راهنمای خرید برترین کرم ضدآفتاب بچه ها و نحوه استفاده از آن

به گزارش مجله پریها، کرم ضدآفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، پیری زودرس و سرطان پوست استفاده می گردد. از آنجا که آسیب های ناشی از نور خورشید از دوران کودکی آغاز می شوند، محافظت از پوست در سال های ابتدایی زندگی بسیار مهم است. در این مقاله از خبرنگاران مگ برترین ضدآفتاب بچه ها را معرفی می کنیم و نحوه استفاده از آن را شرح می دهیم. بعلاوه به شما می گوییم که استفاده از ضدآفتاب بچه ها از چه سنی باید آغاز گردد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

راهنمای خرید برترین کرم ضدآفتاب بچه ها و نحوه استفاده از آن

چرا استفاده از ضدآفتاب بچه ها ضروری است؟

خورشید 2 نوع پرتو فرابنفش ساطع می نماید: UVA و UVB. به گفته آموزشگاه پوست آمریکا (AAD)، هر 2 نوع اشعه می توانند به سرطان پوست منجر شوند. اشعه UVB مسؤول آفتاب سوختگی است، در حالی که اشعه UVA باعث آسیب عمیق و طولانی مدت می گردد که این در پیری زودرس پوست نقش دارد.

ضد آفتاب می تواند از بچه ها در برابر آفتاب سوختگی و برخی از انواع سرطان پوست محافظت کند. اما فقط در صورتی موثر است که از آن به روش صحیح بهره ببرید.

کدام بچه ها به ضدآفتاب احتیاج دارند؟

پوست حساس نوزادان در برابر سوختگی های جدی آسیب پذیر است. اما معمولا متخصصان استفاده از ضدآفتاب را برای شیرخواران کمتر از 6 ماه توصیه نمی نمایند. چون این بچه ها بیشتر از سایر افراد در معرض خطر عوارض جانبی محصولات ضدآفتاب از جمله بثورات پوستی قرار دارند.

اگر سن فرزندتان کمتر از 6 ماه است، باید تا حد امکان او را از نور مستقیم خورشید (به خصوص در اواسط روز و بین ساعت 10 صبح تا چهار بعد از ظهر) دور نگاه دارید یا در مواقع ضروری از پوست او با استفاده از لباس آستین بلند و کلاه محافظت کنید.

بعد از اینکه سن فرزندتان به بالای 6 ماه رسید، می توانید کرم ضدآفتاب بچه ها را به تمام نواحی بدن به جزء دور چشم بمالید. در صورتی که کودک ضدآفتاب را به چشم هایش مالید، چشم ها و دست های او را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

تفاوت ضدآفتاب بچه ها با بزرگسالان چیست؟

از تجهیزات حمام کودک گرفته تا محصولات مراقبت از پوست کودک، ممکن است بین محصولاتی که شما استفاده می کنید و محصولات مناسب فرزندتان تفاوت های زیادی وجود داشته باشد. این موضوع در خصوص ضدآفتاب هم صدق می نماید.

عملکرد ضد آفتاب بچه ها مشابه ضدآفتاب بزرگسالان است. با این حال، به غیر از بسته بندی زیبا، بزرگ ترین تفاوت آن ها این است که ضدآفتاب بچه ها با در نظر گرفتن پوست حساس آن ها فرموله شده است، بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که حاوی مواد تحریک نماینده یا مواد شیمیایی باشد. از سوی دیگر، کرم ضدآفتابی که برای بچه ها طراحی شده است احتمالا در برابر آب مقاوم تر است.

چگونه برترین ضدآفتاب بچه ها را انتخاب کنیم؟

این روزها به علت تنوع زیاد کرم و لوسیون کودک ممکن است انتخاب ضدآفتاب مناسب کمی سخت باشد. در ادامه به چند نکته مهم که باید هنگام خرید برترین ضدآفتاب برای بچه ها مد نظر داشته باشید، اشاره می کنیم:

1. فاکتور حفاظت در برابر نور خورشید (SPF)

آموزشگاه اطفال آمریکا (AAP) ضدآفتاب با SPF حداقل 15 را برای بچه ها مناسب می داند، اما آموزشگاه پوست آمریکا SPF بالاتر از 30 را توصیه می نماید.

ضدآفتاب بچه ها باید از نوع طیف گسترده (Broad-spectrum) باشد؛ به این معنی که بتواند از پوست حساس آن ها در برابر هر 2 نوع اشعه ماوراء بنفش (UVA و UVB) محافظت کند.

2. فرمولاسیون ضدآفتاب

ضدآفتاب ها به 2 دسته تقسیم می شوند:

  • ضدآفتاب های معدنی، فیزیکال یا مینرال: این محصولات روی پوست قرار می گیرند و مثل یک مانع در برابر اشعه های مضر نور خورشید عمل می نمایند. ممکن است مالیدن ضدآفتاب های فیزیکی روی پوست کمی سخت باشد، چون به گونه ای طراحی شده اند که روی سطح پوست باقی بمانند. بنابراین پوست کمی سفید به نظر می رسد. ضد آفتاب های معدنی به محض استفاده آغاز به کار می نمایند، اما به راحتی با آب یا عرق پاک می شوند.
  • ضدآفتاب شیمیایی: این نوع ضدآفتاب اشعه های خورشید را جذب نموده و آن ها را به شکل گرما آزاد می نماید. از آنجا که ضدآفتاب شیمیایی در لایه بالایی پوست جذب می گردد، پوشش سفید رنگ روی آن باقی نمی گذارد و به راحتی شسته نمی گردد. اما 15 تا 30 دقیقه طول می کشد که تاثیر آن آغاز گردد.

ضد آفتاب های معدنی که حاوی مواد فعالی مانند زینک اکساید (اکسید روی) و دی اکسید تیتانیوم هستند، برای بچه ها گزینه مناسب تری به شمار می روند. چون پوست حساس آن ها را تحریک نمی نمایند. به علاوه، از آنجا که جذب پوست نمی شوند، خطر مواجهه با مواد شیمیایی مضر را به حداقل می رسانند.

به طور کلی، بیشتر ترکیبات به کاررفته در ضدآفتاب ها بی خطر هستند. اما سعی کنید از ضدآفتاب های حاوی اکسی بنزون یا PABA استفاده نکنید. چون اکسی بنزون خاصیت هورمونی دارد و PABA ممکن است باعث حساسیت پوستی گردد.

3. نوع ضدآفتاب

ضدآفتاب کودک به شکل های مختلف از جمله کرم، لوسیون و اسپری فراوری می گردد. کرم یا لوسیون به طور یکنواخت روی پوست پخش می گردد، بنابراین نسبت به سایر گزینه ها ارجحیت دارد.

گاهی اوقات تشخیص اینکه از اسپری ضدآفتاب بچه ها به مقدار کافی استفاده نموده اید یا خیر، سخت است. اگر می خواهید از اسپری بهره ببرید، هر بار آن را به یک قسمت از بدن بمالید و به طور یکنواخت پخش کنید تا مطمئن شوید که هیچ بخشی را از قلم نینداخته اید.

4. مقاومت در آب

ضدآفتاب های مقاوم در برابر آب برای بچه های که در روزهای گرم علاقه زیادی به شنا یا آب بازی دارند، مناسب تر هستند. این محصولات برای بچه های هم که زیاد عرق می نمایند، گزینه ایدئالی محسوب می شوند.

این ضدآفتاب ها ممکن است تا 80 دقیقه در آب دوام بیاورند و حتی در برابر عرق مقاوم باشند. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که هیچ ضدآفتابی 100 درصد ضدآب نیست. به همین علت، باید در بیرون از منزل هر 2 ساعت یک بار دوباره آن را روی پوست کودک بمالید.

چگونه از ضدآفتاب بچه ها استفاده کنیم؟

اکنون که با نحوه انتخاب ضدآفتاب خوب برای بچه ها آشنا شدید، باید درباره برترین روش استفاده از آن هم اطلاعات کسب کنید. چرا که رعایت نکات زیر در حین استفاده از این محصول ضروری است:

  • از کرم ضدآفتاب به مقدار کافی برای پوشاندن تمام نواحی در معرض آفتاب به خصوص صورت، بینی، گوش ها، پاها، دست ها و حتی پشت زانوها بهره ببرید.
  • بهتر است 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن کودک از منزل، ضدآفتاب را روی پوست او بمالید.
  • هر زمانی که فرزندتان از منزل خارج می گردد، از ضدآفتاب بهره ببرید. به یاد داشته باشید که حتی در روزهای ابری هم ممکن است کودک دچار آفتاب سوختگی گردد. چون تقریبا 80 درصد اشعه ماوراء بنفش خورشید از ابرها عبور می نماید.
  • کرم ضدآفتاب را هر 2 ساعت یک بار و بعد از شنا، تعریق یا خشک کردن بدن با حوله تجدید کنید.
  • کرم ضدآفتاب را سخاوتمندانه روی پوست کودک بمالید. متاسفانه، شواهد نشان می دهد که بیشتر افراد به مقدار کافی از ضدآفتاب استفاده نمی نمایند.
  • از ضدآفتابی که تاریخ انقضای آن گذشته است، استفاده نکنید.

چگونه علائم آفتاب سوختگی را در بچه ها تسکین دهیم؟

اگر سن کودک شما کمتر از یک سال است و دچار آفتاب سوختگی شده است، فورا نزد متخصص اطفال بروید. در بچه ها بزرگ تر، در صورت وجود تاول، درد یا تب با پزشک تماس بگیرید.

راهکارهای زیر به تسکین علائم ناشی از آفتاب سوختگی خفیف یاری می نمایند:

  • برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته به فرزندتان آب یا شیر بدهید.
  • از آب خنک برای تسکین پوست کودک بهره ببرید.
  • تا زمانی که آفتاب سوختگی به طور کامل بهبود نیافته است، فرزندتان را از نور خورشید دور نگه دارید.
  • برای تسکین درد ناشی از آفتاب سوختگی می توانید از استامینوفن بهره ببرید. اما قبل از انجام این کار با متخصص اطفال مشورت کنید.
  • فقط در صورتی از لوسیون های دارویی بهره ببرید که پزشک اجازه انجام این کار را به شما داده باشد.

کلام پایانی

خورشید به همه موجودات زنده روی زمین انرژی می دهد، اما می تواند به انسان آسیب هم برساند. اشعه ماوراء بنفش خورشید برای پوست و چشم مضر است و احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. یک چهارم مواجهه انسان با نور خورشید در دوران کودکی و نوجوانی اتفاق می افتد و آفتاب سوختگی در سال های ابتدایی زندگی می تواند در آینده به سرطان منجر گردد.

از آنجا که بچه ها به ویژه در فصل تابستان زمان زیادی از روز را در خارج از منزل می گذارند، محافظت از آن ها در برابر نور خورشید اهمیت زیادی دارد. بدین منظور ضروری است بچه ها خود را به استفاده از لباس آستین بلند، کلاه و ضدآفتاب بچه ها تشویق کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: healthychildren, kidshealth, healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1403 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4903

به "راهنمای خرید برترین کرم ضدآفتاب بچه ها و نحوه استفاده از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید برترین کرم ضدآفتاب بچه ها و نحوه استفاده از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید