سران آمریکا و ژاپن جبهه ای متحد علیه چین تشکیل می دهند

به گزارش مجله پریها، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، یک مقام بلندپایه ایالات متحده خاطرنشان کرد که در نشست روز آدینه، جو بایدن و یوشیهید سوگا در خصوص موضوع تایوان که از دغدغه های جدی چین است، یک جبهه متحد را تشکیل می دهند.

سران آمریکا و ژاپن جبهه ای متحد علیه چین تشکیل می دهند

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

انتظار می رود که بایدن در این ملاقات که نخستین ملاقات رسمی خود با یک رهبر خارجی است، با یوشیهید سوگا بر سر صدور بیانیه ای مشترک در خصوص جزیره مورد ادعای چین- تایوان- به توافق برسند.

به گفته این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، بایدن و سوگا همچنین در خصوص نحوه برخورد چین با اقلیت مسلمانان اویغور در منطقه سین کیانگ و نفوذ پکن بر هنگ کنگ بحث و مصاحبه خواهند کرد.

این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد که با توجه به تمایل واشنگتن به حفظ صلح و ثبات و حفظ وضع موجود [در منطقه ایندوپاسیفیک] صدور بیانیه رسمی و انجام رایزنی حول این محورها انتظار می رود.

لازم به ذکر است، آخرین بار در سال 1969 میلادی و پیش از عادی سازی روابط میان توکیو-پکن، رهبران آمریکا و ژاپن در بیانیه ای مشترک به موضوع تایوان اشاره کردند. در آن سال نخست وزیر ژاپن گفته بود که حفظ صلح و امنیت در منطقه تایوان برای امنیت این کشور مهم و لازم است.

اما حال این اقدام بایدن و سوگا در تشکیل جبهه ای متحد با هدف افزایش فشار بر چین صورت می گیرد. با این وجود، این بیانیه مشترک احتمالاً فاقد آن چیزی است که ایالات متحده امیدوار است از سوی نخست وزیر ژاپن شاهد آن باشد؛ نخست وزیری که از زمان قبول این تصدی در سپتامبر گذشته پیرو سیاست برقراری توازن میان دغدغه های امنیتی ژاپن با پیوندهای عمیق مالی توکیو با پکن است.

لازم به ذکر است، در بیانیه ای که در ماه مارس پس از ملاقات وزرای دفاع و خارجه ژاپن و آمریکا صادر شد، دو طرف بر اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان تأکید کردند و نگرانیهای جدی خود را نسبت به شرایط حقوق بشر در هنگ کنگ و سین کیانگ ابراز کردند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4099

به "سران آمریکا و ژاپن جبهه ای متحد علیه چین تشکیل می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سران آمریکا و ژاپن جبهه ای متحد علیه چین تشکیل می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید