دانشگاه تراز تمدن نوین اسلامی، نیازمند تحول در محتوا و هدف است

به گزارش مجله پریها، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دانشگاه تراز تمدن نوین اسلامی، نیازمند به 2 نوع تحول در محتوا و تحول در هدف است.

دانشگاه تراز تمدن نوین اسلامی، نیازمند تحول در محتوا و هدف است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی در آئین ورودی دانشجویان پردیس البرز دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار گردید، با تبریک دهمین سالگرد تأسیس پردیس البرز گفت: این برنامه نشستی بسیار کم نظیر در دوره کرونا است که توانسته جمعیت فاخر دانشجویی دانشگاه تهران را در یک جا جمع کند.

عاملی با بیان اینکه ما چهار نسل دانشگاه را تجربه نموده ایم و اکنون در دوره نسل سوم و چهارم دانشگاه قرار داریم، عنوان نمود: نسل اول دانشگاه ها، آموزشی بودند و پژوهش در دانشگاه وجود نداشت. نسل دوم به سمت دانشگاه های آموزشی-پژوهشی حرکت کرد. در این نسل، پژوهش برای عمق دادن به آموزش و حل مسائل جامعه، کشاورزی، صنعت و خدمات معنا پیدا کرد.

وی ادامه داد: نسل سوم دانشگاه به سمت دانشگاه ارزش آفرین، نوآورانه و پیوند خورده با شرکت های دانش بنیان حرکت کرد که ما همچنان در این نسل حضور داریم. در این نسل، نوآوری به ازای هر مسئله اجتماعی معنا پیدا نموده است و نوآوری یک جنبه عام به خود گرفته است. اگرچه بروز آن در سطح پتنت است، اما در عمل، عرصه نوآوری، عرصه بزرگی هست.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: نسل چهارم دانشگاه، دانشگاه شبکه ای و دانشگاه هم افزاست که من می خواهم روی این نسل تمرکز کنم.

عاملی در شرح نسل چهارم دانشگاه ها عنوان نمود: منظور از دانشگاه شبکه ای و دانشگاه هم افزا این است که ما در بستر فناوری های نو، در بستر دیجیتال و در بستر موژولار، اگر هرکدام از این نود ها به نود های دیگر وصل شوند؛ معنای فزاینده ای پیدا می نمایند. به اندازهی که هم افزایی ارتباطی بین ظرفیت ها به وجود بیاید به همان اندازه قابلیت های علم و دانش متراکم می گردد.

وی با بیان اینکه دانشگاه نسل چهارم دانشگاه متفاوتی است، گفت: دانشگاه شبکه ای و هم افزا در مکان و در نمای خود باقی نمی ماند. این دانشگاه با دانشگاه های سطح محلی، ملی، منطقه ای و دنیای پیوند می خورد. چنین دانشگاهی امروز به عنوان دانشگاه انفجار علم و دانش مطرح است که محصول هم افزا شدن واحد های علمی جدا افتاده از یکدیگر است.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشگاه نسل چهارم، ظرفیتی برای ظهور دانشگاه تمدن ساز است، عنوان نمود: تمدن یک پدیده فرامحلی بوده و ناظر بر زیست بوم اجتماعی، فرهنگی و ظرفیتی همه دنیا است. اساساً تمدن نمی تواند در یک نقطه خلق گردد. سابقه تمدن ها را هم که نگاه کنیم؛ خواهیم دید که همه این تمدن ها با هم افزا شدن دانش ملیت های مختلف در کنار هم به وجود آمده اند.

استاد دانشگاه تهران در بسط مفهوم دانشگاه شبکه ای و هم افزا گفت: بنابراین ظرفیت های نسل چهارم دانشگاه ظرفیت های هم افزا، چندرشته ای، بین رشته ای و همه جانبه نگری را فراهم می نماید. فناوری های نو در درجه اول ظرفیت خود انسان را افزایش می دهد و به تبع انسان، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی افزایش پیدا می نماید.

تمدن یک پدیده فرامحلی بوده و ناظر بر زیست بوم اجتماعی، فرهنگی و ظرفیتی همه دنیا است. اساساً تمدن نمی تواند در یک نقطه خلق گردد. سابقه تمدن ها را هم که نگاه کنیم؛ خواهیم دید که همه این تمدن ها با هم افزا شدن دانش ملیت های مختلف در کنار هم به وجود آمده اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دانشگاه تراز تمدن نوین اسلامی، احتیاجمند به 2 نوع تحول در محتوا و تحول در هدف است، گفت: در تحول محتوایی، هدف دانش باید محتوایی باشد که سلامت آفرین، درمان آفرین و حل نماینده مسائل اساسی جامعه باشد. تحول در هدف هم یعنی اینکه دانشگاه بداند کجا می خواهد برود و با علمش می خواهد چه اتفاقی را رقم بزند.

وی با بیان اینکه کمال با تمام فرق دارد، گفت: ما احتیاجمند دانشگاه کمال گرا هستیم. دانشگاه کمال گرا یک دانشگاه خیالی و آرمانی نیست یک احتیاج قطعی بشریت است. دانشگاه کمال گرا از رابطه معلم با دانشجو، رابطه معلم با معلم، رابطه دانشجو با دانشجو، رابطه کارمند با معلم و کارمند با دانشجو آغاز می گردد.

عاملی اضافه کرد: دانشگاه کمال گرا دانشگاهی است که بین معنویت گرایی و عقلانیت گرایی جمع می گردد. این ها را نباید جدا از هم بدانیم؛ عقلانیت گرایی به معنویت گرایی احتیاج دارد و معنویت گرایی بدون عقلانیت گرایی تبدیل به خرافه و جهالت می گردد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز امیدواری کرد در پرتو کوشش، همراهی، همدلی و همفکری از تجربه گذشته استفاده و پایه یک دانشگاه هم افزا و کمال گرا و تمدن ساز گذاشته گردد.

وی گفت: دانشگاه تهران ظرفیت بزرگی است که نه تنها نماد آموزش عالی که نماد ایران نو است که ظرفیت ها و قابلیت های تمدنی زیادی در آن وجود دارد. امیدوار هستیم که این دانشگاه در کنار سایر دانشگاه های کشور به عنوان یک ظرفیت هم افزا و شبکه ای بتوانند پایه تمدن بزرگ و نوین اسلامی را بگذارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4469

به "دانشگاه تراز تمدن نوین اسلامی، نیازمند تحول در محتوا و هدف است" امتیاز دهید

1 کاربر به "دانشگاه تراز تمدن نوین اسلامی، نیازمند تحول در محتوا و هدف است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه تراز تمدن نوین اسلامی، نیازمند تحول در محتوا و هدف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید