چرا باید ساعت هایمان را یک ساعت به جلو بکشیم؟

به گزارش مجله پریها، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران به بیان توضیحاتی درباره دلیل اینکه ساعت رسمی کشور با تحویل سال یک ساعت به جلو کشیده می گردد، پرداخت.

چرا باید ساعت هایمان را یک ساعت به جلو بکشیم؟

به گزارش خبرنگاران، مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در مصاحبه با خبرنگاران درباره علت جلو کشیدن ساعت همزمان با آغاز نوروز، گفت: هر ساله با آغاز سال جدید شاهد تغییر ساعت رسمی کشور هستیم و در نیمه شب یک فروردین ساعت ها به جلو کشیده می شود و در 31 شهریور همان سال به شرایط قبل تغییر پیدا می نماید.

وی اظهار کرد: هر چند این موضوع به صورت غیر مستقیم با دانش ستاره شناسی ارتباط دارد، اما اساس این تغییر برای استفاده بیشتر از نور روز و به نوعی ذخیره انرژی است. از این تغییر ساعت و یا صرفه جویی در نور روز، با نام ساعت تابستانی یاد می شود. در حالیکه هدف تغییر ساعت تابستانی کاستن مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف بوده است، اما تکنولوژی های مدرن و تاثیر آن ها بر مصرف انرژی و همچنین توجه به بهره گیری مردم از سرگرمی های شبانه، شاید تا حدود زیادی امروزه چنین طرحی را زیر سوال برده باشد.

تاریخچه تغییر ساعت همزمان با تغییر فصل

مدیر انجمن نجوم آماتوری اضافه نمود: هر چند ایده اولیه طرح تغییر ساعت با تغییر فصل در قرن 18 میلادی بوده، اما اجرای عملی چنین اقدامی به زمان جنگ دنیای اول باز می شود و به احتمال زیاد بحران انرژی عامل چنین طرحی بوده است. بدیهی است با توجه به گستردگی کره زمین و تفاوت طول شبانه روز در عرض های جغرافیایی مختلف، به طول مثال در قطبین زمین و یا به عبارت صحیح تر در عرض های جغرافیایی شمالی تر و جنوبی تر کره زمین، از آنجا که با پدیده 6 ماه شب و 6 ماه روز رو به رو هستیم، چنین تغییری ضرورت پیدا نمی نماید و از سوی دیگر در استوای زمین و عرض های جغرافیایی طرفین آن که طول شب و روز با هم مساوی بوده و یا تفاوت چندانی ندارد، این موضوع تقریبا منتفی است.

به گفته این مقام مسئول، اما در عرض های جغرافیایی میانی کره زمین از جمله کشورمان ایران که طول روز در فصول اولیه سال با نیمه دوم سال تفاوت نسبتا چشم گیری دارد، موضوع تغییر ساعت اهمیت پیدا می نماید و اینگونه می توان گفت که به طول مثال اگر طلوع خورشید در ساعت 7 صبح فصل زمستان باشد، این زمان برای تابستان حدود ساعت 6 صبح خواهد بود.

وی اضافه نمود: طبیعی است که در نیمه اول سال با تغییر ساعت، به اندازه یک ساعت به جلو، از نور روز در نیمه اول سال نسبت به نیمه دوم سال، استفاده بیشتری شده و در حقیقت ساعت کاری یک ساعت زودتر آغاز می شود.

عتیقی یادآوری کرد: تغییر ساعت موافقان و مخالفان زیادی نه تنها در ایران بلکه در دنیا دارد. به طول مثال تقریبا 40% از مردم انگلستان ترجیح می دهند که تغییر ساعت در کشورشان انجام نشود. از سوی دیگر این تغییرات گاهی اوقات باعث سردرگمی مردم در روز های ابتدایی اجرای آن می شود. بروز اختلال در قرار دیدار ها، پرداخت ها و حتی الگوی خواب افراد از جمله مسائل چنین طرحی است.

جلو کشیدن ساعت در کدام کشورها اجرایی می شود؟

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران شرح داد: امروزه تغییر ساعت در کل اروپا اجرا می شود، هر چند که طی سالیان اخیر بحث توقف آن نیز در اروپا مطرح شده است، اما در بخش های زیادی از آسیا از جمله چین و ژاپن این طرح اجرا نمی شود و آن را متوقف نموده اند. در خاورمیانه نیز به جز کشورمان و کشور های ترکیه و سوریه؛ همسایه های شرقی و شمالی، همچنین عراق و عربستان نیز چنین طرحی ندارند. در آفریقا نیز تنها چند کشور ساعت تابستانی دارند.

وی افزود: در آمریکا و کانادا به جز چند ایالت که اجرای این طرح را متوقف نموده اند، بقیه آمریکای شمالی دارای ساعت تابستانی هستند، اما بخش عمده آمریکای جنوبی، از این طرح استقبال ننموده و تنها در چند کشور معدود، این طرح اجرا می شود. در قاره استرالیا نیز به غیر از بخش جنوب شرقی آن، بقیه نقاط از ساعت تابستانی تبعیت نمی نمایند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اعلام کرد: در کشور ما از سال 1370 تغییر ساعت رسمی کشور مصوب شده و از آن تاریخ به بعد اجرایی شد.

عتیقی ادامه داد: انگلستان در زمان جنگ دوم دنیای، ساعت خود را دو ساعت به جلو می کشید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4049

به "چرا باید ساعت هایمان را یک ساعت به جلو بکشیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا باید ساعت هایمان را یک ساعت به جلو بکشیم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید ساعت هایمان را یک ساعت به جلو بکشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید