حضور 13 تیم ایرانی در 37 دوره مسابقات آسیایی، سالهای دور از جام!

به گزارش مجله پریها، خبرنگاران-گروه ورزشی: اولین بار که چند تیم ایرانی در قالب مسابقات قهرمانی آسیا دور هم جمع شدند، سال 1967 بود و از آن تاریخ تاکنون 36 دوره مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا در فرمت ها و با اسامی مختلف برگزار شده است و از دوره 37 ام این بازیها تنها دو بازی رفت و برگشت فینال بین پرسپولیس و کاشیما آنتلرز باقی مانده است.

حضور 13 تیم ایرانی در 37 دوره مسابقات آسیایی، سالهای دور از جام!

13 تیم ایرانی - آسیایی در 37 دوره برگزاری این مسابقات تیم های ایرانی نیز به تناوب در این رویداد بزرگ آسیایی حضور داشته اند که تعداد این تیم ها به 13 می رسد. استقلال، پرسپولیس، پاس تهران، شاهین اهواز، سایپا، ملوان، سپاهان، ذوب آهن، فولاد، تراکتورسازی، صباباتری، نفت تهران و مس کرمان جمع این 13 تیم آسیایی را تشکیل می دهند.

استقلال و بیشترین حضور آسیایی در مجموع استقلال با 15 دوره حضور در مسابقات آسیایی در بین تیم های ایرانی بیشترین سابقه حضور را دارد و پرسپولیس با 12 دوره حضور در این مسابقات در رده بعدی واقع شده است.

آسیا در 5 فرمت مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا از بدو تاسیس تاکنون در 5 فرمت مختلف برگزار گردیده است که فرمت اول این بازی ها که از سال 1967 شروع شد و 4 سال با این شکل برگزار گردید.

فرمت دوم این مسابقات از سال 1985 شروع شد و مسابقات در این فرمت 17 سال برگزار گردید. دو فرمت اولیه مسابقات با عنوان جام باشگاه های آسیا برگزار می شد و از سال 2002 این مسابقات با عنوان لیگ قهرمانان آسیا برگزار گردید.

لیگ قهرمانان آسیا در 6 دوره نخست با برگزاری دو بازی در فینال به صورت رفت و برگشت برگزار گردید و از سالهای 2009 تا 2011 به صورت تک بازی در فینال برگزار گردید. از سال 2012 بار دیگر این مسابقات به شکل سابق خود بازگشت و به صورت دو بازی در فینال برگزار گردید.

سپاهان با سابقه ترین تیم در ادوار گذشته مسابقات لیگ قهرمانان آسیا که در هفدهمین دوره آن هستیم، تیم فوتبال سپاهان با 11 بار حضور در این مسابقات رکورددار است و بعد از آن استقلال با 7 و پرسپولیس با 5 بار حضور در رده های بعدی هستند. تیم های ذوب آهن و سپاهان هر کدام یک بار در این مسابقات نایب قهرمان شدند و پرسپولیس سومین تیم ایرانی است که به فینال این مسابقات راه یافته است.

استقلال پر افتخار ترین در فرمت ابتدایی این مسابقات تیم استقلال با 4 بار راهیابی به فینال و 2 بار رسیدن به قهرمانی، پر افتخار ترین تیم ایران و یکی از پر افتخار ترین تیم های آسیایی است. در بین تیم های ایرانی به جز استقلال، تنها پاس تهران موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است.

سپاهان با بیشترین بازی در جام باشگاه های آسیا استقلال با 28 و پرسپولیس با 26 بازی دارای بیشترین تعداد بازی آسیایی هستند و در فرمت لیگ قهرمانان آسیا سپاهان با 78 و استقلال با 49 بازی دارای بیشترین بازی هستند. در مجموع نیز سپاهان با همان 78 بازی در بین تیم های ایرانی دارای بیشترین تعداد بازی آسیایی در بین تیم های ایرانی است و استقلال با 77 بازی آسیایی در رده بعدی قرار می گیرد.

استقلال و سپاهان بیشترین پیروزی دو تیم استقلال و سپاهان با مجموع 36 پیروزی دارای بیشترین تعداد پیروزی در آسیا هستند. سپاهان با 115 و استقلال با 96 گل بهترین خطوط حمله آسیایی را دارند.

استقلال رکورددار بیشترین صعود استقلال با 6 صعود از دور مقدماتی در فرمت قدیم و 3 صعود در فرمت جدید و مجموع 9 صعود از دور مقدماتی، از این نظر بهترین عملکرد را در آسیا دارد و پرسپولیس با 7 صعود در رده بعدی واقع شده است.

استقلال و سپاهان امتیاز گیرترین در فرمت قدیم مسابقات استقلال با معدل 2/1 امتیاز به ازای هر بازی و در فرمت جدید سپاهان با معدل 2 امتیاز به ازای هر بازی بهترین تیم از این نظر بوده اند. این در حالی است که سپاهان در مجموع با 134 امتیاز بیشترین میزان امتیاز آسیایی را به خود تخصیص داده و استقلال با 127 امتیاز آسیایی در رده بعدی قرار می گیرد.

سرخابی های تهران رکورددار حضور در نیمه نهایی استقلال با 7 بار حضور در نیمه نهایی این مسابقات بهترین عملکرد را از این نظر در بین تیم های آسیایی دارد و پرسپولیس با 6 بار حضور در نیمه نهایی بعد از استقلال در رده دوم واقع شده است.

سالهای دور از جام آخرین باری که یک تیم ایرانی توانست عنوان قهرمان آسیا را به خود اختصاص دهد به فصل 1992 - 1993 برمی شود که تیم پاس تهران - که اکنون وجود خارجی ندارد - توانست جام را بالای سر ببرد.

در لیگ قهرمانان آسیا که هفده دوره از آن سپری شده است، تیم های ذوب آهن و سپاهان به فینال راه پیدا کردند اما هر دو در دیدار پایانی شکست خوردند و به نایب قهرمانی بسنده کردند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1718

به "حضور 13 تیم ایرانی در 37 دوره مسابقات آسیایی، سالهای دور از جام!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور 13 تیم ایرانی در 37 دوره مسابقات آسیایی، سالهای دور از جام!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید