چرا باکتری ها به آنتی بیوتیک مقاوم می شوند؟

به گزارش مجله پریها، باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها دغدغه اصلی در حوزه تحقیقات پزشکی در سراسر دنیا به حساب می آیند اما چرا آنتی بیوتیک ها ظرفیت مقابله با باکتری ها را از دست می دهند؟

چرا باکتری ها به آنتی بیوتیک مقاوم می شوند؟

به گزارش خبرنگاران، متخصصان علوم پزشکی در یک آنالیز جدید به ارزیابی این موضوع پرداختند که چرا بعضی از باکتری ها در برابر داروها مقاوم می شوند.

پیش از این نیز مطالعه ای انجام گرفت که تاکید نماینده گسترش سریع بحران مقاومت آنتی بیوتیکی در تمامی نقاط دنیا است. در این مطالعه محققان هشدار دادند درصورتیکه باکتری ها بتوانند با سرعت بالا و موثری که اکنون از آن برخوردارند خود را در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم سازند، به زودی تمامی آنتی بیوتیک ها خواص خود را برای مقابله با این عوامل بیماری زا از دست می دهند.

این شرایط نشان دهنده اهمیت درک دقیق چگونگی عملکرد این میکروارگانیسم ها در از بین بردن اثرات درمانیِ آنتی بیوتیک هاست. در آنالیز جدید گروهی از متخصصان کانادایی تعیین کردند باکتری ها چگونه می توانند پس از مقاوم شدن در برابر آنتی بیوتیک ها آن ها را از بین ببرند.

متخصصان به منظور فهم چگونگی عملکرد باکتری ها در از بین بردن خواص داروها به مطالعه جزئیات مکانیزمی پرداختند که اجازه می دهد یکی از این داروهای آنتی بیوتیک به غشای باکتری نفوذ نموده و عملکرد خود را داشته باشد.

در این مطالعه متخصصان آنتی بیوتیک پلی میکسین را مورد آنالیز قرار دادند. آنتی بیوتیکی که پزشکان در درمان مننژیت و عفونت های مجاری ادراری، چشم ها و خون تجویز می نمایند.

متخصصان اظهار داشتند: مکانیزمی که آنتی بیوتیک داخل غشای باکتری نفوذ می نماید به این شکل است که باکتری دارای بار الکتریکی منفی به سمت دارو با بار الکتریکی مثبت کشیده می گردد. در شرایط مقاومت آنتی بیوتیکی، غشای باکتریایی همچون مانعی در برابر آنتی بیوتیک عمل نموده و اجازه نمی دهد دارو به داخل باکتری نفوذ کند. در شرایط عادی شاهد این اتفاق نیستیم زیرا غشا به اندازه ای نازک است که مانعی برای آنتی بیوتیک به حساب نمی آید.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در واقع در شرایط مقاومت آنتی بیوتیکی غشای باکتری سخت تر شده و نفوذ به آن سخت تر می گردد. همچنین بار الکتریکی منفی باکتری ضعیف تر شده و به سختی می تواند به سمت آنتی بیوتیک با بار الکتریکی مثبت کشیده گردد.

این مطالعه برای اولین بار این تغییرات میکروسکوپی را با قاطعیت نشان داده است.

یکی از متخصصان ارشد این مطالعه از دانشگاه مک مستر می گوید: در این آنالیز به دنبال آن بودیم تا تعیین گردد که چگونه باکتری عملکرد دارو را متوقف می نماید چرا که با فهم این موضوع امکان فراوری آنتی بیوتیک های بهتر وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2273

به "چرا باکتری ها به آنتی بیوتیک مقاوم می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باکتری ها به آنتی بیوتیک مقاوم می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید