پارک فاوا از انتها نامه های دانشگاهی حمایت می نماید

به گزارش مجله پریها، رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به طرح گرنت جوانه اظهار کرد: بسیاری از پایان­ نامه­ ها و رساله ­های پژوهشی در دانشگاه ­ها می توانند با قابلیت تجاری ­سازی تعریف شوند و اجرای برنامه گرنت جوانه و حمایت اقتصادی از این تحقیقات می ­تواند زمینه ­ساز شکل­گیری شرکت­ های نوپا و ارتقا سطح آمادگی فناوری این یافته ­های علمی گردد.

پارک فاوا از انتها نامه های دانشگاهی حمایت می نماید

به گزارش خبرنگاران، طی چند دهه اخیر جهت ­گیری ­های عمومی اقتصاد کشور از اتکا بر منابع طبیعی به ­ویژه نفت به اقتصاد دانش ­بنیان تغییر نموده است. به ­عبارتی کسب درآمد از علم و بهبود زنجیره­ های ارزش در اقتصاد کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته و احتیاج بخش ­های مختلف اقتصادی به ایده ­های نوآورانه و دانش فنی کارآمد را چند برابر نموده است.

در این راستا جعفر صدیق -مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به خبرنگاران گفت: گسترش پیوند اقتصاد و علم از یک ­سو مستلزم ایجاد نهادهای جدید مانند پارک ­های علم و فناوری، مراکز رشد و مراکز نوآوری و از سوی دیگر احتیاجمند اجرای برنامه ­های حمایتی و پیشران در این حوزه است. در طول سال­ های گذشته مراکز آموزش عالی و توسعه فناوری در کشور، برنامه ­های متعدد و متنوعی مانند طرح جوانه، رویش، شکوفایی، پیش رشد و امثال آن را جهت حمایت از ایده ­های بازارگرا و فناورانه طراحی و به اجرا در آورده­ اند.

وی ادامه داد: این برنامه­ ها با هدف توانمند­سازی و حمایت از هسته­ های نوآور در اکوسیستم نوآوری کشور اجرا شده و می ­شوند، زیرا هر ایده بازار­محور در مراحل اولیه رشد خود احتیاجمند مراقبت و سرمایه­ گذاری به ­ویژه از سوی نهادهای دولتی و حمایتی بخش خصوصی است. یکی از این برنامه ها طرح گرنت جوانه است که توسط وزارت علوم، ارتباطات و فناوری با همکاری پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) آغاز شده است.

رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات درباره جزئیات این طرح شرح داد: بسیاری از سرانجام­ نامه ­ها و رساله ­های پژوهشی در دانشگاه ­ها می توانند با قابلیت تجاری­ سازی تعریف شوند و اجرای برنامه جوانه و اعطای گرنت (حمایت اقتصادی) به این تحقیقات می­ تواند زمینه ­ساز شکل­ گیری شرکت­ های نوپا و ارتقا سطح آمادگی فناوری این یافته ­های علمی گردد. هدف از طرح گرنت جوانه، یاری به سرانجام نامه های دارای ایده بازارگرا است و با حمایت اقتصادی از این سرانجام نامه ها می توان امیدوار بود که تحقیقات علمی به سمت پاسخگویی به احتیاجهای ملی متمایل شوند.

کدام سرانجام نامه ها اعتبار اقتصادی دریافت می نمایند؟

صدیق درباره جامعه هدف طرح گرنت جوانه گفت: سرانجام نامه های کارشناسی ارشد و دکتری که دارای ایده ­های بازارگرا هستند مخاطبان اصلی این طرح محسوب می شوند؛ در این طرح استاد راهنمای اول سرانجام نامه، مسئول هسته فناور و دریافت نماینده اعتبار مذکور خواهد بود. فراخوان اول طرح در استان های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، مرکزی، فارس و سمنان اجرا شده و جمعا 82 سرانجام نامه مشمول دریافت اعتبار شده اند. در این زمینه اخیرا توافق نامه های لازم بین وزارت عتف، پارک فاوا و پارک های استانی برای آغاز عملیاتی برنامه و آغاز پرداخت اعتبارات به امضا رسیده است.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره مبلغ حمایت از طرح ها شرح داد: حداقل اعتبار دریافتی سرانجام نامه های کارشناسی ارشد هفت میلیون و 500 هزار تومان و حداکثر آن 26 میلیون تومان است. این اعتبار برای سرانجام نامه های دکتری بین 15 میلیون تومان تا 52 میلیون تومان است. تا کنون در مقطع ارشد 82 درخواست و در مقطع دکتری 30 درخواست برای حمایت داشته ایم که از این میان به ترتیب 56 طرح در مقطع ارشد و 26 طرح در مقطع دکتری مورد پذیرش قرار گرفته اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3909

به "پارک فاوا از انتها نامه های دانشگاهی حمایت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک فاوا از انتها نامه های دانشگاهی حمایت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید