی، دادسرای ویژه جرایم پزشکی و دادگاههای بدوی و تجدیدنظر دارد.

وکیل کیفری در تهران

وکیل کیفری در کلیه زمینه های مربوطه بصورت تخصصی اقدام مینماید. شما میتوانید با خاطری آسوده امور مربوط به پفراینده کیفری خود را به وکیل متخصص سپرده و از فرایند کار اطمینان خاطر حاصل نمایید. وکالت در دعاوی کیفری یک از مهمترین شاخه های وکالت در موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا میباشد. جهت مشاوره تخصصی با وکیل کیفری در تهران با ما تماس بگیرید.

منبع: فرارو
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3994

به "وکیل کیفری و عملکرد او در پرونده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وکیل کیفری و عملکرد او در پرونده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید