ایران به زودی قطب مطرح بازار تولید اورانیوم و آب سنگین می شود

به گزارش مجله پریها، یک تحلیلگر سیاسی پاکستانی اتخاذ گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران را مثبت ارزیابی کرد و آن را مقدمه مطرح شدن جدی ایران در بازار تولید اورانیوم و آب سنگین خواند.

ایران به زودی قطب مطرح بازار تولید اورانیوم و آب سنگین می شود

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، ریاض احمد رضوی، کارشناس امور منطقه از پاکستان در مصاحبه با آنا با بیان اینکه در دو گام قبلی کاهش تعهدات برجامی ایران، کشورهای عضو این توافق بین المللی هیچ اقدامی برای عمل کردن به تعهدات خود انجام ندادند، گفت: آنها فکر می کردند ایران با تهدیدات آمریکا و برخی از کشورهای برجام که به ایران گفته بودند این گام ها تهران را با مسائل جدی روبرو خواهد کرد، عقب نشینی کند، درحالی که ایران راه خود را ادامه داد.

وی افزود: حتی بعد از توقیف نفت کش ایرانی به وسیله دولت انگلیس (که این راهزنی در ادامه روابط انگلیس و آمریکا بود)، ایران جواب محکم تری نشان داد و ثابت کرد که در همه امور بر مبنای برابری و قاعده بُرد-بُرد پیش خواهد رفت و از تهدیدات و واکنش های آنها هیچ ترسی ندارد. در شرایطی که طرف های اروپایی به تعهدات خود عمل نمی نمایند و مذاکرات و برجام را پوچ می دانند، گام سوم کاهش تعهدات ایران، حق مسلم این کشور است.

این کارشناس امور منطقه شرح داد: گام سوم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، دارای اهمیت زیادی است و تأثیر آن از گام های اول و دوم بسیار بیشتر است. برجام، الان به مرحله حساسی رسیده است و اینکه طرف های اروپایی برجام یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس در هفته ها و به ویژه روزهای اخیر تلاش زیادی کردند تا ایران را متقاعد نمایند از برداشتن گام سوم صرف نظر کند، به دلیل این بود که می دانستند این گام از اهمیت زیادی برخوردار است و پیامدهای زیادی دارد.

رضوی ادامه داد: ایران در دوره قبل از خروج آمریکا از برجام، منافع قابل ملاحظه ای از این پیمان را نصیب خود کرد و اگر وضعیت کنونی برجام ادامه یابد، زیان ناکامی برجام متوجه آمریکا و اروپا خواهد بود. اگر گام سوم جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی موجب درک این واقعیت توسط دولت های اروپایی عضو برجام شود که مسئولان ایرانی در صورت بدعهدی اروپا به راهی که در پیش گرفته با جدیت ادامه خواهند داد، شاید آنها وادار شوند در روش غیر اصولی خود تجدید نظر نمایند.

وی گفت: آنها در این صورت، شاید بتوانند در برابر فشارهای آمریکا بایستند و به تعهدات خود عمل نمایند. ولی به نظر من در وضعیت کنونی این امکان برای آنها وجود ندارد که در مقابل آمریکا بایستند و به همین دلیل نمی توانند به تصمیم روشن و مشخصی در زمینه تعهدات برجامی خود در قبال ایران دست یابند.

رضوی با بیان اینکه اتخاذ گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، پاسخی به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و همچنین ناتوانی اتحادیه اروپا در عمل به وعده هایش است، بیان نمود: ایران در گام سوم برخی از محدودیت ها را برمی دارد. جمهوری اسلامی ایران در سه حوزه این محدودیت ها را پذیرفته بود؛ اینکه تست سانتریفیوژهای IR4 ،IR5 ،IR6 ،IR8 با اورانیوم انجام شود و درباره تست مکانیکی هم گفته شده بود در مورد IR4 ،IR6 ،IR7 ،IR8 کار شود.

این کارشناس امور منطقه گفت: بعد از گام سوم این محدویت برداشته خواهد شد و درباره مکان تحقیق و توسعه بود که ایران تا 15 سال در تأسیسات هسته ای فردو تحقیق و توسعه انجام نخواهد داد، ولی این محدویت هم برداشته خواهد شد و سوم محدودیت این که تحقیق و توسعه جداسازی ایزوتوپی اورانیومی منحصرا بر مبنای فناوری گازی باشد، یعنی عملا ایران تاکنون نمی توانست تحقیق و توسعه را در حوزه لیزر، ایزوتوپی، الکترومغناطیسی، تبادل شیمیایی و… داشته باشد.

تحلیلگر سیاسی پاکستانی ادامه داد: به عقیده من برداشته شدن این محدودیت ها به نفع ایران خواهد بود و پس از پیشرفت در زمینه تحقیق و توسعه، ایران به عنوان تولید نماینده اورانیوم و آب سنگین وارد بازار خواهد شد. لذا اگر اروپایی ها می خواهند که ایران در برجام باقی بماند، همان طور که کارشناسان نظر می دهند، باید اروپایی ها تضمین هایی ارائه نمایند که دست کم متضمن حفظ میزان فروش نفت ایران در سطح کنونی باشد.

وی افزود: تبادلات بانکی مطالبه دیگری است که اروپا باید درباره آن تضمین هایی ارائه کند. همین طور اروپا باید تضمین های جدی درباره امنیت و ثبات حمل و نقل ایران به ویژه در حوزه هوایی و دریایی ارائه دهد. بیمه نیز از مهم ترین محورهایی است که باید غرب درباره آن تضمین دهد و همچنین پرداخت 15 میلیارد دلار خط اعتباری در ازای خرید یا وثیقه نفت، بخشی از تلاش اروپا برای نشان دادن تعهد آن کشورها برای حفظ برجام و اقدام آنها برای توقف کاهش تعهدات برجامی ایران خواهد بود.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 آبان 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2851

به "ایران به زودی قطب مطرح بازار تولید اورانیوم و آب سنگین می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران به زودی قطب مطرح بازار تولید اورانیوم و آب سنگین می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید