حمایت دانشگاه تبریز از استارتاپ ها و شتاب دهنده ها ، صنایع فقط زمان تحریم به یاد دانشگاه می افتند!

به گزارش مجله پریها، معاون پژوهشی دانشگاه تبریز با اشاره به حمایت این دانشگاه از استارتاپ ها و شتاب دهند ه ها گفت: مرکز رشد دانشگاه یکی از مراکز رشد قدیمی کشور است که دو ساختمان مجهز و حمایت های اقتصادی را در اختیار شرکت ها قرار می دهد.

حمایت دانشگاه تبریز از استارتاپ ها و شتاب دهنده ها ، صنایع فقط زمان تحریم به یاد دانشگاه می افتند!

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات بورسیه تحصیلی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

گروه دانشگاه خبرنگاران، مهدیه حسینی نسب؛* امروزه نقش شرکت های نوپا یا استارتاپ ها در توسعه اقتصاد دانش بنیان بر هیچ کـس پوشـیده نیسـت و با توجه به همین موضوع یکی از اقداماتی که به نظر می رسد باید مورد توجه قرار گیرد، حمایت از این شرکت ها است. صـاحبان ایده های جدید در ابتدای راه، برای راه اندازی کسب و کار جدید احتیاج به حمایت هـای مـالی، آموزشـی، مشـاوره ای و ... دارند و اینجاست که در جهانی امروز نقش شتابدهنده ها پررنگ تر از گذشته شده است.

شتاب دهنده ها شرکت هایی هستند که در ایده های جدید سرمایه گذاری می نمایند. آن ها به صاحبان ایده ها یاری می نمایند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه اولیه مناسبی از کالا و یا خدماتی که قصد نوآوری در آن صنعت را دارند، ارائه دهند.

مرکز رشد دانشگاه تبریز یکی از مراکز رشد قدیمی دانشگاه های کشور است که در عرض سه سال گذشته زیرساخت های آن اجرا شده است. یعنی ساختمان مربوط به مراکز رشد و نوآوری کاملا بازسازی شده و همچنین حدود 70 شرکت در دو ساختمان مجهز در مرکز رشد دانشگاه مستقر هستند.

در این راستا، با اصغرعسگری، معاون پژوهشی دانشگاه تبریز در خصوص فعالیت های مرکز رشد دانشگاه به مصاحبه نشستیم.

دانشجو: شرایط شرکت های شتاب دهنده در دانشگاه تبریز چگونه است؟

هم اکنون یکی از بزرگترین شرکت های کشور که به عنوان شتاب دهنده بتواند به مرکز رشد ما یاری کند، شرکت تراکتورسازی ایران است. در این مرکز یک دفتری به آن ها اختصاص داده شده که احتیاج های خود را و ارتباطاتی که با دانشگاه دارند، از این طریق پیگیری می نمایند. در این راستا، شرکت های بزرگ صنایع غذایی مانند شرکت شیرین عسل ارتباط با صنعت دفتری به عنوان شتاب دهنده در مرکز رشد دانشگاه مستقر دارند و ما ارتباطات موادغذایی را با آن ها انجام می دهیم. در این راستا، در حال رایزنی برای ایجاد پارک های تخصصی بخصوص در حوزه کشاورزی و قطعات با توجه به اینکه استان جزو قطب های فراوری قطعات و خدمات ماشین آلات هستیم.

دانشجو: مهمترین دستاورد های دانشگاه در مرکز رشد در چه زمینه های بوده است؟

در حال حاضر 13 شرکت دانش بنیان در مرکز رشد مشغول هستند که در زمینه فروش محصولات و اشتغالزایی که برای دانشگاه ایجاد کردند، ارتباطات خیلی خوبی داریم. یکی از دستاورد های بزرگی که این شرکت ها به دست آوردند بحث تصفیه آب و پساب که خیلی خوب کار شده و می توان گفت که در ایران شاید حتی در جهان کار این شرکت ها بی نظیر است.

دانشجو: چه امکاناتی را در اختیار شرکت های مستقر در دانشگاه قرار داده اید؟

امکانات دانشگاه محدود است و سعی کردیم فضای مناسب کاری در اختیار این شرکت ها قرار دهیم. این مکان داخل دانشگاه است تا اساتید و دانشجویان راحت تر به مرکز دسترسی داشته باشند، بزرگترین امکاناتی که در اختیار آن ها گذاشته ایم همان دفتر و محل کار است؛ چون برخی از شرکت های ما فضا برای بخش کارگاهی هم دارند؛ یعنی طوری که ساختمان آن واحدی که می گوییم دو طبقه است یک قسمت کارگاه یک قسمت دفتر کاری. در کنار این ها هم مقدار یاری های اقتصادی انجام می شود، ولی بیشتر از آن ارتباط دادن با شرکت های صنایع بزرگ و سازمان هاست؛ چرا که وقتی دانشگاه این شرکت ها را تایید می نماید معمولا پذیرش آن ها از طرف سازمان ها و صنایع راحت تر است؛ بنابراین شرکت هایی که به یک نتیجه و محصولی رسیدند و مورد اعتماد و تایید ما هستند ما آن ها را رسما به شرکت های کشور معرفی می کنیم.

دانشجو: در دانشگا هایی که اعضای هیئت علمی که فعالیت های علمی کمتری دارند چطور برخورد می شود؟

وزارت علوم قانونی دارد که اگر هیئت علمی دانشگاه سه سال پشت سر هم نتواند پا بگیرد، معمولا به آن ها رکود علمی می زنند؛ بعد از حکم رکود علمی، اگر اساتید عضو هیئت علمی رسمی بودند، پیمانی می شوند. برای اینکه اساتید پایه بگیرند معمولا یک سری فعالیت های علمی باید داشته باشند؛ بنابراین چه در دانشگاه ما یا در دانشگاه های دیگر باید یک سری حداقل های کار های علمی را داشته باشند، طبیعتا آن کسانی که این فعالیت های علمی را نداشته باشند، طبق قانون با آن ها رفتار می شود و این به نوعی تبدیل از رسمی به پیمانی از پیمانی به اخراج این ها جزو قوانین است که دانشگاه باید عمل نمایند.

دانشجو: هم اکنون مقالات اعضای هیئت علمی در چه سطحی قرار دارند؟

مقالاتی که در دانشگاه چاپ می شود بخصوص مقالاتی که در ژورنال های بین المللی چاپ می شود که می تواند داخلی یا خارجی باشد ژورنال های بین المللی معمولا 4 قسمت است؛ چارک اول دوم و سوم که سه چارک اول با کیفیت ترین مقاله است. دانشگاه تبریز در این سه سال تعداد مقالاتی که در چارک اول نشریات بین المللی چاپ نموده یک رشد نمایی افزایشی دارد که این رشد در مقایسه با دانشگاه های دیگر بی نظیر است نه کم نظیر؛ فرایند چاپ مقالات کیفی دانشگاه تبریز در این چند سال اخیر فوق العاده خوب است.

دانشجو: در حال حاضر شرایط ارتباط دانشگاه با صنایع چگونه است؟

دانشگاه در ارتباط با صنعت رشد داشته ولی هنوز به ایده آل ما نرسیده و آن هم دو عامل دارد؛ یکی شاید برشود به خود دانشگاه که به هر حال همکاران باید به سمت صنایع بیایند و تعداد پروپوزال را زیاد نمایند و یکی هم که برمی شود به صنایع که صنایع ما فقط موقعی که تحریم ها پررنگ می شوند، به سمت دانشگاه می آیند.

صاحبان صنایع باید بدانند فعالیت های علمی یک کار های بلندمدت هست امروز اگر از ما بخواهند چیزی را درست کنیم این امکان پذیر نیست، چون این کار باید به صورت علمی انجام شود و بر بروی آن رویش پژوهش و نمونه آزمایشگاهی درست شود بعد از آن به سمت فراوری انبوه و وارد بازار شود در صورتی که متاسفانه خیلی از صنایع ما آن موقعی که تحریمی نیست اصلا دانشگاه ها را نمی شناسند.

موقعی که تحریم ها پررنگ می شوند در عرض سه ماه می گویند فلان دستگاه را لازم داریم و دانشگاه نمی تواند آن را آماده کند در صورتی که این جوری نیست R&D صنایع باید با دانشگاه ها ارتباط مستقیم داشته باشند آینده احتیاج خود را در همان دانشگاه و با هزینه کمتر بتوانند برنامه ریزی نمایند متاسفانه این فرایند ارتباط صنعت و دانشگاه بیشترین مشکل از همین جا ظاهر می شود.

دانشجو: آیا تحریم ها در ارتباط صنایع با دانشگاه تاثیر گذاشته است؟

زمانی که با برجام یک سری تحریم ها کم شد، صاحبان صنایع به سمت محصولات خارجی رفتند، اما اکنون که تحریم های جدید شروع شده است به سمت دانشگاه ها آمده اند؛ این حالت سرد و گرم کردن هم هیئت علمی را نا امید می نماید و هم اینکه فرصت لازم و کافی در اختیار هیئت علمی قرار نمی دهد تا روی موضوعی کامل کار نمایند و بتوانند محصولی که احتیاج جامعه و صنعت هست را فراوری نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 فروردین 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3238

به "حمایت دانشگاه تبریز از استارتاپ ها و شتاب دهنده ها ، صنایع فقط زمان تحریم به یاد دانشگاه می افتند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت دانشگاه تبریز از استارتاپ ها و شتاب دهنده ها ، صنایع فقط زمان تحریم به یاد دانشگاه می افتند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید