سهمیه استقلال در لیگ قهرمانان به کدام تیم می رسد؟

به گزارش مجله پریها، تغییر فرمت زمانی لیگ قهرمانان آسیا از بهار - پاییز به پاییز - بهار باعث شد که معین سهمیه های نخستین فصل با فرمت تازه (24-2023) به صورت ویژه ای انجام گردد. سهمیه ایران در فصل 24-2023 به صورت 1+3 معین شده که فدراسیون فوتبال سه سهمیه مستقیم را بین قهرمان لیگ بیست و یکم (01-1400)، بیست و دوم (02-1401) و قهرمان جام حذفی 01-1400 و تک سهمیه پلی آف را به قهرمان جام حذفی 02-1401 اختصاص داده است.

سهمیه استقلال در لیگ قهرمانان به کدام تیم می رسد؟

با این حال بدهی های مالی باشگاه استقلال به استراماچونی، پادوانی و احمد موسوی باعث شده که تکلیف یکی از سهمیه ها یعنی قهرمان لیگ بیست و یکم تعیین نباشد. به همین بهانه، این سوال به وجود می آید که در صورت قطعی شدن حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا، سهمیه آبی ها به کدام تیم می رسد؟

قاعده کلی که به خاطر شرایط ویژه لیگ قهرمانان فصل 24-2023 در نظر گرفته شده به این شکل است که هر تیمی نتواند مجوز حرفه ای کسب کند، سهمیه به تیم دوم تا هشتم لیگ سال جاری (فصل 02-1401) تعلق می گیرد و دیگر به رتبه بندی لیگ پارسال (01-1400) مراجعه نمی گردد. طبق این قاعده در صورتی که مجوز حرفه ای نگرفتن استقلال قطعی گردد، سهمیه به ترتیب اولین تیمی از بین تیم های دوم، سوم، چهارم تا هشتم لیگ بیست و دوم که توانسته مجوز حرفه ای کسب کند، تعلق خواهد گرفت. به این ترتیب رقابت در نیمه بالایی جدول در سه هفته انتهای لیگ بیست و دوم از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که هر کدام از تیم هایی که مجوز حرفه ای اخذ نموده باشند و در بین رتبه دوم تا هشتم واقع شده است، این شانس را دارد که سهمیه لیگ قهرمانان آسیا کسب کند. با این حال سناریو هایی وجود دارد که بیشتر از یک سهمیه آسیایی آزاد می گردد که در ادامه می خوانید:

قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر و جام حذفی: پرسپولیس سهمیه سوم مستقیم لیگ قهرمانان آسیا را با قهرمانی در لیگ بیست و دوم کسب می نماید. در چنین شرایطی دو سهمیه آزاد می گردد که یکی سهمیه مستقیم استقلال به خاطر قهرمانی در لیگ بیست و یکم و دیگری سهمیه پلی آف پرسپولیس به واسطه قهرمانی در جام حذفی 02-1401 است. با این اوصاف، یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی آف به ترتیب به دو تیم از تیم های دوم تا هشتم لیگ سال جاری که مجوز حرفه ای اخذ نموده اند خواهد رسید.

در صورتی که جدول لیگ برتر در انتها فصل به شکل انتها هفته بیست و هفتم باقی بماند، سهمیه مستقیم به تیم دوم یعنی سپاهان (در صورتی که مجوز حرفه ای گرفته باشد.) می رسد و سهمیه پلی آف به علت این که استقلال به عنوان تیم سوم نتوانسته مجوز حرفه ای بگیرد به ترتیب به تیمی از بین رتبه چهارم تا هشتم می رسد که مجوز حرفه ای گرفته باشد. با توجه به این که در حال حاضر تراکتور، گل گهر، مس رفسنجان، فولاد و آلومینیوم در رتبه های دوم تا هشتم قرار دارند و به احتمال زیاد همه شان مجوز حرفه ای اخذ می نمایند، جایگاه چهارمی لیگ برتر از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود چرا که می تواند سهمیه پلی آف لیگ قهرمانان آسیا را به خود اختصاص دهد.

قهرمانی استقلال در لیگ برتر و جام حذفی: چنین شرایطی باعث می گردد که سه سهمیه آزاد گردد؛ سهمیه مستقیم قهرمان لیگ بیست و یکم و بیست و دوم و سهمیه پلی آف قهرمان جام حذفی 02-1401. این شرایط منجر به این می گردد که این سه سهمیه بین سه تیم دوم تا هشتم لیگ بیست و دوم که مجوز حرفه ای اخذ نموده اند، برسد. با این اوصاف، در صورتی که تمام تیم های دوم تا هشتم مجوز حرفه ای گرفته باشند، تیم پنجم لیگ برتر سال جاری هم سهمیه پلی آف لیگ قهرمانان آسیا را می گیرد.

قهرمانی استقلال در جام حذفی: سهمیه پلی آف ایران به ترتیب به نخستین تیم از بین تیم های دوم تا هشتم می رسد که مجوز حرفه ای اخذ نموده باشد. در حال حاضر سپاهان تیم دوم جدول رده بندی است که به احتمال فراوان مجوز حرفه ای می گیرد و در نتیجه سهمیه پلی آف به این تیم خواهد رسید.

قهرمان لیگ بیست و دوم و/یا جام حذفی 02-1401 مجوز حرفه ای نگرفته باشد (به جز استقلال): در این شرایط بین دو تا سه سهمیه آسیایی آزاد می گردد که سهمیه ها به مانند نمونه های قبلی بین تیم های دوم تا هشتم لیگ بیست و دوم تقسیم خواهد شد.

شرایطی که در بالا اشاره شد با فرض صادر نشدن مجوز حرفه ای استقلال است. البته همچنان شرایط مجوز حرفه ای باشگاه نساجی به عنوان قهرمان جام حذفی فصل گذشته تعیین نیست. در صورتی که این باشگاه هم نتواند مجوز حرفه ای کسب کند، یک سهمیه مستقیم دیگر هم آزاد خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که در صورتی که تیم های دوم تا هشتم نتوانسته باشند مجوز حرفه ای بگیرند، سهمیه های بلاتکلیف ایران می سوزد و به کشور های دیگر می رسد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4816

به "سهمیه استقلال در لیگ قهرمانان به کدام تیم می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهمیه استقلال در لیگ قهرمانان به کدام تیم می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید