توجه به الگوی مالی فنلاند در حوزه کسب وکارهای نوین رهگشا است

به گزارش مجله پریها، اقتصاد ایران احتیاج به آنالیز و تحلیل شرایط موجود، تدوین استراتژی های مناسب برای رسیدن به الگوی توسعه، مطالعه الگوها و مدل های مالی پیروز و مدل سازی مناسب و بهره گیری از تجربه های پیروز جهان را دارد؛ یکی از این الگوهای مالی پیروز، اقتصاد و الگوی مالی کشور فنلاند است.

توجه به الگوی مالی فنلاند در حوزه کسب وکارهای نوین رهگشا است

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ آنلاین کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در این باره به پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: یکی از اقدام ها و روینمودهایی که اتاق ایران مورد توجه دارد، مطالعه و بهره گیری از تجربه های پیروز کشورهایی با اقتصاد توسعه یافته است؛ این رویه در خیلی از کشور مورد توجه است. بهره مندی از این تجربه ها می تواند ما را در رسیدن به اهداف مشابه یاری کند.

جمیلی ادامه می دهد: کشور فنلاند در بسیاری از ارزیابی های بین المللی در حوزه ها و شاخص های متعدد رتبه خوب و قابل قبولی را کسب نموده است؛ این شاخص های تک رقمی نشان می دهد که الگوی این کشور در اقتصاد و حوزه های دیگر توسعه ای می تواند مورد بهره برداری و توجه قرار گیرد. وقتی کشوری توانسته در شاخص های مختلف در جهان رتبه خوبی کسب کند و خود را با عنوان اقتصاد برجسته و متمایز با اقتصادهای دیگر معرفی کند، حتما زیرساخت ها، راستاهای متعدد رسیدن به آن هدف و همراهی ارکان متعدد اجتماعی از مردم تا ساختارهای سیاست گذاری را به شکل پویا دارد، تا به آن دستاورد پیروزیت آمیز برسد.

به گفته جمیلی، امروز ایران احتیاج دارد از فرصت ها و مدل های پیروز الگوبرداری کند. با توجه به رویه های رقابت پذیری و مزیت های اقتصاد ایران در داخل باید فرصت های تازه برای فعالان بخش های مختلف ایجاد گردد. تصور ما بر این است توجه به الگوی مالی فنلاند در حوزه کسب وکارهای نوین و بنگاه های مالی می تواند برای اقتصاد ایران رهگشا باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تاکید می نماید: بخش عمده ای از رویدادهای بین المللی در حوزه استارتاپ ها نشان می دهد که استارتاپ ها در مرحله ایجاد یا پویایی در کشور فنلاند در حال تحول هستند. رویدادی تحت عنوان اسلش هر ساله در فنلاند برگزار می گردد، که کانون توجه خیلی از سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه گذاری مخاطره پذیر، فارغ التحصیلان و دولت ها و خیلی از ذی نفعان مالی جهانست و آن را به عنوان فرصتی استثنایی مورد تاکید و توجه دارند.

به گفته جمیلی یکی از فرصت های برجسته در حوزه روابط کاری با فنلاند همراهی با رویدادهایی این چنین و شناسایی فرصت هایی برای شاخص های حوزه استارت آپی کشور است.

او به آمار شرکت های استارتاپی در ایران نگاهی می اندازد و می گوید: رنکینگ بین المللی، تعداد شرکت های پیروز و مقایسه آن با شرکت های استارتاپی کشورهای منطقه نشان می دهد ایران استعداد و صندلی خوبی را در این حوزه در سال های گذشته به دست آورده است.

او ادامه می دهد: ایران شرکت های پیروز خوبی را در این حوزه دارد که جزو رتبه های سه رقمی است. این شرکت ها به لحاظ ارزش افزوده مالی و ماهیتی توانسته اند دوران گذار خود را سپری نموده و به کسب و کار پیروزی تبدیل شوند.

به تاکید عضو هیات رئیسه اتاق ایران وقتی در حوزه استارتاپ ها چنین پتانسیلی وجود دارد باید با قدری حمایت و توجه بیشتر به آنها رشد و توسعه شان را عینیت و سرعت بخشیم.

جمیلی علاوه بر حوزه کسب وکارهای نوین به حوزه آب و انرژی هم اشاره نمود و تصریح می نماید: ایران در سال های اخیر با بحران آب روبرو شده است؛ الگوهای مصرف، مدل های بهینه سازی و بازیابی آب در زمینه روبروه مردم در حوزه مصارف عمومی، کشاورزی و صنعتی مورد توجه بوده است اما علی رغم همه اینها به هدف اصلی خود نرسیده است. اما در مقابل کشور فنلاند با اینکه به منابع آبی بسیار زیادی دسترسی دارد ولی شرایط توسعه تکنولوژی در مقوله آب را به صورت جدی و متمایز دنبال نموده است. ما در کشور به این تکنولوژی حوزه احتیاج داریم.

او ادامه می دهد: تصور من بر این است که می گردد در قالب انتقال دانش فنی و بهره برداری از مطالعات آن ها در حوزه آب و انرژی فرصت های عبور از سختی های ناشی از کمبود آب در ایران را ترمیم نموده و قدری راستا جدیدی برای این موضوع احیا کنیم.

به گفته جمیلی، اتاق ایران رسالت مهمی در حوزه آب دارد؛ باید خیلی جدی در حوزه انتقال تکنولوژی تمرکز و کار کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تصریح می نماید: ایران دارای منابع و ذخایر غنی در حوزه معدنی، انرژی، مواد اولیه، نیروی انسانی و خیلی از مقوله احتیاجمند فراوری است اما غالبا در حوزه دسترسی به بازار مصرف و بازار فروش با مسائلی روبرو هستیم. بعضی از این مسائل متوجه بهای تمام شده کالا و دریافت فرصت های رقابت با رقبای ثالث است.

او معتقد است: چون ما کالا را در ایران گران فراوری می کنیم و گران فراوری کردن ناشی از ناکارآمدی خطوط فراوری، عدم بهره گیری از دانش فنی روز، عدم بهره مندی از ماشین آلات و تکنولوژی های جدید دارد. ما احتیاج به بازنگری و بازسازی بعضی از این حوزه ها داریم ولی بخشی از صنایع می تواند با تغییرات جزئی خود را با الگوی کاهش مصرف انرژی، کاهش ضایعات و روزآمدی و غیره تطبیق دهد تا کالای ارزان قیمت و با کیفیت فراوری کنیم.

به گفته جمیلی، فنلاند در این حوزه صاحب صندلی است؛ نهایتا می بینیم خیلی از کشورهای پیروز جهان سمت وسو و جهت دهی اقتصاد خود را به سمت فروش دانش، انتقال دانش و فراوری کالا در کشورهای دیگر برده است. ایران هم استعداد ذاتی برای استقرار خیلی از این موارد را دارد.

او امیدوار است با کاهش تحریم و با تغییراتی که در آینده به نفع کشور رقم خواهد خورد، این راستا همکاری باز گردد. به گفته جمیلی، ما باید تا آن زمان کوشش کنیم زیرساخت ها، زمینه آنالیز اولیه برای پیوندهای شروع روابط و همسویی دوجانبه را فراهم کنیم تا با گذر از این شرایط سخت این عقب ماندگی را به سرعت جبران کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3261

به "توجه به الگوی مالی فنلاند در حوزه کسب وکارهای نوین رهگشا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه به الگوی مالی فنلاند در حوزه کسب وکارهای نوین رهگشا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید