طرح اولیه ساماندهی آموزش عالی تهیه شد

به گزارش مجله پریها، به گزارش خبرنگاران، دکتر منصور غلامی صبح امروز در مراسم یکصد سالگی دانشگاه خوارزمی که با حضور اسحاق دنیاگیری معاون اول رئیس جمهور در دانشگاه خوارزمی در حال برگزاری است، با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب گفت: باید مرز تاریخ دانشگاه ها در کشورمان را به عقب برگردانیم. یونسکو اعلام نموده که اولین دانشگاه در دنیا، در دزفول و به نام دانشگاه جندی شاپور بوده است.

طرح اولیه ساماندهی آموزش عالی تهیه شد

وی ادامه داد: اینکه کدام دانشگاه قدیمی تر است، مهم نیست بلکه مهم این است که ما توانستیم با تمام مشکلاتی که در دوره قاجار و پهلوی وجود دارد، دانشگاه هایی را در زمان انقلاب تأسیس کنیم و آن را پیش ببریم. ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحول بزرگی در تربیت نیروی انسانی داشتیم. دانشگاه های ما با وجود اینکه با بنیه قوی شکل نگرفته بودند، ولی دستاوردهای بسیار خوبی داشتند. صندلی علمی کشور ما در جهان، رتبه 16 یا بر اساس آمار آنالیز 2018، صندلی 15 در جهان است که این صندلی حاصل زحمات دانشگاهیان است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با توجه به تحولات جهان، ما نیز کوشش می کنیم به سمت تأثیرگذاری بیشتر حرکت کنیم، اضافه نمود: دانشگاه های ما اکنون در حوزه های کارآفرینی، شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، حرکت های خوبی را شروع نموده اند. همچنین دانشگاه های ما به سمتی حرکت می نمایند که جامعه محور باشند.

وی توضیح داد: بر اساس برنامه ششم توسعه و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه ساماندهی آموزش عالی، شروع و طرح اولیه آن تهیه شده است. دانشگاه های ما با هم می توانند توانمند شوند. تجزیه کردن دانشگاه ها، باعث ضعف آنها می گردد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر این اساس، برنامه ساماندهی شروع شده و یکی از برنامه های آن، سر و سامان دادن به این وضعیت، ایجاد شبکه های علمی و اتصال مراکز علمی متفرق در استان ها و کشور به محور اصلی است. این به معنی انحلال نیست، بلکه برنامه ما ایجاد شبکه های علمی بین دانشگاه هایی است که به هم نزدیک هستند و می توانند مأموریت خاص علمی را با یکدیگر پیگیری نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2042

به "طرح اولیه ساماندهی آموزش عالی تهیه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح اولیه ساماندهی آموزش عالی تهیه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید