جشنواره شعر نیاوران بین المللی می گردد

به گزارش مجله پریها، به گزارش خبرنگاران، آئین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره شعر نیاوران عصر روز جمعه (16 شهریورماه) با حضور شخصیت های دولتی و فرهنگی کشور در فرهنگسرای نیاوران برگزار گردید. اجرای این مراسم را رشید کاکاوند بر عهده داشت.

جشنواره شعر نیاوران بین المللی می گردد

سیدعباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینش های نیاوران که نخستین سخنران این نشست بود، اظهار کرد: احتیاج نمی بینم که در اینجا به شعر که شناسنامه و هویت ماست اشاره ای داشته باشم و تنها باید به بیان این نکته بسنده کنم که سیاست های فرهنگی ما در بنیاد به موازات سیاست های حوزه های فرهنگ که در این سال ها مطرح بوده، تثبیت گردیده است و جشنواره نیاوران نیز در همین راستا فعالیت می نماید.

وی ادامه داد: کوشش ما این است که جشنواره نیاوران در دوره بعدی به صورت بین المللی برگزار گردد و ما این مژده را به شما عزیزان می دهیم که با همکاری بنیاد نیاوران و موسسه فرهنگی اکو، این جایزه در دوره بعدی به صورت بین المللی برگزار خواهد شد.

جشنواره نیاوران مسیر رو به رشد را طی می نماید

در ادامه مراسم محمد سلمانی، دبیر برگزاری چهارمین دوره جشنواره شعر نیاوران با ابراز خوشحالی از کیفیت آثار رسیده به این دوره از جشنواره شعر نیاوران گفت: اگر کمی چشمان مان را روی ایرادات جشنواره که بی شک در هر مراسمی دیده می گردد، ببندیم، جشنواره های ادبی مانند جشنواره نیاوران، پنجره ای است که سالی یک بار به روی گلستان شعر کشور باز و باعث می گردد که شعر یک سال گذشته و پتانسیل های موجود ارزیابی گردد.

دبیر جشنواره شعر نیاوران در توضیح نحوه آغاز به کار و میزان استقبال از این دوره اظهار کرد: فراخوان این دوره از جشنواره نیاوران روز سه شنبه 15 اسفندماه اعلام شد و علاقه مندان فرصت داشتند تا آثار خود را تا پنجشنبه 24 خرداد (حدود 100 روز) برای ما ارسال نمایند که با توجه به استقبال خوب مخاطبان و درخواست های داده گردیده، مهلت ارسال اثر تا اول تیرماه تمدید شد.

وی ادامه داد: سه هفته برای داوری و جمع بندی امتیازات زمان گذاشتیم و در هفته اول و دوم مردادماه جلسات مشترک داوران برگزار و اسامی برگزیدگان، نهایی شد. کتاب پایتخت چهار که شامل گزیده ای از آثار شرکت نمایندگان در این جشنواره است با شعر حدود 650 نفر از شرکت نمایندگان آماده شد که امروز رونمایی و تقدیم حضور خواهد شد.

سلمانی در توضیح میزان مشارکت در این دوره گفت: در این دوره 1050 شاعر در دو بخش آزاد و ویژه شرکت کردند که در مجموع 4493 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند. (رشد 25 درصدی نسبت به جشنواره سوم) تعداد کل شرکت نمایندگان در جشنواره شعر نیاوران 934 نفر و تعداد کل شرکت نمایندگان در دو بخش آزاد و ویژه 1050 نفر بوده است. تعداد کل آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره 4493 قطعه شعر بود و می توان گفت که سال جاری جمعا 612 مرد و 322 زن در جشنواره شرکت نموده اند.

شعر امروز جایی است که می گردد از مرزها عبور کرد

محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، دیگر سخنران این نشست با اشاره به اهمیت استمرار جشنواره شعر نیاوران گفت: سپاس از عباس سجادی که با همت در کار و کوشش های بی وقفه جشنواره نیاوران را به این مرحله رسانده است؛ چراکه کار فرهنگی در روزگاری که اصلا به چشم نمی آید، اراده آهنین می خواهد.

وی ادامه داد: خبر جهانی شدن جشنواره نیاوران خبر بسیار خوبی بود که امروز شنیدم و من نیز خودم قصد داشتم که این پیشنهاد را به دوستان بنیاد بدهم. شعر امروز جایی است که می گردد از مرزها عبور کرد و به آن از پنجره ادبیات، زبان و فرهنگ نگاه کرد.

جامعه مسئولیت پذیر در گرو پرداختن به ادبیات متعالی

همایون امیرزاده، مدیرروابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه مراسم اختتامیه پشت تریبون آمد و گفت: اگر ما به جامعه مسئولیت پذیر می اندیشیم باید به ادبیات متعالی بپردازیم. این نگاهی است که به ادبیات وجود دارد و امروز ما بیش از هر زمانی احتیاجمند این نگاه هستیم.

وی ادامه داد: ادبیات می تواند در آرامش و فرهنگ مردم نقش بسیار تاثیرگذاری داشته باشد و ما باید بیم داشته باشیم از روزی که ادبیات مسیر رو به نزول طی کند و در سرازیری باشد. همان طور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی از سخنرانی های خودشان گفتند، ما باید به همان میزان که نگران انقراض یوزهای ایرانی هستیم (که دغدغه بسیار درستی است) باید نگران فرهنگ، ادبیات و کتاب نیز باشیم.

مدیرروابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد در بخش خاتمهی گفت: دوستان من در معاونت فرهنگی ارشاد برای برگزاری جشنواره های ادبی زحمت زیادی می کشند اما این جشنواره ای است که در دل معاونت هنری برگزار می گردد و باید بگویم که جنس جشنواره نیاوران با جنس جشنواره های دیگری که ما می بینم متفاوت است. در خاتمه امیدوارم که با حضور سیدعباس سجادی شاهد اتفاقات مثبت و استمرار این جشنواره خوب و باکیفیت باشیم.

در ادامه این برنامه رشید کاکاوند با نی نوازی استاد محمد موسوی به شعرخوانی پرداخت. همچنین نیما مسیحا با نوازندگی رضا تاجبخش قطعاتی را به صورت زنده اجرا کرد.

شعرخوانی تعدادی از شاعران برگزیده نیز بخشی از برنامه اختتامیه جشنواره شعر نیاوران بود.

در ادامه مراسم کلیپی با هدف معرفی داوران جشنواره پخش شد و بهزاد خواجات، یکی از داوران چهارمین جشنواره بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد.

در خاتمه مراسم اعلام اسامی برگزیدگان و اهدای جوایز برگزار گردید که اسامی برگزیدگان به توضیح زیر است:

بخش آزاد –کلاسیک

1-سید مهدی ابوالقاسمی از تهران

2-هدیه طباطبایی از تهران

3-محمود غریبی جویباری از مازندران

4-مرتضی طوسی از تبریز

5-مسلم محبی از بندرعباس

بخش ویژه-کلاسیک

1-رضا یزدانی از قم

2- خدیو رفعتی از تهران

بخش آزاد –سپید

1-بابک زمانی از ایلام

2-محمدصابر شریفی از کرمانشاه

3- ئاکو خسروی از کرمانشاه

4-معصومه درفشیان از تهران

5-ستاره جوادزاده از تهران

بخش ویژه-سپید

1-عباس صادقی زرینی از تهران

2-پیام جهانگیری از اردبیل

بخش آزاد – ترانه

1-الهه رشیدی از مشهد

2- مهرداد عابدینی از اسلامشهر

3-صادق ابراهیم زاده از گیلان-رشت

بخش ویژه-ترانه

1- شروین رحیم زاده از تهران

دراین مراسم همچنین از چهارمین کتاب گزیده اشعار جشنواره شعر نیاوران با عنوان پایتخت شعر 4 رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 آذر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1041

به "جشنواره شعر نیاوران بین المللی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره شعر نیاوران بین المللی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید