یک توصیه مهم به افراد کم تحرک

به گزارش مجله پریها، پزشکان بر اساس یک آنالیز جامع تاکید کردند که حتی وقفه های کوتاه در نشستن های طولانی می تواند تاثیرات نامطلوبِ متابولیکی ناشی از کم تحرکی را کاهش دهد.

یک توصیه مهم به افراد کم تحرک

به گزارش خبرنگاران، امروزه در جوامع غربی (و جوامعی با الگوی زندگی غربی) نشستن های طولانی به یک رفتار عادی در سبک زندگی روزانه تبدیل گردیده و اکثر افراد در محل کار، هنگام تماشای تلویزیون یا انجام بازی های رایانه ای مدت زمان زیادی از روز را بدون فعالیت بدنی می گذرانند.

از سوی دیگر نیز کارشناسان سلامت بیش از گذشته بر پیامدهای زندگی با سبک کم تحرک تاکید دارند.

دکتر مردیت پدی از نویسندگان این مطالعه در نیوزیلند می گوید: بیشتر افراد حدود 75 درصد از روز را در وضعیت نشسته و بدون فعالیت بدنی می گذرانند. این الگوی رفتاری احتمال ابتلا به دیابت، بیماری قلبی-عروقی، برخی انواع سرطان و در مجموع مرگ زود هنگام را افزایش می دهد.

همه ما باید روش هایی را برای پرهیز از نشستن های طولانی پیدا کنیم و میزان تحرک خود را در طول روز افزایش دهیم

هنوز علت دقیق اثرات مضر نشستن های طولانی بر سلامت تعیین نیست اما کارشناسان بر این باورند که فاکتورهای سوخت و ساز می توانند نقش کلیدی در این زمینه داشته باشند. به طور مثال، نشستن های طولانی حساسیت انسولین و مقاومت گلوکز را کاهش داده درحالیکه سطح تری گلیسیرید -عنصر اصلی چربی بدن- در خون را افزایش می دهد.

گروهی از متخصصان به آنالیز این موضوع پرداختند که آیا اِعمال تغییرات کوچک رفتاری در به حداقل رساندن برخی از تاثیرات عروقی و متابولیکی ناشی از نشستن های طولانی موثر هستند؟

در این آنالیز متخصصان به ارزیابی 44 مطالعه موجود پرداختند که بر وقفه های کوتاه در نشستن های طولانی با انجام انواع حرکات متمرکز بوده اند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، این متخصصان مشاهده کردند حتی فعالیت سبک در هر 30 دقیقه تاثیرات چشمگیری بر وضعیت سلامت دارد.

فعالیت بدنی به هر میزان و شدت به کاهش غلظت گلوکز و انسولین در خون تا 9 ساعت بعد از صرف یک وعده غذایی منجر می گردد.

این متخصصان در نهایتِ شگفتی مشاهده کردند که تغییرات مفید ناشی از تحرک و جابه جایی تحت تاثیر فاکتورهای دیگری چون شدت فعالیت، سن یا حتی وزن شرکت کنندگان قرار نمی گیرد.

آنها با توجه نتایج این مطالعات تاکید کردند: همه ما باید با توجه به نوع کار و زندگی روزمره به هر نحوی که می توانیم روش هایی را برای پرهیز از نشستن های طولانی پیدا کنیم و میزان تحرک خود را در طول روز افزایش دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 مهر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 497

به "یک توصیه مهم به افراد کم تحرک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک توصیه مهم به افراد کم تحرک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید