6 عادت موثر در پیشگیری از سرطان پستان

به گزارش مجله پریها، بررسی ها نشان می دهد تنها در مدت یک سال حدود 627 هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان پستان در سراسر جهان جان خود را از دست داده اند.

6 عادت موثر در پیشگیری از سرطان پستان

به گزارش خبرنگاران، با تشخیص به موقع و به کارگیری روش های درمانی مناسب، سرطان پستان می تواند در گروه بیماری های قابل درمان قرار بگیرد.

در آمریکا مرگ و میر ناشی از این بیماری ها در فاصله سال های 1989 تا 2015 میلادی 40 درصد کاهش پیدا کرده است که دلیل آن دسترسی به خدمات مراقبتی و بهبود معاینات پزشکی است. همچنین مطالعات نشان می دهد اتخاذ گزینه های بهتر سبک زندگی می تواند این رقم را بیش از این کاهش دهد.

روزنامه تایم در مقاله ای در این باره نوشت: اگرچه شیوه قطعی و منحصربفردی برای پیشگیری از سرطان وجود ندارد اما روش هایی هستند که با کمک آن ها می توان از خطر ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کرد. برخی از این راهکارها به قرار زیر است:

خودداری از مصرف مواد الکلی

مصرف مواد الکلی خطر ابتلا به حداقل هفت نوع سرطان را افزایش می دهد. همچنین رابطه بین ابتلا به سرطان پستان و مصرف مواد الکلی قوی است زیرا الکل می تواند سطح هورمون استروژن را به میزان خطرناکی افزایش دهد.

ورزش

دلایل بسیاری حاکی از فوائد ورزش کردن برای سلامتی است که شامل موارد متعددی از بهبود سلامت قلب-عروق گرفته تا بهبود سلامت روان می شود. همچنین نتایج تحقیقات حاکی از آن است که انجام مرتب حرکات ورزشی ممکن است احتمال ابتلای فرد به سرطان پستان را کاهش دهد. علاوه بر این، ورزش کردن میزان التهاب را کاهش داده، سیستم ایمنی را تقویت کرده و به کاهش حجم چربی ذخیره در بدن منجر می شود که با کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان مرتبط است.

مصرف رژیم های غذایی سرشار از فیبر

فیبر از جمله ترکیب های غذایی است که فوائد مختلفی از جمله بهبود فرآیند هضم غذا، کنترل وزن و کلسترول دارد. در سال 2016 مطالعه ای انجام گرفت که نشان داد زنانی که در دوران نوجوانی روزانه سه وعده میوه های سرشار از فیبر مصرف می کنند 25 درصد کمتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند.

کاهش مصرف چربی

چربی از جمله مواد غذایی بحث برانگیز است. هرچند اخیرا برخی مطالعات نشان داده که مصرف لبنیات پرچرب ممکن است طول عمر را افزایش داده و از خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 بکاهد اما از طرف دیگر نتایج بدست آمده در مطالعه ای دیگر حاکیست زنانی که از رژیم غذایی کم چرب و سرشار از غلات مصرف می کنند 22 درصد کمتر احتمال دارد بر اثر سرطان پستان فوت کنند.

خودداری از استعمال سیگار

استعمال سیگار به طور معمول با خطر ابتلا به سرطان ریه ارتباط دارد. هرچند، بررسی ها نشان می دهد مواد سرطان زای موجود در سیگار همچنین می توانند خطر ابتلا به انواع دیگر بیماری ها از جمله سرطان پستان را افزایش دهد.

دقت در انتخاب روش درمان جایگزینیِ هورمون

بررسی ها نشان می دهد حتی زنانی که به طور ژنتیکی در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند می توانند با اتخاذ راهکارهایی که ذکر شد احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. همچنین در میان گزینه های مرتبط با سبک زندگی خودداری از روش درمانی جایگزینی هورمون برای یائسگی باید در نظر گرفته شود. اگرچه این شیوه درمان علائم یائسگی نظیر گُرگرفتگی را تسکین می دهد اما از سوی دیگر می تواند در تشدید خطر ابتلا به سرطان پستان تاثیر داشته باشد و از دید بسیاری از پزشکان برای بیشتر زنان، خطرات این روش درمانی بر مزایای آن می چربد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 مهر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 557

به "6 عادت موثر در پیشگیری از سرطان پستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 عادت موثر در پیشگیری از سرطان پستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید