10 فایده شگفت انگیز سفر کردن

به گزارش مجله پریها، فواید سفر کردن

سفر کردن فعالیتی لذت بخش است و ما را برای مدتی کوتاه از زندگی روزمره و دغدغه های زندگی رها می کند. سفر فواید زیادی دارد که کسانی که زیاد اهل سفر باشند حتما با این فواید و مزایا آشنا هستند. سفر تنها یک تفریح نیست، تجربه ای آموزنده و لذتبخش است که اثرات مفید آن را در مراحل مختلف زندگی خواهیم دید. تاثیرات مثبتی که سال ها و برای یک عمر هم با ما باقی می مانند و به ما کمک می کنند زندگی بهتری داشته باشیم. اگرچه فواید سفر کردن بیشمار است و هرکس می تواند موارد متعددی را بیان کند، اما در این مطلب سعی داریم به برخی از مهم ترین فواید سفر کردن اشاره کنیم و شما را بیشتر با مزیت های این تجربه مفید و لذتبخش آشنا کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

10 فایده شگفت انگیز سفر کردن

1- بهبود مهارت های اجتماعی و ارتباطی

یکی از مهم ترین و بارزترین فواید سفر کردن بهبود مهارت های اجتماعی و تقویت روابط اجتماعی ماست. این مورد به ویژه در سفرهای خارجی و سفر به مناطقی که به زبانی دیگر صحبت می کنند بیشتر نمود پیدا می کند. در طول سفر ما مدام در موقعیت هایی قرار می گیریم که به نحوی مجبور به برقراری ارتباط با دیگران هستیم. اگر در زندگی روزمره می توانستیم از این ارتباطات پرهیز کنیم، اما در سفر مدام وادار به معاشرت و ارتباط با دیگران هستیم و این موضوع می تواند در نهایت منجر به بهبود مهارت های اجتماعی-ارتباطی ما بشود. اگر انسان درونگرایی هستید، اگر خجالتی هستید و از برقراری ارتباط با غریبه ها هراس دارید و اگر می ترسید بدون تسلط بر زبان با خارجی ها ارتباط برقرار کنید سفر کردن فرصتی ایده آل و بی نظیر برای شما خواهد بود.

2- آرامش فکری

همه ما در زندگی روزمره مدام با انواع و اقسام استرس ها و تنش ها روبرو هستیم و همه این عوامل باعث خستگی و فرسودگی فکری می شود. اما اگر چند روزی به خود مرخصی بدهید و به سفر بروید تازه متوجه ارزش و اهمیت داشته ها و آدم های دور و برتان می شوید و آرامش و رضایتی لذتبخش را تجربه خواهید کرد. به قول معروف تا چیزی را از دست ندهید قدر آن را نخواهید دانست! به این ترتیب یکی از بهترین فواید سفر کردن آرامش فکری و خلاقیتی است که به ما می دهد و به ما انرژی لازم برای ادامه زندگی را می دهد.

3- خلاقیت بیشتر

زندیگ روزمره به مرور خلاقیت و نوآوری ما را کاهش می دهد و ما را اسیر روزمرگی می کند. اما به محض این که از دایره امن زندگی روزمره بیرون می آیید فکر خلاق تر می شود؛ چرا که در موقعیتی نو و ناآشنا قرار گرفته و مدام باید برای هر لحظه و موقعیت تصمیم گیری کند. اگر در شغل و زندگی تان احساس روزمرگی و کسالت می کنید و دیگر آن خلاقیت سابق را ندارید، چند روزی مرخصی بگیرید و به سفر بروید. آن وقت با فکری خلاق تر و پرانرژی به زندگی بر می گشت و در تمام مراحل این تاثیر مفید را مشاهده خواهید کرد.

4- فکری بازتر و طرز تفکری دنیا شمول تر

یکی از فواید سفر کردن این است که ما را با آدم های مختلف از فرهنگ های متفاوت آشنا می کند. این فرصت فوق العاده به ما یادآوری می کند که به جز ما تعداد بیشماری انسان در این دنیا زندگی می کنند که مثل ما فکر نمی کنند و اعتقادات و طرز فکرهای مختلف و گاه متضادی دارند. با این حال همه با هم برابریم و می توانیم در عین حال که مثل هم فکر نمی کنیم در کنار هم با صلح و دوستی زندگی کنیم.

5- افزایش اعتماد به نفس

اگر اعتماد به نفس خوبی ندارید و اگر فکر می کنید از پس خیلی از موقعیت ها و مسائل بر نمی آیید به سفر بروید. یکی از فواید سفر کردن این است که به ما نشان می دهد چقدر قوی هستیم و چقدر توانایی داریم. این موضوع به ویژه در تنها سفر کردن نمود بیشتری پیدا می کند و ما را با خودِ واقعی و توانمندی هایمان آشنا می کند. در طول سفر مدام در موقعیت هایی قرار می گیریم که باید تصمیم بگیریم و مشکل یا موانعی را از سر راه برداریم. وقتی خیلی خوب و مسلط پیروز به این کار می شویم آن وقت است که اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنیم و به خودمان بیشتر اعتماد می کنیم.

6- آمادگی برای موقعیت های پیش بینی نشده

بسکمک از ما دوست داریم زندگی مان بر اساس برنامه ریزی و نقشه پیش برود و از روبروه با موقعیت های پیش بینی نشده پرهیز می کنیم. به همین دلیل کم کم اسیر روزمرگی می شویم و دیگر دست به کارهای نو نمی زنیم و وارد موقعیت های نو نخواهیم شد. یکی از فواید سفر کردن اما همین است که به ما نشان می دهد زندگی همیشه هم نباید بر اساس نقشه و برنامه از پیش مشخص شده پیش برود. گاهی لذت بخش ترین تجربیات زندگی موقعیت های پیش بینی نشده و به اصطلاح یهویی هستند! بنابراین سفر به ما کمک می کند با تقویت مهارت ها و اعتماد به نفس از روبروه با موقعیت های نو نترسیم و اتفاقا از آن ها لذت ببریم و به استقبال آن ها برویم.

7- درس واقعیِ زندگی

ما سال ها در مدرسه و دانشگاه درس می خوانیم و چیزهایی یاد می گیریم که شاید در زندگی واقعی به کارمان نیایند. اما یکی از فواید سفر کردن این است که به ما درس زندگی می دهد، آن هم از نوع کاربردی و کاملا مفید و سودمند برای زندگی! ملاقات با آدم های نو از فرهنگ ها، نژادها و زبان های مختلف به ما درسی بزرگ می دهد که در تمام طول زندگی برایمان مفید خواهد بود. سفر به ما می آموزد که فارغ از مدرک و تحصیل و موقعیت شغلی، این محبت و دوستی و انسانیت است که در نهایت اهمیت دارد و واقعا ارزشمند است.

8- خلق خاطراتی شیرین

یکی دیگر از فواید سفر کردن این است که روابط دوستی و خانوادگی ما را تقویت می کند. اگر همراه با اعضای خانواده و دوستان به سفر بروید خاطراتی شیرین و به یادماندنی در کنار هم خلق خواهید کرد که تا سال ها یادآوری آن ها حسی لذتبخش و خوب به شما می دهد. مرور خاطرات و عکس های یادگاری که از سفر گرفته اید به شما یادآوری می کند که چقدر دوستان و اعضای خانواده تان را دوست دارید و آن ها هم شما را دوست دارند.

9- تفریح و خوش گذرانی

در کنار تمام فواید سفر کردن که ذکر کردیم جا دارد به خوشگذرانی اشاره کنیم. بله، تفریح و خوشگذرانی در عین حال که ظاهری ترین فایده سفر است می تواند برای خیلی ها دلیل اصلی سفر هم باشد. اگر در زندگی روزمره دچار تنش و استرس هستیم چه چیزی بهتر از چند روز سفر لذتبخش و مفرح می تواند به ما کمک بکند؟ این که چند روز بتوانیم از تمام دغدغه های زندگی دور بشویم و فقط و فقط خوش بگذرانیم. این کار فکر ما را آرام می کند و با انرژی ای که از سفر می گیریم می توانیم دوباره به زندگی روزمره برگردیم و این بار قوی تر و باتجربه تر با شرایط و موقعیت های زندگی روبرو شویم.

10- خودشناسی

یکی از عمیق ترین و ماندگارترین فواید سفر کردن کمک به خودشناسی است. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم در سفر مدام با موقعیت های نوی روبرو می شوید که معمولا در زندگی روزمره با آن ها روبرو نبوده اید. سفر به شما نشان می دهد که تا چه حد صبورید، تا چه حد قوی هستید و در موقعیت های نو چه واکنش هایی خواهید داشت. بنابراین شما را برای این موقعیت ها آماده می کند و اگر بعدا در زندگی با آن ها روبرو شدید خوب می دانید که چه باید بکنید. کسب تجربیاتی که در سفر خواهیم داشت ما را برای زندگی آماده تر می کند و به ما کمک می کند لذت بیشتری از زندگی ببریم.

منبع: dumblittleman.com

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4547

به "10 فایده شگفت انگیز سفر کردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فایده شگفت انگیز سفر کردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید