شناسایی یک پروتئین مهم که در گسترش سرطان رحم نقش دارد

به گزارش مجله پریها، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز های خود، پروتئین مهمی را کشف نموده اند که فعال شدن آن، به گسترش سرطان رحم منجر می گردد.

شناسایی یک پروتئین مهم که در گسترش سرطان رحم نقش دارد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه یوتا، هورمون استروژن، هورمون مهمی در بدن زنان و مردان است و نقش مهمی را هم در بافت های سالم و هم در ابتلا به سرطان بر عهده دارد. استروژن در سرطان پستان و سرطان های مربوط به زنان، سیگنال هایی را به تومورها می فرستد که موجب می شوند رشد سلول های سرطانی، از کنترل خارج گردد.

پژوهش هایی که در سال های اخیر اجرا شده اند، نقش تقویت نماینده استروژن را در ابتلا به سرطان پستان نشان می دهند. استروژن، در ابتلا به سرطان مخاط رحم که از داخل رحم شروع می گردد نیز نقش مهمی بر عهده دارد و به رشد تومور می انجامد.

پژوهشگران دانشگاه یوتا(UofU) امیدوارند که یافته های آنالیز جدید آنها بتوانند به درک بیشتر سرطان مخاط رحم و ارائه درمان های موثرتر یاری نمایند.

آدریانا رودریگز(Adriana Rodriguez)، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه یوتا و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما کار خود را با این سوال شروع کردیم که چگونه سیگنال دهی استروژن می تواند به بروز سرطان مخاط رحم منجر گردد. اگرچه ما می دانیم که گیرنده های استروژن بر ژن های متفاوتی در هر دو نوع سرطان اثر می گذارند اما بیشتر اطلاعاتی که ما درباره گیرنده استروژن داریم، از پژوهش در خصوص سرطان پستان به دست آمده اند. ما در این پژوهش، پروتئین هایی را آنالیز نموده ایم که بر گیرنده استروژن در سلول های سرطان مخاط رحم اثر می گذارند.

پژوهشگران دریافتند که پروتئینی موسوم به ETV4، نقش مهمی در نحوه ارتباط استروژن با سلول های سرطان مخاط رحم بر عهده دارند. استروژن، سیگنال هایی را به سلول ها می فرستد و گیرنده استروژن، این سیگنال ها را حمل می نماید. این پژوهش نشان داد هنگامی که ETV4 از سلول های سرطان مخاط رحم حذف می گردد، سیگنال دهی استروژن تا اندازه قابل توجهی کاهش می یابد و به کاهش رشد تومور منجر می گردد.

دکتر جی گرتز(Jay Gertz)، پژوهشگر حوزه سرطان و استاد سرطان شناسی دانشگاه یوتا گفت: ما در کمال تعجب دریافتیم که ETV4، سیگنال دهی استروژن را به دو روش تقویت می نماید. نخستین روش، هدایت استروژن به محل مناسب برای اتصال به ژنوم و دومین روش، نقش آن در فعال شدن گیرنده های استروژن است. اگر ما بتوانیم عامل فعال شدن ETV4 را شناسایی کنیم، امکان کاهش سیگنال دهی استروژن در تومورهای رحم را نیز خواهیم داشت.

وی اضافه نمود: سرطان رحم، متداول ترین نوع سرطان در زنان است و با وجود گسترش، درمان های محدودی دارد. ما باور داریم که این پژوهش می تواند زمینه ای برای پژوهش های آینده در خصوص روش هایی باشد که به توقف سیگنال دهی استروژن در سرطان مخاط رحم یاری می نمایند.

این پژوهش، در مجله Cancer Research به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3234

به "شناسایی یک پروتئین مهم که در گسترش سرطان رحم نقش دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی یک پروتئین مهم که در گسترش سرطان رحم نقش دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید