بنیاد در پی اجاره بهای معوق، میراث فرهنگی در صدد حفظ آثار تاریخی

به گزارش مجله پریها، آن هایی که به شهر یزد سفر نموده اند، به طور حتم در کنار خانه های تاریخی و بافت زیبای یزد، نام موزه قصر آئینه را شنیده و از این موزه زیبا نیز بازدید نموده اند.

بنیاد در پی اجاره بهای معوق، میراث فرهنگی در صدد حفظ آثار تاریخی

موزه ای زیبا در دل شهر که بنایی مربوط به دوره پهلوی در شهر یزد است. مالکیت این بنا در اختیار بنیاد مستضعفان است و در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده و از سال ها پیش بر اساس تفاهم نامه بین بنیاد مستضعفان و سازمان میراث فرهنگی، به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد.

موزه قصر آیینه و روشنایی شامل اشیای روشنایی پی سوز (نصبی، آویز، پایه دار، دستی)، شمع سوز (نصبی، آویز، پایه دار، دستی)، نفت سوزها، گاز سوزها، برق سوزها، مجموعه آیینه ها است.

124 شیء در این موزه به نمایش گذاشته شده بود. قدیمی ترین شیء موجود در موزه پی سوزهای متعلق به دوران ساسانی است.

گردشگران داخلی و خارجی که به کهن شهر یزد سفر می نمایند، در بازدید از این موزه علاوه بر آشنایی با وسایل روشنایی قدیمی با سبک معماری بسیار زیبایی نیز روبه رو می شوند که لذت بازدید از این موزه را دو چندان می نماید.

تصاحب موزه با تمام اشیای داخل آن!

با این حال، امروز خبر رسید که بنیاد مستضعفان به عنوان مالک این موزه، به خاطر طلبی که بابت معوق شدن اجاره بهای ملک دارد، در اقدامی قابل تأمل نسبت به تصاحب این موزه اقدام نموده است.

بنیاد مستضعفان بر اساس حکم تخلیه ای که در دست داشته است، تمام کارمندان موزه را از محل موزه بیرون و موزه قصر آئینه را با تمام اشیای تاریخی و ارزشمند داخل آن تصاحب نموده است.

این اقدام بنیاد مستضعفان، موجی از نقدها را به دنبال داشت، چرا که موضوع میراث فرهنگی، موضوعی است که جنبه ملی دارد و افکار عمومی نسبت به این حوزه همواره حساسیت داشته است.

از همین رو بلافاصله بعد از خبر تصاحب این موزه توسط بنیاد مستضعفان، خبرگزاری ها، سایت های خبری و شبکه های اجتماعی فعال در حوزه میراث فرهنگی خواهان بازگشایی مجدد این موزه شدند و مسئولان سازمان میراث فرهنگی نیز برای برطرف این مشکل وارد عمل شده اند تا در فاصله زمانی اندک بتوانند این مشکل را حل نمایند.

در همین ارتباط ابراهیم شقاقی، مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تصاحب موزه قصر آئینه توسط بنیاد مستضعفان گفت: این اتفاق به دلیل معوق شدن اجاره بهای ملک مذکور رخ داده که البته موضوع در حال پیگیری و رسیدگی است.

شقاقی توضیح داد: موزه قصر آئینه در تملک بنیاد مستضعفان است که البته ثبت ملی شده و بر اساس تفاهم نامه ای از چند سال پیش برای فعالیت های فرهنگی در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته و تبدیل به موزه شده است.

او اضافه نمود: متاسفانه به دلیل عدم تأمین اعتبار، اجاره بهای این ملک معوق شده و بنیاد مستضعفان نیز به همین خاطر اقدام حقوقی نموده و حکم تخلیه گرفته است.

او با بیان این که، هفته گذشته جلسه ای با حضور معاون میراث فرهنگی و معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی در مورد معین تکلیف این موضوع برگزار شده است اضافه نمود: در این جلسه درباره راهکارهای برطرف این مشکل رایزنی شد و موضوعاتی نیز پیشنهاد شد، از جمله این که با توجه به تمایل شهرداری برای فعالیت در این اثر تاریخی، موزه قصر آئینه به شهرداری واگذار گردد که متاسفانه این موضوع بنا به دلایلی تحقق نیافت.

شقاقی گفت: با این حال با توجه به اقدام بنیاد مستضعفان و تصاحب این موزه، موضوع به وسیله معاونت توسعه مدیریت در حال پیگری است و امیدواریم با تأمین اعتبار مورد احتیاج و پرداخت آن به بنیاد مستضعفان، این مشکل هرچه سریعتر برطرف گردد.

اگرچه گفته می گردد، بنیاد مستضعفان از سه ماه پیش حکم تخلیه را گرفته و در این مدت نیز سازمان میراث فرهنگی به دنبال برطرف این مشکل بوده است اما امروز بنیاد مستضعفان که به نظر می رسد کاسه صبرش سرآمده در اقدامی قابل تأمل موزه قصر آئینه در شهر یزد را تصاحب می نماید.

این همه در حالی است که این موضوع به طور جدی در دستور کار معاونت میراث فرهنگی و نیز معاونت توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و به طور حتم در مدت زمان اندکی این مشکل برطرف خواهد شد و مجدداد شاهد بازگشایی موزه خواهیم بود.

با این حال سوال مهمی که اینجا مطرح می گردد این است که در دعوی حقوقی بنیاد مستضعفان، تکلیف اشیای تاریخی ارزشمند که بیانگر هویت تاریخی و متعلق به همه ملت است چه می گردد.؟ و بهتر این نبود که بنیاد به جای تصاحب مستقیم این ملک، ابتدا با همکاری مسئولان سازمان میراث فرهنگی فکری برای اشیای تاریخی می کرد، اشیایی که معرف هویت تاریخی و فرهنگ غنی ایران زمین است و تاریخ را روایت می نمایند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 شهریور 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2720

به "بنیاد در پی اجاره بهای معوق، میراث فرهنگی در صدد حفظ آثار تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنیاد در پی اجاره بهای معوق، میراث فرهنگی در صدد حفظ آثار تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید