اتحادیه اروپا: آمریکا دیگر عضو برجام نیست اما می تواند خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران گردد

به گزارش مجله پریها، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد آمریکا رسماً از برجام خارج شده و دیگر عضوی از این توافق چندجانبه نیست، اما می تواند مانند سایر اعضای شورای امنیت پیشنهاد خود برای انجام اقدامات جدید [علیه ایران] را مطرح کند.

اتحادیه اروپا: آمریکا دیگر عضو برجام نیست اما می تواند خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران گردد

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج شنبه در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزاد اروپا اظهار داشت که آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست، اما می تواند مانند سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیشنهاداتی را برای انجام اقدامات جدید [علیه ایران] مطرح کند که در نهایت تصمیم گیری در خصوص این پیشنهادات به عهده شورای امنیت خواهد بود.

جوزپ بورل درباره کوشش های آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران و احتمال سوءاستفاده کاخ سفید از برجام برای پیش برد اهداف خود در این زمینه گفت: آمریکا دیگر عضو برجام نیست. کاملاً تعیین است که در بیانیه ای که رئیس جمهور ترامپ در ماه می سال 2018 [اردیبهشت 97] صادر کرد، آنها رسماً اظهار داشتند که به مشارکت خود در برجام انتها می دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طبق مفاد برجام، تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران ظرف 5 سال [یعنی در اکتبر 2020] برداشته می گردد، گفت: البته هر یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند به آن مراجعه نمایند و اقدامات دیگری را پیشنهاد دهند و بعد باید ببینیم که شورای امنیت چه تصمیمی خواهد گرفت.

روز یکشنبه نیویورک تایمز گزارش داد که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا میخواهد با استفاده از یکی از بندهای توافق هسته ای برجام، تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید و یا شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اعمال تحریم هایی دیگر علیه ایران وادار کند.

روزنامه نیویورک تایمز نوشته طرح وزیر امور خارجه آمریکا بر کوشش برای پیشبرد یک استدلال حقوقی مبنی بر اینکه آمریکا علی رغم خروج از برجام همچنان یکی از طرف های مشارکت نماینده در این توافق چندجانبه است، پایدار است.

با این حال امروز پنج شنبه مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری فاکس نیوز ضمن رد کردن احتمال بازگشت کشورش به برجام مدعی شد: بحث بازگشت به برجام مطرح نیست و ما هرگز قصد انجام چنین کاری نداریم، آن توافق یک فاجعه بود. هدف ما بازگشت به برجام نیست و این کاری نیست که ما به دنبال انجامش باشیم.

وی اضافه کرد: ما قصد داریم از ابزارهای خود در سازمان ملل متحد استفاده کنیم؛ از ابزارهایی که در دسترس ماست و از قطعنامه هایی که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده اند تا تضمین نمایند که فروش سلاح به ایران اتفاق نخواهد افتاد.

.+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3410

به "اتحادیه اروپا: آمریکا دیگر عضو برجام نیست اما می تواند خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه اروپا: آمریکا دیگر عضو برجام نیست اما می تواند خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید