در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ تدوین راهنمای بالینی مصرف آنتی بیوتیک، سرانه مصرف دارو در ایران از استاندارد جهانی بالاتر است

به گزارش مجله پریها، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک نه تنها در انسان بلکه در طیور و دام های مختلف رواج پیدا نموده است.

در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ تدوین راهنمای بالینی مصرف آنتی بیوتیک، سرانه مصرف دارو در ایران از استاندارد جهانی بالاتر است

ایرج حریر چی سخنگوی وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی خبرنگاران؛ اظهار کرد: تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک از موضوعاتی است که در کل جهان و از جمله کشور ما مورد توجه استریال این موضوع طی سالیان گذشته مشکلاتی را در حوزه سلامت ایجاد نموده است.

وی ادامه داد: امروزه مصرف آنتی بیوتیک بیش از احتیاج معمول بدن تجویز و مصرف می َگردد و همین مسئله باعث ایجاد مقاومت میکروبی در برابر آنتی بیوتیک می گردد.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک در طیور و دام های مختلف

حریر چی تاکید نمود: استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک نه تنها در انسان بلکه در طیور و دام های مختلف رواج پیدا نموده است و این مسئله سبب می گردد تا مصرف انواع آنتی بیوتیک برای بیماری های سبک مثل سرماخوردگی و عفونت های تنفسی فوقانی نه تنها برای بیمار مفید نیست بلکه باعث بروز علائم گوارشی برای این افراد می گردد.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: مصرف آنتی بیوتیک غیر ضروری مقاومت میکروبی در بدن ایجاد می نماید و در زمان هایی که انسان احتیاجمند مصرف آنتی بیوتیک است این دارو اثر بخشی و کارایی خود را از دست می دهد.

وی گفت: برای کاهش مصرف آنتی بیوتیک و حتی تجویز آن اقدامات مهمی از طرف وزارت بهداشت اجرا شده است که تدوین استانداردها و راهنماهای بالینی از طرف وزارت بهداشت است.

حریرچی یادآوری کرد: متاسفانه آنتی بیوتیک جز داروهای معدودی در کشور ما است که مصرف آن از متوسط جهانی به ازای سرانه بیشتر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 اسفند 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1649

به "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ تدوین راهنمای بالینی مصرف آنتی بیوتیک، سرانه مصرف دارو در ایران از استاندارد جهانی بالاتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ تدوین راهنمای بالینی مصرف آنتی بیوتیک، سرانه مصرف دارو در ایران از استاندارد جهانی بالاتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید