10 مشکل اصلی بازنشستگان و سالمندان، بیماری و تبعیض در صدر

به گزارش مجله پریها، احمد صافی در مصاحبه با خبرنگاران، با اشاره به اینکه تا انتها سال 97، 850 هزار بازنشسته در آموزش و پرورش خواهیم داشت، گفت: در حال حاضر 305 کانون بازنشستگی در سراسر کشور فعالیت می نمایند.

10 مشکل اصلی بازنشستگان و سالمندان، بیماری و تبعیض در صدر

وی تأکید کرد: بر اساس پیش بینی های انجام گردیده طی سال های آینده تعداد بازنشستگان بیشتر می گردد و بر اساس قانون خدمات کشوری که افراد بالای 60 سال را سالمند می داند، بازنشستگان آموزش و پرورش نیز جزئی از سالمندان محسوب می شوند.

صافی با اشاره به اینکه باید باور کنیم که سالمندی یک فرصت است، گفت: سالمندی بهترین فرصت است، هنگامی که بیمه مناسبی داشته باشیم، زیرا دوره سالمندی، دوره آزادی و دور شدن از نظام اداری و برنامه ریزی فرد برای خودش است. سالمندی یعنی برخورداری از سلامت معنوی، اجتماعی، روانی و جسمانی؛ به همین دلیل باید انتظار بازنشستگان که تأمین احتیاجهایشان در این چهار زمینه است برآورده گردیده و برنامه ریزی های لازم انجام گردد.

وی در خصوص وضعیت سالمندی و مسائل این افراد گفت: بر اساس دو تحقیقی که در مورد آنالیز مسائل بازنشستگان و سالمندان انجام گردیده است تعیین شد که این افراد 10 مشکل عمده دارند که اولین آن بیماری های متنوع بوده و لازم است که نظام سلامت در جهت برطرف مسائل درمانی این افراد اقدامات لازم را انجام دهد که در این خصوص وزارت بهداشت، صندوق های بازنشستگی و بهزیستی مسئول هستند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور بازنشستگان دومین مشکل بازنشستگان را تبعیض دانست و گفت: این افراد احساس تبعیض میان حقوقی که دریافت می کردند و حقوقی که کارمندان زمان حال دریافت می نمایند، دارند و همچنین سومین مشکل بازنشستگان نیز عدم تکریم آنهاست، چرا که بازنشستگان باید در سن پیری و سالمندی مورد تکریم و احترام قرار گیرند.

صافی با اشاره به اینکه استفاده از تجارب و بیکاری فرزندان و نوه های بازنشستگان و سالمندان مسائل بعدی آنهاست، گفت: عدم استفاده بهینه از تجارب آنها به صورت پاره وقت مشکل دیگری است که سالمندان با آن روبرو هستند، چرا که از این سرمایه ها و تجربیاتی که طی سالیان دراز این افراد برخوردار گردیده اند باید در جهت توسعه کشور و اداره بهتر امور استفاده کرد.

وی تنهایی را مشکل دیگر سالمندان و بازنشستگان در سنین بالا دانست و اظهارداشت: یکی از برنامه هایی که در این جهت انجام گردیده تشکیل کارگروه ازدواج در اصفهان است به طوری که مردهای که زنان آنان فوت می نمایند شرایط ازدواجشان را در زمان بازنشستگی و سالمندی فراهم می نماید و این موضوع موفقیت بزرگی است که کسب نموده ایم که امیدواریم در استان های دیگر نیز تسری پیدا کند.

به گفته صافی، سالمندان در سنین بالا احتیاج به مراقبت جدی دارند و در این خصوص احتیاج دارند که مراقبین سالمندان در مراکز دانشگاهی آموزش ببینند و فقدان مهارت مراقبت از این افراد در سنین بالا مشکل دیگری است که با آن روبرو هستیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور بازنشستگان توضیح داد: افزایش تحقیقات، میزان تألیف کتاب ها و بحث های علمی برای سالمندان از دیگر مسائلی است که باید مدنظر قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 بهمن 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1410

به "10 مشکل اصلی بازنشستگان و سالمندان، بیماری و تبعیض در صدر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مشکل اصلی بازنشستگان و سالمندان، بیماری و تبعیض در صدر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید