2 طرز تهیه خورشت کنگر و قیمه کنگر با گوشت و مرغ

به گزارش مجله پریها، خورشت کنگر یکی از پرخاصیت ترین غذاهای ایرانی است. از اواخر زمستان تا اوایل تابستان فصل برداشت کنگر است و درست کردن خورشت کنگر در میان ایرانی ها بسیار رایج است. شاید برای تان جالب باشد که بدانید کنگر جریان خون را تسریع نموده و علاوه بر برطرف کم خونی سبب تصفیه خون هم می گردد. کنگر کبد را پاکسازی نموده و برای کسانی که به چربی کبد مبتلا هستند بسیار مفید است. طرز تهیه خورشت کنگر با گوشت گوسفند یا گوساله و مرغ به علاوه ترکیب دقیق سبزی خورشت کنگر را در مجله خبرنگاران بخوانید.

2 طرز تهیه خورشت کنگر و قیمه کنگر با گوشت و مرغ

طرز تهیه خورشت کنگر با گوشت گوسفند یا گوساله

مواد لازم برای 8 نفر

  • کنگر پاک شده: 800 گرم
  • سبزی خورشت کنگر شامل جعفری و نعنا: 250 جعفری و 100 گرم نعنا
  • پیاز بزرگ: یک عدد
  • لیموعمانی: 3 عدد
  • گوشت گوسفند یا گوساله: 600 گرم
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری سرخالی
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار کافی
  • روغن مایع: به مقدار لازم

طرز تهیه

برای درست کردن خورشت کنگر با گوشت ابتدا باید در قابلمه ای که می خواهید خورشت کنگر را درست کنید پیاز را خیلی ریز و نگینی خرد کنید. شعله گاز را روشن کنید و وقتی که کمی پیازها سبک شد روغن اضافه کنید تا پیازها بهتر طلایی شوند. پیازها که کمی طلایی شدند کمی زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی زردچوبه گرفته گردد.

گوشت خورشتی خرد شده و شسته شده را به پیازها اضافه کنید و مخلوط گوشت و پیاز را خوب تفت دهید تا رنگ گوشت طلایی گردد. سپس 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به همراه فلفل سیاه اضافه کنید و باز تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته گردد و سپس به مخلوط گوشت و پیاز سرخ شده آب جوشیده گرم اضافه کنید. مقدار آب باید به حدی باشد که تا دو بند انگشت روی گوشت را بپوشاند و زیر شعله گاز را ملایم کنید تا گوشت به آرامی پخته گردد.

در این فاصله کنگرهای پاک شده را به اندازه دلخواه خرد کنید. جعفری و نعنا را هم ریز و ساطوری خرد کنید. در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و زمانی که کمی روغن داغ شده ابتدا کنگرها را کمی تفت دهید و سپس نعنا و جعفری را اضافه کنید. کنگرها، جعفری و نعنا را به مقدار دلخواه تفت دهید. بهتر است سبزی ها را زیاد تفت ندهید و همین که رنگ سبزی کمی برگشت و از سبزی درآمد شعله گاز را خاموش کنید. سبزی و کنگر تفت داده شده را به خورش در حال پخت اضافه کنید. اجازه دهید خورش روی شعله ملایم گاز خوب جا بیفتد و یکدست گردد. در یک ساعت پایانی پخت لیموعمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و به خورش اضافه کنید. در نیم ساعتی پایانی پخت هم نمک خورش را اندازه کنید.

نکات مهم طرز تهیه خورشت کنگر و قیمه کنگر با گوشت یا مرغ

*برای درست کردن خورش کنگر از گوشت مرغ هم می توانید بهره ببرید. در صورت استفاده از گوشت مرغ زمان پخت خورشت کنگر کمتر می گردد و مراحل پخت به همین ترتیبی است که گفته شد. به خورشت کنگر با گوشت مرغ می توانید در صورت دلخواه چند عدد آلو بخارا هم اضافه کنید.

*می توانید از سبزی قورمه سبزی به جای نعنا و جعفری برای درست کردن خورشت کنگر بهره ببرید.

*نسبت سبزی جعفری به نعنا باید سه به یک باشد.

*سبزی خورشت قبل از سرخ کردن باید حسابی خشک و آب آن گرفته شده باشد تا هنگام سرخ کردن آب نیندازد.

*یک روش طرز تهیه دیگر خورشت کنگر با گوشت که به آن کنگر هم می گویند به این ترتیب است: در یک ظرف جداگانه کنگرها را تفت دهید و سرخ کنید. در قابلمه ای که می خواهید خورشت را در آن درست کنید پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید. گوشت خورشتی یا مرغ را اضافه کنید و تفت دهید. سپس فلفل سیاه، زردچوبه و چوب دارچین را هم اضافه کنید. کنگرهای سرخ شده، لپه خیس خورده و سپس دو قاشق غذاخوری سر پر رب گوجه فرنگی اضافه کنید. وقتی رب گوجه رنگ باز کرد آب بریزید و خورشت را روی شعله ملایم گاز بپزید تا جا بیفتد. در نیم ساعت پایانی پخت لیمو عمانی و نمک را اضافه کنید. در ده دقیقه پایانی پخت هم یک قاشق غذاخوری زعفران دم نموده غلیظ بخ خورشت قیمه کنگر اضافه کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 27 تیر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2463

به "2 طرز تهیه خورشت کنگر و قیمه کنگر با گوشت و مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه خورشت کنگر و قیمه کنگر با گوشت و مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید