یک قطعه اضافی در سخت افزارهای ساخت چین و احتمال هک شدن اپل، آمازون و دولت آمریکا

به گزارش مجله پریها، روزهای گذشته براساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرد، بحث ها و تحلیل های ضد و نقیضی در خصوص یک هک سخت افزاری از سوی دولت چین مطرح شد. بر اساس ادعای بلومبرگ ظاهرا یک تراشه بسیار ریز که به راحتی قابل تشخیص نیست، روی مادربوردهای ساخت چین که 30 شرکت آمریکایی از جمله شرکت های تریلیون دلاری اپل و آمازون از آن ها استفاده می کردند، قرار گرفته است که می تواند باعث سرقت اطلاعات از دیتابیس این شرکت ها یا انجام خرابکاری های بزرگ تر گردد.

یک قطعه اضافی در سخت افزارهای ساخت چین و احتمال هک شدن اپل، آمازون و دولت آمریکا

بلومبرگ در این گزارش ادعا می نماید که یک چیپ بسیار ریز – کوچک تر از یک دانه برنج – روی سرورهای ساخت سوپرمیکرو کشف گردیده است که در طرح اولیه ای که این شرکت به فراورینمایندگان چینی سفارش داده بود این قطعه وجود نداشته است. سوپرمیکرو (Super Micro) یکی از بزرگ ترین تامین نمایند های سرورهای مراکزداده در دنیا است و آن را هم رده مایکروسافت در دنیای سخت افزار می دانند. به گفته بلومبرگ 30 شرکت دولتی و غیردولتی کوچک و بزرگ آمریکایی شامل اپل، آمازون، مرکز داده وزارت دفاع آمریکا و نهادهای امنیتی دیگر از جمله شرکت هایی هستند که از این سرورها استفاده نموده اند.

این چیپ بسیار کوچک حاوی کد کوتاهی است که دو کار بسیار مهم می تواند انجام دهد: اول این که می تواند دستگاه مورد نظر را به یک کامپیوتر ناشاس مرتبط کند و در مرحله بعد به سیستم عامل دستور دهد تا از دستوراتی که این کامپیوتر ناشناس می فرستد پیروی کند. به این ترتیب هکرها می توانند هر دستوری که می خواهند به قربانی بفرستند و حجم زیادی از اطلاعات سری را به سرقت ببرند.

اپل، آمازون و سوپر میکرو که در این گزارش مشخصا از آن ها نام برده گردیده است در بیانیه ای این ادعا را رد نموده اند و گزارش بلومبرگ را سرشار از اشکال دانسته اند. اما بلومبرگ گفته شواهدی دارد که این ادعا را تایید می نماید. در این گزارش آمده که ظاهرا آمازون از سال 2015 به وجود این قطعه اضافی پی برده است و شواهد خود را در اختیار دولت آمریکا قرار داده و تحقیقات بسیار سری در این خصوص اجرا شده است. همچنین به این مورد هم اشاره گردیده است که شرکت اپل همکاری خود با شرکت سوپرمیکرو را از سال 2015 قطع نموده است؛ اتفاقی که ادعای مطرح گردیده از سوی بلومبرگ را بسیار تقویت می نماید.

بر اساس گزارش بلومبرگ نظامیان شاخه سایبری ارتش آزادی بخش خلق چین توانسته اند به محل فراوری تراشه های سرور نفوذ نموده و این چیپ را به خط فراوری تراشه ها اضافه نمایند. هرچند فعلا همه طرف های درگیر، این خبر را رد می نمایند اما در صورت صحت آن، یکی از بزرگترین خرابکاری های اجرا شده از سوی یک دولت علیه دولت دیگر اجرا شده است.

مراکز امنیتی آمریکا در حال تحقیق روی این مورد هستند؛ نتیجه این تحقیقات می تواند شفاف سازی بیشتری در این مورد ارائه کند. اما هرچه باشد انتشار این گزارش زنگ خطر بزرگی را به صدا در آورده است. در حال حاظر به خاطر ارزان بودن نیروی کار و پایین تر بودن هزینه تمام گردیده برای شرکت ها، بیش از 75 درصد تلفن های همراه سازنده های مختلف در چین فراوری می گردد. این آمار در مورد قطعات کامپیوتری از این هم بیشتر است و بیش از 90 درصد کامپیوترهای سراسر جهان در چین فراوری می گردد. با این شرایط اگر چین قصد انجام یک حمله سخت افزاری داشته باشد می تواند تمام دنیا را تحت تاثیر قرار دهد که بسیار نگران نماینده است.

چند ماه پیش دولت ترامپ سخت گیری های جدیدی در خصوص وارد کردن سخت افزارهای شبکه از کشور چین اعمال کرد و مالیت های سنگینی برای تجهیزاتی که خارج از آمریکا ساخته یا مونتاژ می شوند در نظر گرفت. سخت گیری هایی که صدای مدیران اپل را هم درآورد اما ظاهرا این سخت گیری ها در راستای حفظ امنیت بیشتر بوده است.

منبع: کیبرد آزاد
انتشار: 14 مهر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 590

به "یک قطعه اضافی در سخت افزارهای ساخت چین و احتمال هک شدن اپل، آمازون و دولت آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک قطعه اضافی در سخت افزارهای ساخت چین و احتمال هک شدن اپل، آمازون و دولت آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید