فوتبال؛ غیر دولتی اما دوستدار منابع دولتی، تافته جدا بافته نباشد!

به گزارش مجله پریها، به گزارش خبرنگاران، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران یک نهاد غیر دولتی و دارای شخصیت حقوقی است. این تعریف کوتاهی از فدراسیون در ماده یک اساسنامه مصوب مجمع فوق العاده در سال 1390 است که منشاء بسیاری از اتفاقات و تحولات سال های گذشته به شمار می رود.

فوتبال؛ غیر دولتی اما دوستدار منابع دولتی، تافته جدا بافته نباشد!

عدم اشاره به واژه عمومی در این تعریف مصداقی بر حفاظت از استقلال فوتبال در تقابل با نفوذ نهادهای دولتی خصوصاً وزارت ورزش تلقی می شد و موجب خرسندی اهالی فوتبال بود اما گذشت زمان خصوصاً در سال های اخیر نشان داد که ایجاد قدرت بدون حد و مرز در فوتبال چندان هم به سود فوتبال نیست.

زمانی رسید که استقلال، فوتبال را به حیات خلوت مدیرانش مبدل کرد طوری که برابر هیچ قانونی تمکین نکردند، خود را جوابگو در قبال هیچ مرجعی ندانستند و پشت درهای بسته آنطور که می خواستند عمل کردند و تصمیم گرفتند. در عین حال زمان بدهکاری و نداری به یاد وزارت ورزش و بودجه های معوقه می افتادند و در آستانه شکایت مربی خارجی دست به دامان شستا و منابع ارزشمند دولتی می شدند.

این چهره حقیقی فوتبال غیر دولتی اما دوستدار منابع دولتی در سال های گذشته بود، فرایندی که ممکن است در سال های آینده هم دنبال گردد.

هنوز فراموش نکرده ایم که اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در سال های گذشته در فوتبال چه دردسرهایی داشت و در نهایت هم جمعی از بازنشستگان در برابر این قانون تمکین نکردند و حاضر به کناره گیری نبودند.

نخستین تغییر در فرایند اصلاح اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال اضافه کردن واژه عمومی در ماده یک است جایی که فدراسیون فوتبال به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی شناخته می گردد و تعریفی که منطقی و درست به نظر می رسد.

گذشته از اینکه ضروری است از اعمال نفوذ وزارت ورزش در مقاطع و دولت های مختلف در مدیریت فدراسیون ها خصوصاً فوتبال به هر نحو ممکن جلوگیری گردد و سرنوشت فوتبال به اهالی فوتبال سپرده گردد ضروری است این فدراسیون تابع قوانین و الزامات کشوری باشد و به اصطلاح تافته جدا بافته تلقی نگردد.

آن هم در شرایطی که از بودجه گرفته تا زمین و ساختمان و کلیه زیرساخت ها و امکانات فوتبال دولتی و در واقع بخشی از بیت المال است اما نمی توان این مجموعه را غیر عمومی تلقی کرد به شکلی که با بهره مندی از منابع دولتی و عمومی به شکل خصوصی و حتی غیر قانونی اداره گردد.

فدراسیون فوتبال از این پس نهاد عمومی غیر دولتی تلقی می گردد، مجموعه ای که از سویی به عنوان یک سازمان غیر دولتی می تواند استقلال خودش در اداره فوتبال و تصمیم گیری های کارشناسی را حفظ کند و از سوی دیگر به عنوان یک نهاد عمومی ضروری است در برابر قوانین کشور تمکین کند و در قبال عملکرد خودش خصوصاً با استفاده از بودجه های عمومی و دولتی جوابگو باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3437

به "فوتبال؛ غیر دولتی اما دوستدار منابع دولتی، تافته جدا بافته نباشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبال؛ غیر دولتی اما دوستدار منابع دولتی، تافته جدا بافته نباشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید