جواهردشت؛ عروس مراتع مخملی شمال ایران

به گزارش مجله پریها، جواهردشت مقصدی رویایی برای گذراندن روز های گرم تابستان، در فضایی سرسبز و خرم با هوایی بهاری است و تمام آنچه از طبیعت می خواهید را با هم دارد. کوه، دشت، مرتع، جنگل های انبوه و آب و هوایی پاکیزه، همه مشخصه های این ییلاق زیبا هستند. اقامت در این طبیعت بکر برای علاقه مندان گردشگری طبیعی، یک فرصت عالی است.

جواهردشت؛ عروس مراتع مخملی شمال ایران

به گزارش ایسنا، خطه سرسبز گیلان بی شمار دیدنی طبیعی در دل خود دارد. در سفر به قسمت های شمالی کشور، علاوه بر جاذبه دریا، استفاده از ظرفیت های طبیعی دیگر نیز بسیار مهیج است. اگر تجربه اقامت در طبیعت را ندارید و تا به امروز با صدای شرشر آب و نجوای پرندگان طبیعت بیدار نشده اید، درنگ نکنید و در اولین فرصت آماده سفر به جواهردشت، این طبیعت خواستنی شوید. این منطقه فضایی بسیار مناسب برای اقامت در طبیعت دارد و تجربه ای تکرار نشدنی برایتان می سازد.

جواهردشت کجاست؟

جواهردشت یک روستای ییلاقی رویایی از جا های دیدنی گیلان است که در بخش چابکسر واقع شده است. ارتفاع این ییلاق به 2500 متر در بیشترین بلندی می رسد. جواهردشت در مرز شرقی استان گیلان و در فاصله 26 کیلومتری از سیاهکلرود و 46 کیلومتری از شهرستان رودسر واقع شده است.

روستای جواهردشت در ارتفاعات این شهرستان قرار گرفته و در بسکمک از اوقات، با اقیانوسی از ابر، پوشیده شده است. در قسمت جنوبی جواهردشت، قله بلند گیلان، کوه سماسوس و با ارتفاع 3،678 متر از سطح دریا، در مرز میان استان های گیلان و مازندران و مشرف به دریای کاسپین واقع شده است. مسیر جاده ای این روستا پرپیچ و خم و بسیار زیبا است و از روستا های سیاهکلرود، قاسم آباد علیا و سفلا، گاوماست و چند روستای دیگر می گذرد. مساحت این دشت 100 هکتار است.

جواهردشت؛ عروس مراتع مخملی شمال ایران

رودخانه رحیم آباد، تامین کننده آب شرب بخش های مختلف شهرستان رودسر، از این کوه سرچشمه می گیرد و در جواهردشت روان می شود. به دلیل تشابه نام های جواهردشت و جواهر ده، جواهردشت ناشناخته تر به جای مانده است؛ زیرا به اشتباه همان جواهرده فرض می شود؛ اما این دو منطقه گرچه خیلی از هم دور نیستند، متفاوت از یکدیگرند.

این دشت زیبا با آب و هوایی بکر، چشم انداز های فوق العاده و تنوع طبیعی بالا، ییلاق ساکنان روستا های توابع چابکسر و دیگر روستا های منطقه است. اهالی این روستا ها دام هایشان را برای چرا در نیمه گرم سال به مراتع و ارتفاعات جواهرشت می برند. در دشت چشمه های فراوان و رود های پر آب مانند خشکه رود و سیاه لات، جریان دارند. ارتفاع این پهنه سرسبز بین 500 تا 2500 متر از سطح دریا تفاوت دارد.

جواهردشت شامل بخش های جنگلی پایین دست و بالادست و مراتع و کوهستان ها می شود و ساختار طبیعی این منطقه ها تنوع بالایی دارد. قسمت های زیادی از پایین دست، در طول سال های اخیر، به دلیل ساخت و ساز های فراوان و جاده کشی، تخریب شده اند؛ اما هنوز گونه باارزش شمشاد در این منطقه وجود دارد.

نام جواهردشت

به گفته سالخوردگان محلی، چون در دوران قدیم جواهر نامی در این آبادی بزرگ تری و سروری مردم را داشت، به احترام او نام آبادی را جواهر دشت گذاشتند. عده ای دیگر عقیده دارند که، چون زمین های دامداری و جنگل های اولیه، تبدیل به چمنزار و سبزه زار شده اند و زیبایی سبزه ها و چشمه سار ها و مرغوبیت زمین برای کشت و کار مفید بوده است؛ از آن رو، این محل را جواهر دشت نامیدند. محلیان قدمت این منطقه را بالای 400 سال می دانند؛ اما شاهدی بر این ادعا وجود ندارد و با بررسی های علمی، عمر این ییلاق نمی تواند بیش از 300 سال باشد. شرایط مطلوب آب و هوایی و پوشش گیاهی مردم روستا های اطراف را به این پهنه کشانده است.

چگونه به جواهردشت برویم؟

این دشت زیبا از جا های دیدنی رودسر به شمار می آید که برای رسیدن به آن باید به استان گیلان سفر کنید. راه دسترسی به این استان برای ساکنان مرکز ایران، پس از رسیدن به تهران یا کرج، از طریق جاده های چالوس یا اتوبان کرج قزوین است. ساکنان منطقه ها غربی و جنوبی هم در میانه مسیر قزوین رشت به این آزادراه وارد می شوند. اگر از سمت شرق و شمال شرقی ایران قصد سفر به این منطقه را دارید، می توانید از جاده های شمال شرقی به سمت گرگان بروید و سپس در مسیر جاده ساحلی وارد شوید. برای ساکنان شرق تهران، امکان تردد به شمال ایران از طریق جاده های فیروزکوه و هراز نیز مهیا است؛ اما بیش از 100 کیلومتر به مسیر اضافه می شود.

در مسیر جاده چالوس، از تهران، مسافتی در حدود 300 کیلومتر پیش روی شما است؛ اما به دلیل پیچ وخم های این مسیر، در حدود 6 ساعت باید رانندگی کنید. از تهران در مسیر غرب وارد اتوبان همت شوید یا از طریق اتوبان تهران کرج، خود را به ورودی بزرگراه تهران شمال برسانید. این آزادراه در انتهای مسیر فعلی خود به شهرستانک در جاده چالوس می رسد. در ادامه مسیر با گذشتن از مرزن آباد و کمربندی چالوس، در مسیر جاده ساحلی به سمت غرب ادامه دهید. در ادامه از نمک آبرود و سلمان شهر (متل قو) نیز خواهید گذشت و پس از تنکابن و شیرود به رامسر می رسید. از رامسر تا چابکسر مسافتی 12 کیلومتری است و پس از رسیدن به چابکسر، با ادامه دادن 20 کیلومتر دیگر، به ورودی جاده سیاهکلرود و ابتدای مسیر دسترسی به روستای جواهردشت می رسید.

در این جاده روستا هایی مانند خشکلات، قاسم آباد، علی آباد، گاوماست و تله میان در مسیر رسیدن به جواهردشت قرار دارند. در طول مسیر رودخانه سجیدان شما را همراهی می کند. از ابتدای جاده سیاهکلرود تا خروجی فرعی جاده جواهردشت، 25 کیلومتر فاصله دارد. در ابتدای روستا، امام زاده نقره عباس مکانی مناسب برای در کردن خستگی و آمادگی برای ورود به روستای جواهردشت است. اگر وسیله نقلیه شما مناسب عبور از مسیر های کوهستانی نیست، بهتر است در روستای خیاط محله در سیاهکلرود وسیله خود را پارک کنید و از جیپ های افراد محلی برای رفتن به ارتفاعات کرایه کنید. جیپ ها همیشه در روستا ها آماده هستند. تا اوایل قسمت های جنگلی در روستای چاشت خورلات، آسفالت است؛ اما ادامه جاده خاکی می شود. بعد از جنگل ها به مراتع و سپس امام زاده نقره عباس می رسید.

پس از رسیدن به امام زاده، دشت را خواهید دید. مسیر از خیاط محله به بعد، سخت و صعب العبور است و در زمان بارندگی برای خودرو های سواری شخصی مناسب نیست. در صورت آفتابی بودن هوا، ماشین های شخصی نیز می توانند مسیر را طی کنند.

اگر از اتوبان کرج قزوین به شمال تردد می کنید، مسافتی حدود 400 کیلومتر پیش رو دارید. پس از قزوین در بزرگراه قزوین رشت تا لاهیجان ادامه دهید و به سمت رودسر و سپس رامسر بروید. پس از عبور از کلاچای، به خروجی جاده سیاهکلرود وارد می شوید. فاصله کلاچای تا سیاهکلرود هفت کیلومتر است.

در مسیر های دیگر نیز باید در امتداد جاده ساحلی شمال، به شهرستان رودسر وارد شوید و در نهایت به ورودی جاده سیاهکلرود بین چابکسر و کلاچای برسید.

اگر تمایل به سفر هوایی دارید، فرودگاه شهر رامسر نزدیک ترین فاصله تا جواهردشت را دارد. از فرودگاه رامسر تا جواهردشت را باید با استفاده از وسیله نقلیه سواری طی کنید.

ویژگی های ییلاق جواهردشت

برجسته ترین ویژگی های جواهردشت دارا بودن تنوع بالای طبیعی است. قرار داشتن کوه مرتفع سماسوس، جنگل های انبوه و هیرکانی پایین دشت، مراتع سرسبز و پر گل، چشمه های جوشان و رود های فراوان و دشت گسترده و معتدل جواهردشت، همگی از ویژگی های ممتاز این ییلاق زیبا است.

در بازه هایی از سال، قرار گرفتن این منطقه در میان ابرها، تجربه متفاوت و پر از شگفتی برای مسافران، رقم می زند. اختلاف ارتفاع بین 500 تا 2500 متر در قسمت های مختلف مسیر، تنوع آب و هوایی را نیز، بالا می برد و حتی در گرم ترین روز های سال، ارتفاعات خنک هستند. در طول مسیر جاده ییلاقی به سمت جواهردشت، عطر و بوی درختان پرتقال، فضا را پر کرده است.

این منطقه در حال حاضر آب لوله کشی شده از چشمه و برق شهری دارد. تقسیم بندی و فنس کشی میان مزارع و زمین های زراعی، به چشم انداز مسیر جلوه داده است و خانه های شیب دار روستایی با سقف های شیروانی خودنمایی می کنند.

شب های پرستاره جواهردشت، چشم انداز های رویایی دارند و مسیر جنگلی هیرکانی بسیار انبوه و سرسبز است. این منطقه پس از روستای دیلمان، مرتفع ترین روستا در گیلان است. در روستای جواهردشت شبکه تلفن همراه پوشش دارد.

پوشش گیاهی و جانوری جواهردشت

پوشش گیاهی این منطقه در ارتفاعات مختلف، متنوع است. در قسمت های پایین منطقه، گونه باارزشی از شمشاد وجود دارد. میش گوش و انواع درختان پهن برگ پوشش گیاهی جنگل های مسیر هستند. اهالی، زمین های مناسب در منطقه را زیر کشت سیب زمینی برده اند. از دیگر پوشش گیاهی پایین منطقه می توان به درختان توسکا و خرمندی و ممرز، اشاره کرد. در مراتع و دشت، گل های رنگارنگ و گل گاو زبان می رویند.

در بخش میانی گونه های درختان آزاد، توسکا، افرا، خرمالوی وحشی و درختان بلوط وجود دارند. از گیاهان در ارتفاع نیز، می توان بلوط، آزاد، راش، ون، زالزالک، و گلابی وحشی را نام برد. در سراسر مسیر، بوته های تمشک، گزنه و گل های پامچال و بنفشه به چشم می خورند.

در قسمت های مختلف دشت، اسب های آزاد در حال چرا چشم انداز های زیبا آفریده اند. در زمین های گلی روستا ها جای رد سوراخ موش خرما ها وجود دارد. در منطقه سرولات و جواهردشت، مرال، شوکا، کل و بز فراوان هستند. خرس قهوه ای، پلنگ، گراز، گربه جنگلی و شغال نیز در جنگل ها یافت می شوند. از مهم ترین پرندگان منطقه می توان، سارگپه و قرقاول را نام برد.

جا های دیدنی جواهردشت

گذشتن از جاده پرپیچ وخم این ییلاق شما را به بهشتی میان ابر ها می رساند. جواهردشت سرشار از چشمه ها و دشت های سرسبز و وسیع است و از هر سمتی بروید برای پیاده روی و تنفس هوای پاک، مناسب است. مراتع ناصره دشت و لووه سر به زیبایی های جواهردشت افزوده اند. می توانید در گردش تان از دیدنی اسب های وحشی و دام های در حال چرا لذت ببرید. زمانی که هوا صاف باشد، پهنه ساحلی و جلگه ای دریای خزر دیده می شود.

از برجسته ترین تفریحات جواهر دشت می توان، جیپ سواری در جاده های جنگلی و کوهستانی، طبیعت گردی در مراتع، اتراق در چشم انداز های زیبا، عکاسی از چشم انداز ها بکر، شب نشینی زیر آسمان پرستاره در خنکای ییلاق، صرف خوراک های محلی، تجربه قدم زدن در میان اقیانوس ابر، اقامت در کلبه های روستایی و دور از امکانات شهری و دیدنی غروب زیبای این منطقه را نام برد.

با یک ساعت پیاده روی از ابتدای روستا به اولین چشمه می رسید و اگر یک ساعت و نیم دیگر مسیر را ادامه دهید، به بالاترین نقطه دشت، با چشم انداز ای پر از بوته های گون خواهید رسید. در چشمه بعدی در همین نزدیکی می توانید از آب حوضچه های آن بنوشید. به یاد داشته باشید برای رفتن به ارتفاعات و رسیدن به این جاذبه های جواهردشت حتما به کمک راهنما های محلی نیاز دارید.

در اواسط مردادماه، جشنواره های بومی و محلی و مسابقاتی مانند کشتی گیله مردی، اسب دوانی و طناب کشی، با همکاری سازمان میراث فرهنگی و به همت بخش خصوصی برگزار می شود. دیدنی این رویداد ها در این منطقه زیبا خالی از لطف نیست.

دیدنی های اطراف جواهردشت

در سفر به منطقه جواهردشت و اقامت چندروزه در این ییلاق زیبا، از دیدنی های اطراف جواهردشت نیز دیدن کنید. از برجسته ترین دیدنی های اطراف، منطقه حفاظت شده سرولات است که در مسیر جاده ییلاقی واقع شده است. این محدوده پوشش گیاهی بسیار زیبا و معطری دارد و پیاده روی و گشت وگذار در طبیعت سرسبز آن، بسیار مجذوب کننده خواهد بود. اگر از علاقه مندان به کوهنوردی هستید، جواهردشت یکی از مسیر های آغازین برای صعود به قله سماسوس است. مسیر صعود به قله، هفت کیلومتر طول و 1700 متر اختلاف ارتفاع دارد و اواسط مردادماه بهترین زمان برای رفتن به این ارتفاعات است. در ابتدای مسیر، کوه شیب ملایمی دارد که به تدریج زیاد می شود. صعود به قله این کوه 6 الی هفت ساعت طول خواهد کشید، اما چشم انداز قله، چشم انداز ای بی نظیر از سواحل دریای خزر تا چمخاله را شامل می شود.

در بخش هایی از مسیر صعود، ابر ها شما را احاطه می کنند. ارتفاعات سماسوس، سرچشمه رود های جواهردشت است.

امام زاده نقره عباس، محلی برای زیارت محلیان و ادای نذورات آن ها است. در پیاده روی به سمت جواهردشت، در ورودی روستا می توانید در این امام زاده، نفسی تازه کنید و راه را ادامه دهید.

قدم زدن در روستا های اطراف جواهردشت، بسیار لذت بخش و از معروف ترین آن ها، روستای قاسم آباد است. این روستا با عنوان روستای ملی چادر شب بافی، در آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است. لباس ها و پایکوبی محلی این روستا معروف هستند.

سوغات جواهردشت

بهترین سوغات این منطقه، سبزی های معطر و دارویی آن هستند. می توانید از سراسر جنگل و مراتع و دشت، این گیاهان را بچینید و از خواص آن ها بهره مند شوید. محصولات تازه و تولیدی روستاییان منطقه مانند، دوغ، ماست، پنیر، رب آلوچه و گل گاوزبان نیز از بهترین سوغات جواهردشت هستند.

در سفر به جواهردشت با خود چه ببریم؟

برای سفر به این ییلاق زیبا حتما کفش مناسب پیاده روی و چنانچه تمایل به کوهنوردی در کوه سماسوس دارید، کفش کوهنوردی همراه ببرید. در روستای ورودی جواهردشت بازارچه کوچکی برای تهیه مواد خوراکی و گوشت وجود دارد. اگر تمایل به اتراق در طبیعت به مدت طولانی دارید و تا ارتفاعات پیش می روید، حتما آب و غذا به حد کافی و سایر ملزومات شخصی را با خود ببرید. در ارتفاعات هیچ امکاناتی وجود ندارد. برای اتراق کردن همه وسایل کمپ را به همراه داشته باشید. چراغ قوه و وسایل آماده کردن آتش نیز، از وسایل ضروری برای کمپ کردن هستند.

دوربین عکاسی از دیگر وسایل واجب در سفر به این ییلاق زیبا است. در پیاده روی در طبیعت بکر جواهردشت، چشم انداز های بسیار زیبا خواهید یافت که می توانید خاطراتشان را ثبت کنید. کوله سبک، کیسه خواب و لباس گرم و کیسه زباله را نیز از قلم نیاندازید.

اقامت در جواهردشت

برای اقامت در این خطه وسیع و سرسبز گزینه های متنوعی دارید. یکی از بهترین پیشنهاد های ما اقامت در روستا های نزدیک به جواهردشت در کلبه های چوبی، اقامتگاه های بومگردی و خانه های روستایی است. در ارتفاعات نیز خانه های چوبی برای اقامت مسافران تعبیه شده است.

از لذت بخش ترین بخش های اقامت در این اقامتگاه ها، زمان سرو صبحانه است. با انتخاب این مکان ها برای اقامت، طعم عالی غذا های شمالی را نیز می توانید بچشید. چشم انداز صبحگاهی در خانه های محلی ییلاق و کلبه ها، از دیگر امتیاز های برجسته این اقامتگاه ها است. ممکن است زمان بیدار شدن، خود را میان ابر ها بیابید.

در میان جنگل های پایین دست ییلاق هم، کلبه ها و خانه های جنگلی، گزینه هایی عالی برای اقامت چند روزه در این منطقه زیبا هستند. اگر تمایل به کمپ کردن در طبیعت دارید، در ابتدای روستای جواهردشت منطقه ای حفاظت شده با حصارکشی مناسب برای اتراق و چادر زدن وجود دارد.

برای اقامت در هتل، نزدیک ترین شهر دارای امکانات، رودسر است. می توانید در هتل های شهر های نزدیک اقامت کنید و در قالب سفری یک روزه به دیدنی جواهردشت بروید. یادتان باشد برای رفتن به ییلاق و صعود به کوه حتما از راهنما های محلی بهره بگیرید.

در سفر به جواهردشت چه غذایی بخوریم؟

برای وعده صبحانه می توانید از تمام روستا های منطقه کره، پنیر، شیر، تخم مرغ و تخم اردک و نان محلی تهیه کنید. محصولات روستاییان به وفور در این منطقه ها یافت می شوند. کافه های میان روستا ها و در جاده جواهردشت نیز صبحانه های کاملا طبیعی و باکیفیت برای شما سرو می کنند.

برای ناهار و شام هم حتما از غذا های بی نظیر محلی شمال مانند باقلاقاتق، میرزا قاسمی، کته کباب، غوره بادنجان و مرغ ترش، همراه با ماست و دوغ محلی امتحان کنید.

بهترین زمان سفر به جواهردشت

مسافران و کوهنوردان حرفه ای در تمام ایام سال می توانند به این منطقه زیبا سفر کنند. بسکمک از کوهنوردان برای صعودی حرفه ای به قله سماسوس فصل زمستان را انتخاب می کنند؛ اما در زمستان جواهردشت پوشیده از برف می شود و برای افراد بومی غیرقابل سکونت است. از اواسط پاییز بارش برف آغاز می شود و تا اواخر فروردین نیز بارش برف محتمل است.

به گزارش وب گاه کجارو، برای لذت بردن از دشت پرگل، مراتع سرسبز و عطر و بوی گیاهان معطر، بهترین زمان از اواسط بهار تا اوایل پاییز است. در این فاصله امکان اقامت در فضای باز و کمپ کردن وجود دارد. چنانچه در بهار و پاییز به جواهردشت می روید، حتما شرایط آب و هوایی را استعلام کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 12 شهریور 1402 بروزرسانی: 12 شهریور 1402 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4871

به "جواهردشت؛ عروس مراتع مخملی شمال ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "جواهردشت؛ عروس مراتع مخملی شمال ایران" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جواهردشت؛ عروس مراتع مخملی شمال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید