احتیاج جدی کشورهای منطقه به محصولات ایران

به گزارش مجله پریها، چند هفته پس از شروع محدودیت های مرزی و تجاری بر اثر شیوع ویروس کرونا، به نظر می رسد، تعدادی از کشورهای منطقه برای پاسخ دادن به نیازهای تجاری خود چاره ای جز حفظ مراودات مالی با ایران ندارند.

احتیاج جدی کشورهای منطقه به محصولات ایران

به گزارش خبرنگاران، در هفته های نخست شیوع ویروس کرونا، تعداد زیادی از کشورها با هدف جلوگیری از شیوع کرونا، مرزهای خود را بستند و محدودیت هایی در جهت صادرات و واردات به وجود آوردند.

با توجه به اینکه ورود کرونا به ایران در زمانی رخ داد که هنوز بسیاری از کشورها آلودگی خود به این ویروس را تایید نکرده بودند، محدود شدن تردد در مرزهای ایران یکی از سیاست هایی بود کشورهای همسایه آن را در دستور کار قرار دادند و در هفته های اخیر کشورهایی مانند قطر، امارات متحده عربی، کویت یا دیگر کشورها واردات کالا از ایران را محدود کردند.

با این وجود در حال حاضر تمامی این کشورها خود به ویروس کرونا آلوده شده اند و از سوی دیگر با توجه به شرایط جغرافیایی، تامین منابع و مایحتاج مصرفی مردم معمولا از طریق واردات انجام می گردد و در میان محصولات ایران یکی از اصلی ترین منابع است.

مهدی علیپور فعال مالی و صادرکننده به کشورهای حاشیه خلیج فارس در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به این موضوع اظهار کرد: در طول هفته های گذشته محدودیت های جدی بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی ایران به وجود آمده که البته با توجه به شرایط کرونا، امروز در بسیاری از کشورهای دنیا شرایط مشابه وجود دارد.

وی با اشاره به احتیاج بسیاری از کشورهای منطقه به محصولات ایران، بیان نمود: با کاهش واردات این محصولات، ما در روزهای گذشته شاهد این بودیم که قیمت بعضی از این محصولات در تعدادی از کشورهای همسایه بسیار بالا رفته است. از این رو پیش بینی می کنیم در آینده نزدیک بار دیگر با توجه به این احتیاج، صادرات ایران از سر گرفته گردد یا درخواست ها برای آن شروع گردد.

به گفته علیپور، ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه همیشه مدنظر صادرکنندگان ایرانی قرار داشته و محصولات کشاورزی و مصرفی یکی از این گزینه ها بوده است که به نظر می رسد در شرایط کرونا نیز توقف صادرات آنها چندان طولانی نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3356

به "احتیاج جدی کشورهای منطقه به محصولات ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج جدی کشورهای منطقه به محصولات ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید