دوغ گردی: دوغ سارا

به گزارش مجله پریها، هر روز هوا گرمتر می گردد و نقش نوشیدنی ها در زندگی ما بیشتر ! دوغ در سبک زندگی ایرانی نقش ویژه ای داشته و کماکان هم صندلی خود را در سفره خانوار حفظ نموده است، این اتفاق در حالی اتفاق افتاده است که خیلی از نوشیدنیهای سنتی ایرانی این روزها سهم اندکی در سبد مصرف خانوادۀ ایرانی دارند. از این روی تصمیم گرفتیم در روزهای گرم سال، برندهای مختلف دوغ در بازار را تحلیل و آنالیز کنیم، در واقع دوغ گردی یعنی گشت و گذاری میان برندها و گزینه های مختلف در بازار دوغ ایران !

دوغ گردی: دوغ سارا

پیشینه دوغ سارا

شرکت فرآورده های لبنی خاتون گیلان، همان طور که از نامش پیداست در استان گیلان یعنی یکی از پرباران ترین نقاط کشور قرار گرفته است. دوغ سارا یکی از کارخانه های قدیمی دوغ در کشور محسوب می گردد و تقریباً از سال 1371 در حال فراوری دوغ در بسته بندی های صنعتی و ظروف PET هستند. هر چند در لیست محصولات این شرکت طیف وسیعی از محصولات لبنی نظیر ماست، پنیر، شیر و حتی آبمیوه دیده می گردد، اما در آنالیز میدانی تیم ما از فروشگاه های شهر تهران، به غیر از دوغ هیچ محصول دیگری از برند سارا دیده نشد. فروشندگان نیز در پاسخ به این سؤال که آیا تا به حال محصولی غیر از دوغ را از سارا دیده اند، پاسخ منفی می دادند.

دوغ سارا

اولین نکته ای که در مورد ویژگیهای محصول دوغ سارا به نظر می رسد، گرماندیده بودن آن است. احتمالاً این سوال برای خیلی از شما وجود دارد که فرق دوغ گرمادیده و گرماندیده در چیست.

دوغ گرمادیده، دوغی است که بعد از طی فرآیند فراوری، تحت فرآیند پاستوریزاسیون، مجدداً پاستوریزه می گردد تا میکروارگانیسم های مایه ماست موجود در آن کاهش یابد. کم شدن میزان میکروارگانیسم های موجود در دوغ باعث می گردد که فرآیند ترش شدن و به عبارتی فاسد شدن، در دوغ آهسته تر انجام گردد؛ در حالی که دوغ معمولی این حرارت را نمی بیند. دوغ سارا، فرآیند پاستوریزاسیون مجدد را طی ننموده است و از این روی دوغ گرماندیده محسوب می گردد. بر روی بسته بندی دوغ سارا، اشاره گردیده است که به دلیل رعایت اصول بهداشتی با دقت بالا، این دوغ احتیاجی به گرمادیدن نداشته است و از این روی خواص تغذیه ای بیشتری دارد.

اما نکته بعدی، میزان نمک موجود در دوغ است. تجربۀ دوغ گردیِ ما نشان داد که برخی از دوغهای موجود در بازار، میزان نمک بالایی دارند و می گردد آنها را کم و بیش شور تلقی کرد، طعم دوغ سارا در مقایسه برخی دیگر از برندهای موجود (که در دوغ گردی های بعدی به آن خواهیم پرداخت) شوری کمتری داشت.

ارزش غذایی دوغ سارا در هر 100 گرم به توضیح زیر می باشد:

  • انرژی: 26 کیلو کالری
  • پروتئین: 1/7 گرم
  • چربی: 0/75 گرم
  • کلسیم: 56 میلی گرم
  • لاکتوز: 4/2 گرم
  • سدیم: 280 میلی گرم

استاندارد RDA میزان پروتئین روزانۀ مورد احتیاج برای هر 10 کیلوگرم وزن انسان را 8 گرم مطرح می نماید. یعنی یک فرد 60 کیلویی به روزانه 48 گرم پروتئین احتیاج دارد. بدین ترتیب یک لیوان پر دوغ سارا تمام احتیاج یک فرد 60 کیلویی به پروتئین را تامین می نماید ! همچنین یک فرد بالغ به حدود روزانه 1 گرم کلسیم احتیاج دارد یعنی بر خلاف تصور خیلی از افراد، امکان تامین کلسیم روزانه با دوغ میسر نیست، زیرا یک فرد این که احتیاج روزانه خود به کلسیم را رفع نماید تقریباً باید 7 لیوان دوغ در روز بنوشد ! البته در اینجا این میزان بر اساس کلسیم موجود در دوغ سارا محاسبه گردیده است.

اگر میزان کالری مورد احتیاج روزانه یک فرد را 2000 کیلوکالری در نظر بگیرم. 2 لیوان دوغ تنها 3% از انرژی مورد احتیاج روزانه را تامین می نماید. به عبارتی اگر فردی قصد کاهش وزن دارد با توجه به کالری بالاتر نوشابه ها و آبمیوه ها، دوغ می تواند جایگزین مناسبی باشد.

در دوغ گردی های بعدی، دیگر برندهای مطرح دوغ را آنالیز خواهیم کرد…

انتشار: 15 دی 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1235

به "دوغ گردی: دوغ سارا" امتیاز دهید

1 کاربر به "دوغ گردی: دوغ سارا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوغ گردی: دوغ سارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید