طرز تهیه شیرینی پنجره ای؛ همان نان پنجره ای با آموزش تصویری

به گزارش مجله پریها، شما هم به جای خرید نون پنجره ای برای از همین الان می تونید دست به کار بشید و یک نون پنجره ای بسیار زیبا و خوشمزه درست کنید. نان پنجره ای یا شیرینی پنجره ای(خاتون پنجره یا مُنَقّا) نام های متنوع آن است. شیرینی پنجره ای با قدمت و محبوبیت زیادی که در بین عموم مردم دارد، نحوه پخت و مواد اولیه بسیار ساده ای هم برای تهیه آن استفاده می گردد. طعم دل چسب، بافت ترد و نازک این شیرینی، خاطراتی به یادموندنی به جا می گذارد. این شیرینی با توجه به تعداد و تنوع قالب های که در تمام سایزها دارد می توان به شکل های مختلفی پخت و سرو کرد، امروز با مجله آشپزی خبرنگاران همراه باشید تا با ساده ترین و در دسترس ترین مواد اولیه، روش پخت این شیرینی رو بهتون آموزش بدیم.

طرز تهیه شیرینی پنجره ای؛ همان نان پنجره ای با آموزش تصویری
مواد لازم برای نان پنجره ای
تخم مرغ3 عدد
شیر2 سوم پیمانه
نشاسته گل1/2 پیمانه
گلاب1 سوم پیمانه
آرد سفید قنادی1 پیمانه
وانیلسر چاقو
روغن برای سرخ کردنبه اندازه کافی
پودر قند برای تزئینبه اندازه لازم

طرز تهیه شیرینی نان پنجره ای:

1- در مرحله اول نشاسته رو با شیر و گلاب توی ظرفی می ریزیم و به آرومی به هم می زنیم تا نشاسته کاملاً حل گردد. می تونید از پودر نشاسته هم بهره ببرید.

2- شکر، وانیل و آرد برنج رو اضافه می کنیم و هم می زنیم.

3- تخم مرغ ها رو یکی یکی به مخلوط خوش عطرمون اضافه می کنیم. حسابی با یاری قاشق مخلوطمون رو هم می زنیم تا کاملاً یک دست بشه. به همین راحتی مواد اولیه ساخت نان پنجره ای ما به خاتمه رسید.

4- برای سرخ کردن نان پنجره ای ها، بهتره قابلمه یا ظرف کوچکی را انتخاب کنیم که نچسب باشد؛ چون کاملاً نان پنجره ای ها باید توی روغن غوطه ور باشن تا حسابی سرخ بشن (اجازه دهید روغن از قبل کمی داغ گردد).

5- قالب مخصوص نان پنجره ای را داخل روغنی که حرارت زیر آن روشن است ببرید و اجازه دهید کمی داغ گردد.

6- قالب داغ شده را به مایع آغشته کنید و چند ثانیه صبر کنید؛ قالب را داخل روغن ببرید و مایع را از قالب جدا کنید. (برای سرخ کردن نون پنجره ای ، قالب رو تا جای توی مواد فرو ببرید که تا دیواره های قالب به مواد آغشته گردد اگر مواد روی سطح قالب بیاید موقع سرخ کردن از قالب جدا نخواهند شد.)

7- پس از سرخ شدن شیرینی پنجره ای، آنها را روی دستمال های مخصوص جذب روغن بریزید.

8- در صورت دلخواه روی آنها پودر قند الک کنید.

در ادامه به چند نکته طلایی باید اشاره کنیم. رعایت این نکات روی پخت نهایی شما تأثیر مهمی داره. شاید این همون ریزه کاریایی باشه که توی دستور پخت های ساده نقش کلیدی داره.

طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب

یکی از سوالاتی که در پخت شیرینی پنجره ای زیاد مطرح میگردد، این است که آیا می گردد بدون قالب مخصوص، نان پنجره ای درست کرد یا نه؟

واقعیت این است که زیبایی و جذابیت شیرینی پنجره ای به شکل ظاهری منظم و یکسان آن است که بدون استفاده از قالب امکان پذیر نیست.

میتوانید با یاری قالب های مختلف شکل های متنوعی از شیرینی پنجره ای درست کنید.

نکات مهم در پخت شیرینی پنجره ای:

  1. اگر زیر روغن زیاد باشه و بسوزه یا مواد اولیه زیادی دارید حتماً در حین انجام کار روغن تون رو عوض کنید.
  2. برای سرخ کردن هر دانه نان پنجره ای، باید قالب را درون روغن داغ قرار دهید تا قسمت فلزی قالب داغ گردد. به یاد داشته باشید تا بدنه داغ نگردد، مواد درون قالب فرم دل خواه را به خود نمی گیرند. اگر این کار رو نکنید مواد به شکل ناهمگون و دِفرمه وارد روغن می شن و نتیجه کار چندان جالب نیست.
  3. اگر تمایل دارید نون پنجره ای ها رو با پودر قند تزیین کنید (عموماً از این روش استفاده می شه)، بهتره صبر کنیم تا نون پنجره ای هامون حسابی خنک بشن و بعد با یاری الک روی شیرینی هامون به اندازه دل خواه الک می کنیم.
  4. اگر دوست دارید درون مواد اندازهی زعفرون می شه اضافه نمود. اگر مواد غلیظ بود می توانید برای رقیق کردن آن تا حد مطلوب، به آن آب اضافه کنید.

جالبه که بدونید با توجه به ساده بودن تهیه مواد اولیه و نحوه پخت اگر نکاتی رو که اشاره کردیم رعایت نکنید نان پنجره ای های خوبی نخواهید داشت.

نان پنجره ای با بافت متفاوتی که دارد یکی از منحصر به فردترین انواع شیرینی محلی و خانگی هست. اگر تا به حال امتحانش نکردید، همین الان دست به کار شید و کمتر از دو ساعت با این اندازه مواد، یه سینی پر از این خوشمزه های ترد رو مهمون لحظه هاتون کنید.

منبع عکس اول: اینستاگرم

منبع: اُکالا
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4465

به "طرز تهیه شیرینی پنجره ای؛ همان نان پنجره ای با آموزش تصویری" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه شیرینی پنجره ای؛ همان نان پنجره ای با آموزش تصویری" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی پنجره ای؛ همان نان پنجره ای با آموزش تصویری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید