وزرای خارجه آسیا- پاسیفیک به دنبال راه چاره صلح آمیز برای مناقشات منطقه ای

به گزارش مجله پریها، وزرای خارجه آسیا- پاسیفیک در نشست امنیتی سالانه غیرعلنی روز آدینه خواهان راه چاره صلح آمیز برای مناقشات منطقه ای شدند؛ نشستی که تحت الشعاع رفابت آمریکا- چین و درگیری های تجاری عمیق میان ژاپن و کره جنوبی قرار داشت.

وزرای خارجه آسیا- پاسیفیک به دنبال راه چاره صلح آمیز برای مناقشات منطقه ای

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس دون ترامود وینای، وزیر خارجه تایلند که ریاست نشست منطقه ای انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) را بر عهده داشت، گفت: اعضای شرکت نماینده در این نشست از درخواست ها برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده میان آمریکا و کره شمالی حول محور خلع سلاح اتمی پیونگ یانگ حمایت کردند.

این نشست بخشی از نشست های سالانه انجمن آسه آن است که مشارکت شرکای کلیدی در مذاکرات همچون آمریکا، چین، ژاپن و کره جنوبی را اضافه می نماید. تنش ها میان ژاپن و کره جنوبی این نشست ها را تحت الشعاع قرار داده بود اما وزیر خارجه تایلند گفت: وزرای شرکت نماینده هر دو طرف را به ادامه مذاکرات با هدف دستیابی به یک سازش ترغیب کردند.

وی اضافه نمود: اختلافات تجاری کنونی میان چین و آمریکا نیز باعث به وجود آمدن نگرانی هایی شده است. ژاپن اوایل روز آدینه کره جنوبی را از فهرست شرکای تجاری مورد اعتماد خود که با آنها صادرات سریع دارد، خارج کرد.

وزیر امور خارجه تایلند در کنفرانس خبری گفت: در انتها روز نتیجه مذاکرات باید برد- برد باشد. هیچ یک از ما به کوشش های یک سرگرد اعتقاد ندارد. باید کوشش های بیشتری در این مذاکرات صورت گیرد تا اختلافات را کاهش دهد و به راهکار های قابل قبولی منتهی گردد.

وزرای امور خارجه ژاپن و کره جنوبی در نشست روز آدینه با همانتها خود که عضو انجمن آسه آن هستند، صحبت های کنایه دار و نیش داری رد و بدل کردند. آنها اواخر روز آدینه در حاشیه این نشست های رسمی با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مذاکراتی برگزار نموده که در جریان آن خصومت بین آنها کاملا نمایان بود. پس از نیم ساعت هر سه طرف از اتاق جلسه خارج شده و بدون گفتن حرفی و حتی دست دادن به یکدیگر در مقابل دوربین ها حاضر شدند. این اختلافات از بین رفتن وحدت و همبستگی را که واشنگتن می خواهد در مواجهه با چین و کره شمالی نشان دهد، تهدید می نماید.

یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با اعلام تعرفه های جدید در واردات چین فشارها علیه پکن را افزایش داد، رقابت میان این دو کشور نیز بر این جلسه روز آدینه سایه افکند.

پامپئو در دفاع از این تعرفه ها گفت: چین از تجارت به شدت سود برده است. وی همچنین به شدت از پکن به خاطر اقدامات تجاری سرکوبگرایانه و نقض حقوق بشرش که به توسعه مالی لطمه وارد می نماید، انتقاد کرد.

وزیر امور خارجه تایلند ضمن اذعان به این اختلافات میان چین و آمریکا گفت: مهم است که همه طرفین خویشتنداری نشان داده و در راستای بهبود اوضاع عمل نمایند.

وی اضافه نمود: چارچوب مشارکت هند- آرام انجمن آسه آن که توسط رهبران منطقه ای در ماه ژوئن اتخاذ شده به سلطه قدرت توسط یک کشور اعتقاد ندارد بلکه معتقد است تمامی کشورها شرکای برابر هستند و باید از صلح و رفاه منطقه سهم ببرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 شهریور 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2687

به "وزرای خارجه آسیا- پاسیفیک به دنبال راه چاره صلح آمیز برای مناقشات منطقه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزرای خارجه آسیا- پاسیفیک به دنبال راه چاره صلح آمیز برای مناقشات منطقه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید