خبرنگاران نگاه ملی به مرز ماهیرود باعث توسعه مبادلات تجاری می شود

به گزارش مجله پریها، بیرجند - خبرنگاران - استاندار خراسان جنوبی گفت: باید نگاه ملی به مرز ماهیرود داشته باشیم تا بتوانیم مبادلات تجاری را توسعه دهیم.

خبرنگاران نگاه ملی به مرز ماهیرود باعث توسعه مبادلات تجاری می شود

محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی که در مرز ماهیرود برگزار گشت اضافه کرد: نگاه ما این است در قبال صادرات، نیازهای استان را از مبادلات و واردات تامین کنیم.

وی اظهار داشت: با توجه به مسائلی که در بخش نهاده ها داشتیم امیدواریم برخی نیازهای کشور و استان را بتوانیم از افغانستان دنبال کنیم.

استاندار خراسان جنوبی که برای افتتاح طرح های چهارمین روز هفته دولت به شهرستان مرزی سربیشه سفر کرده است، گفت: نکته دوم معرفی مرز است و امیدواریم بتوانیم مرز ماهیرود را به کشور معرفی کنیم و برای انعکاس اخبار استانی و ملی، رسانه ها اقدام و ظرفیت ها را معرفی کنند.

وی اضافه کرد: ارتقای گمرک ماهیرود خراسان جنوبی از مطالبات ما است که پیگیری های لازم انجام می شود.

معتمدیان مرز را پیشانی جمهوری اسلامی دانست و گفت: در بحث بادشکن ها ضعیف عمل شده که باید به عنوان یک پروژه بزرگ در فضای سبز و بادشکن مورد مطالعه و اجرا قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه باید فضای سبز مرز ماهیرود متحول شود اضافه کرد: ما با کشور مقابل (افغانستان) مبادله انجام می دهیم و شأن و شئون طرف مقابل هم باید مد نظر قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: به یقین با راه اندازی مسیرهای ترانزیتی و شرایط کشور مقابل به زودی مرز ماهیرود یکی از محورهای فعال جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی اضافه کرد: مرز ماهیرود، مرز بین المللی و مهمی است که در شرایط کرونایی هم یک ساعت تعطیل نشد و باید تحولی در این منطقه صورت گیرد.

وی گفت: مخزن 500 هزار مترمکعبی به صورت ویژه برای تامین آب دنبال شود و حداکثر تا دهه فجر به بهره برداری برسد اما تحقق این مهم باید براساس مطالعات نیازسنجی منطقه باشد.

معتمدیان اظهار داشت: طرح توسعه ماهیرود با جدیت دنبال شود و حتما نیاز است زمین های زیادی برای توسعه در نظر گرفته شود چرا که با توجه به چشم انداز بلندمدت مرز ماهیرود یکی از مهمترین محورهای مرزی جمهوری اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه وی آی پی مرز ماهیرود در دستور کار قرار گیرد گفت: در جلسات پروتکل های بهداشتی حتما رعایت شود تا سبب انفصال از خدمت، کسر حقوق و دیگر موارد نشود و برای افتتاح نیاز به کاروان نیست زیرا حداقل 2 سال باید با کرونا زندگی کنیم پس باید بهداشت رعایت شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مابقی آسفالت معابر و روشنایی مرز ماهیرود باید در دستور کار قرار گیرد بیان نمود: به زودی معاون اقتصادی رییس جمهوری و جمعی از معاونان وزرا به استان سفر می کنند که امیدواریم بتوانیم مسائل مرز ماهیرود را حل کنیم.

وی گفت: به دنبال ارتقای شرایط گمرکات هستیم و فشار زیاد است اما خصلت کار جهادی همین است که در شرایط سخت کنونی برنامه ها رشد چند برابری داشته باشد.

وی گفت: مرزبانی با تمام کمبودهایی که هست از 331 کیلومتر مرز مشترک ما با افغانستان به خوبی پاسداری می کند و با افتخار بیان می کنیم که خراسان جنوبی یکی از امن ترین مرزها را در سطح کشور دارد که از افتخارات ما این گونه خدمت ها است.

معتمدیان اضافه کرد: اعتقاد ما این است که ظرفیت های زیادی بر زمین مانده است که باید تلاش کنیم ظرفیت اصلی ماهیرود را به کشور و منطقه معرفی کنیم.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: پنج ماه گذشته یک میلیون و 333 هزار تن کالا به ارزش 234 میلیون دلار فعالیت تجاری در حوزه گمرکات ماهیرود اجرا شده که از نظر ارزش 101 درصد و از لحاظ وزنی 50 درصد رشد داشته است.

محمدعلی خاشی اضافه کرد: در این مدت 249 دستگاه کامیون به کشور افغانستان ترانزیت شده که پنج برابر کل سال 98 ترانزیت خارجی داشتیم.

وی گفت: اکنون تخلیه کامیون ها در کوتاه ترین زمان ممکن در این مرز انجام می شود در حالی که در برخی مرزها کامیون ها سه تا چهار روز توقف دارند.

در انتها این نشست تعدادی از دستگاه های فعال در حوزه تامین زیرساخت های مرز ماهیرود تجلیل شدند.

استاندار خراسان جنوبی امروز برای افتتاح و کلنگ زنی طرح های چهارمین روز هفته دولت به شهرستان مرزی سربیشه سفر کرد و بهره برداری از زیرساخت های مرز ماهیرود با حضور وی، معاونان استاندار و جمعی از مسوولان استانی و محلی شروع شد.

پروژه های آبرسانی، برق رسانی، ساختمان مرزبانی سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی، بهسازی محوطه بازارچه مرزی و 10 کیلومتر باند دوم محور سربیشه - درح از جمله پروژه های زیربنایی بود که امروز در این منطقه به بهره برداری رسید.

بهره برداری و کلنگ زنی یک هزار و 515 پروژه یا طرح با اعتباری بیش از چهار هزار و 402 میلیارد تومان از دوم شهریور همزمان با شروع هفته دولت در استان خراسان جنوبی شروع شد که از این تعداد یک هزار و 80 پروژه به بهره برداری می رسد.

عملیات اجرایی 435 پروژه نیز در مناطق شهری و روستایی استان شروع می شود.

خراسان جنوبی به طول 331 کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند 11 شهرستان دارد و سربیشه در 66 کیلومتری بیرجند است.

این استان چهار بازارچه مرزی دارد که فعال ترین آنها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3671

به "خبرنگاران نگاه ملی به مرز ماهیرود باعث توسعه مبادلات تجاری می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نگاه ملی به مرز ماهیرود باعث توسعه مبادلات تجاری می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید