یک دهکده بدون خورشید در ایتالیا، خورشید خودش را خلق کرد! (تور ایتالیا)

به گزارش مجله پریها، دهکده کوچک ایتالیایی نزدیک مرز سوئیس به لطف شهردار شهر، فرانکو میدالی یکی از آن خیال پردازانی که توانست خورشید را ظاهر کند حتی وقتی که خورشید توانایی تابیده شدنِ مستقیم به شهر را نداشت.

یک دهکده بدون خورشید در ایتالیا، خورشید خودش را خلق کرد! (تور ایتالیا)

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

خبرنگاران | ویگانِلا یک شهر ایتالیایی واقع در رشته کوه های آلپ در منطقه پیه مونته است. در دسامبر سال 2010، جمعیت این شهر 204 نفر بود. شاید فکر کنید ویگانلا یک شهر کوهستانی کوچک مانند بسیاری از شهر های کوهستانی دیگر است، اما اشتباه می کنید.

به گزارش خبرنگاران ، این شهر تا سال 2006 هر سال 83 روز در سایه بود (یعنی از 11 نوامبر تا 2 فوریه). ویگانلا در دامنه یک دره شیب دار بنا شده است، بنابراین در دوره ذکرشده خورشید ناپدید و پشت یکی از کوه هایی که شهر را احاطه نموده پنهان می شود.

سال 2005 فرانکو میدالی شهردار آن موقع و معماری به نام جیاکومو بونزانی فکر جالبی به فکر شان رسید. ساکنان شهر دیگر نمی توانستند آن روز های تاریک و سرد را تحمل نمایند. در نتیجه، میدالی و بونزانی امکان تحقق رویای شهردار را آنالیز کردند و آن رویا آوردنِ دوباره نور خورشید به ویگانلا بود.

جیاکومو بونزانی آینه غول پیکری با جهت گیری کنترل شده طراحی کرد که باید بالای دامنه کوه قرار می گرفت. این آینه غول پیکر 14 ورقه فولادی با 8 متر عرض و 5 متر ارتفاع داشت. آینه طوری طراحی شده بود که به صورت اتوماتیک بچرخد تا نور خورشید را تا زمانی که هست به سمت میدان شهر منعکس کند. در یک روز آفتابیِ زمستانی مردم شهر به لطفِ آینه 5 تا 6 ساعت از نور خورشید بهره مند می شدند. هیچ کس روی زمین تا به امروز پروژه ای مانند این را اجرا ننموده است. وقتی فرانکو میدالی برای ساختن آینه از دولت صدهزار یورو یاری اقتصادی درخواست کرد، فرماندار از دادن این بودجه به شهردار امتناع کرد و این رویا، رویا باقی ماند. میدالی و مردم شهر از دید دولت یک مشت خیال پرداز ساده به نظر می رسیدند.

تا انتها سال 2005، اوضاع تغییر کرد. این اقدام مهم به لطف اینترنت به شکلی باورنکردنی بر سر زبان ها افتاد. خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان برای تهیه گزارش از این پروژه به ویگانلا رفتند. دَنییِل سَندفورد خبرنگار انگلیسی از جیاکومو بونزانی نقل می نماید: از لحاظ نظری، ممکن است در آن دوره در روستا برف ببارد، اما تا زمانی که خورشید بالای دره می تابد، میدان شهر ویگانلا می تواند برف و نور خورشید را همزمان داشته باشد.

وقتی خبرِ پروژه آینه غول پیکر به گوش جهان رسید، دولت به ناچار بودجه لازم را در اختیارِ شهردار و معمار قرار داد. روز 17 دسامبر سال 2006، فرانکو میدالی، جیاکومو بونزانی و سایر شهروندانِ ویگانلا از آینه پرده برداری کردند. برای نخستین بار از زمان تاسیس ویگانلا که به 8 قرن پیش بازمی شود، خورشید گرمابخشِ میدان شهر در فصل زمستان بوده است.

سال 2015 بخاطر عدمِ مراقبت از آینه استفاده نشد. سال بعد، تعمیرات لازم انجام شد و شهروندان ویگانلا دوباره لذتِ گرمای نور خورشید را تجربه کردند. فناوری مشابه این (آینه منعکس نماینده نور خورشید) از سال 2013 در رویکان (شهر کوچکی در نروژ) استفاده شده است. رویکان از سپتامبر تا مارس تاریک می شود، بنابراین از آینه های زیادی برای منعکس کردن نور خورشید استفاده می نماید. با وجود این، همه چیز از ویگانلا شروع شد، دهکده کوچک ایتالیایی نزدیک مرز سوئیس به لطف شهردار شهر، فرانکو میدالی یکی از آن خیال پردازانی که توانست خورشید را ظاهر کند حتی وقتی که خورشید توانایی تابیده شدنِ مستقیم به شهر را نداشت.

منبع: Historyofyesterday

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 31 شهریور 1401 بروزرسانی: 31 شهریور 1401 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4713

به "یک دهکده بدون خورشید در ایتالیا، خورشید خودش را خلق کرد! (تور ایتالیا)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک دهکده بدون خورشید در ایتالیا، خورشید خودش را خلق کرد! (تور ایتالیا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید