2 طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه در فر و ماهیتابه

به گزارش مجله پریها، کوکو سبزی هم از آن دسته غذاهای آسان و در عین حال پر از رمز و راز برای خوشمزه شدنش است که آن را به غذایی مناسب برای افطار و سحری تبدیل نموده است. روش پخت سنتی کوکو سبزی به صورت سرخ کردن کوکو در ماهیتابه است اما اگر کوکو سبزی را در فر درست کنید حالت رژیمی پیدا می نماید و به همین دلیل برای سرو در ماه رمضان مناسب تر است. 2 طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه در فر و ماهیتابه و نیز راه پف کردن یک کوکو سبزی خوشمزه و لذیذ را در مجله خبرنگاران بخوانید.

2 طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه در فر و ماهیتابه

طرز تهیه کوکو سبزی ساده در فر

مواد لازم برای 6 نفر

  • سبزی پاک نموده و خرد شده شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر تازه: 700 گرم
  • تخم مرغ: 7 عدد
  • سیر ریز رنده شده: 2 حبه درشت
  • پیاز کوچک: 1 عدد ریز رنده شده
  • پیاز داغ خشک: 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم نموده غلیظ: 1 قاشق غذاخوری
  • گردو ریز خرد شده: 2 قاشق غذاخوری
  • زرشک: 1 تا 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • آرد: 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای درست کردن کوکو سبزی ساده و خوشمزه پف دار در فر ابتدا باید فر را روشن کنید و در دمای 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم. تخم مرغ ها را در یک ظرف بشکنید و با زعفران، سیر رنده شده، پیاز رنده شده و آب گرفته شده، پیاز خشک، نمک و فلفل سیاه خوب هم بزنید. بعد از این که تخم مرغ را کاملا هم زدید سبزی را هم به تخم مرغ اضافه کنید و باز هم بزنید تا سبزی و تخم مرغ خوب با هم ترکیب شوند. سبزی ها باید به تخم مرغ آغشته باشند و مقدار تخم مرغ کم نباشد.

حالا گردو و زرشک را اضافه کنید. کف قالب فر را چرب کنید و مواد را در قالب فر بریزید و با ته قاشق پهن کنید. مایه کوکو سبزی را ابتدا به مدت 5 دقیقه در دمای 200 درجه فر بپزید و سپس دمای فر را به 170 درجه سانتی گراد برسانید تا کوکو حسابی در دمای کمتر مغز پخت گردد. به محض این که بوی کوکو سبزی را حس کردید قالب را از فر بیرون بیاورید، روی کوکو سبزی دو قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید و سپس گریل فر را روشن کنید. قالب را به فر برگردانید تا کوکوها به مدت 5 دقیقه دیگر گریل شوند. بعد از 5 دقیقه یا کمتر (اگر احساس کردید روی کوکو پخته شده) قالب را از فر بیرون بیاورید و بلافاصله کوکو را در ظرف مورد نظر سرو کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه بدون فر

برای درست کردن کوکو سبزی بدون فر برای آماده کردن مواد به همین ترتیب عمل کنید و سپس روغن را در ماهیتابه داغ کنید. مایه کوکو را به آرامی در مرکز ماهیتابه بریزید یا مایه کوکو سبزی را با قاشق در ماهیتابه بریزید و کوکو سبزی را دانه دانه سرخ کنید. اگر مایه کوکو سبزی را به صورت کامل در ماهیتابه ریختید درب ماهیتابه را به همراه دم کنی به مدت 15 دقیقه بگذارید و شعله گاز را ملایم کنید. بعد از 15 دقیقه دم کنی را بردارید اگر دور کوکو طلایی شده بود می توانید کوکو را برش بزنید. بین برش ها را کمی باز کنید و به مقدار لازم روغن بریزید. 15 دقیقه دیگر درب ماهیتابه را با دم کنی بگذارید. بعد از این زمان دوباره کوکو را چک کنید و اگر حسابی خودش را گرفته بود کوکو را برگردانید و اجازه دهید سمت دیگر کوکو به همین ترتیب سرخ گردد.

نکات مهم طرز تهیه کوکو سبزی ساده و پف دار در فر و بدون فر

*حتما از سبزی تازه بهره ببرید. سبزی کوکو نباید آب داشته باشد به همین دلیل هم سبزیجات منجمد معمولا آب می اندازند و باعث می شوند کوکو وا برود و پف نکند.

*برای این که کوکو به کف ماهیتابه نچسبد و از هم نپاشد روغن باید داغ داغ باشد.

*اضافه کردن کمی ادویه پلویی عطر و طعم بی نظیری به کوکو سبزی شما می دهد.

*گردوی کوکو سبزی را ریز خرد کنید اما پودر نکنید. آب زرشک بعد از شسته شدن حسابی باید گرفته گردد و سپس در مایه کوکو بریزید.

*اگر کوکو سبزی را در فر درست می کنید می توانید به جای روغن روی کوکوها دو قاشق غذاخوری کره آب نموده بریزید که طعم و عطر لذیذتری به کوکو بدهد.

*برای پف کردن کوکو سبزی به آن جوش شیرین اضافه نکنید. در واقع راز پف کردن کوکو سبزی در فر و بدون فر این است که به هنگام هم زدن تخم مرغ ها این کار را به سرعت و بدون وقفه انجام دهید. بهتر است این کار را با چنگال انجام دهید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 27 تیر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2469

به "2 طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه در فر و ماهیتابه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه در فر و ماهیتابه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید