همه چیز درباره ماست اسفناج ؛ از فواید تا طرز تهیه

به گزارش مجله پریها، ماست اسفناج یکی از انواع بورانی های اسفناج است که خود به روش های مختلفی تهیه می گردد. این روش ها اگر چه شباهت هایی با هم دارند ولی با توجه به افزودنی های متنوعی که به آن اضافه می گردد، طعم های متفاوتی پیدا می نمایند. این افزودنی ها با توجه به جغرافیا و سلیقه غذایی مردم آن ناحیه انتخاب می شوند.

همه چیز درباره ماست اسفناج ؛ از فواید تا طرز تهیه

اکثر افراد از خوردن ماست اسفناج لذت می برند، برای همین معمولا مقدارزیادی از اسفناج را پس از پاک کردن و شستو شو در یخچال یا فریزر ذخیره می نمایند که البته این کار توصیه نمی گردد. چون بهدلیل این که بعد از یکی دو روز ماده اصلی آن تغییر ماهیت می دهد و خواص مفید آن ازبین می رود. پس نکته اول این است که سعی کنید به اندازه مصرف یکی دو روز اسفناجتهیه کنید.

ماست اسفناج را می توان هم به عنوان پیش غذا و هم غذای اصلی سبک یا عصرانهدر نظر گرفت که با توجه به ماست زیادی که در آن وجود دارد توصیه می گردد در فصولگرم تهیه و سرو گردد.

از فواید ماست اسفناج چه می دانید؟

اسفناج، این سبزی پر خاصیت با برگ های تیره رنگ، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار غنی را باید یک سبزی کامل نامید. فواید اسفناج برای اعضای داخلی بدن و زیبایی پوست و همچنین لاغری و درمان بیماری های مختلف ثابت شده است و تنها بخشی از خواص بی شمار این سبزی هستند.

100 گرم اسفناج خام حاوی 20 کالری انرژی، 90 گرم آب، 3 گرم پروتئین، 3/0 گرمچربی، 4 گرم مواد نشاسته ای، 90 میلی گرمکلسیم، 50 میلی گرم فسفر، 2/3 میلی گرم آهن، 70 میلی گرم سدیم، 470 میلی گرمپتاسیم و 600 واحد ویتامین آ است.

ماست قابلیت جذب آهن اسفناج را از بین می برد؟

برخی ها اعتقاد دارند که با ترکیب ماست و اسفناج قابلیت جذب آهن اسفناج وکلسیم ماست از بین می رود اما این مساله به طور کامل اشتباه است؛ درست است کهکلسیم و آهن وقتی به طور هم زمان وارد بدن شوند از قدرت جذب همدیگر کم می نمایند امااینطوری هم نیست که اگر با هم مصرف شوند، جذب نشده و یکدیگر را خنثی نمایند. آیا تابه حال با خود فکر نموده اید که اگر این فکر صحیح باشد پس تکلیف قرص های مولتیویتامینی که کلسیم، آهن، منگنز و… دارند چه می گردد؟!

همه ما می دانیم که اگر چند میلی گرم از آهن و چند میلی گرم از کلسیم راجدا نموده و با فاصله بخوریم جذب بهتری صورت می گیرد اما این دلیل نمی گردد که مصرفهم زمان آن ها، جذب هر دو را صفر کند. ممکن است برخی افراد به هیچ وجه خوردناسفناج خام یا پخته به صورت تکی را دوست نداشته باشند و از خوردن اسفناج پخته وماست لذت ببرند. ماستی با درصد چربی مناسب به همراه اسفناج تازه پخته شده (ترجیحاهمان روز) برای خوردن اسفناج ترفند مناسبی است.

طرز تهیه

مواد لازم برای تهیه ماست اسفناج برای 6 نفر

  • 2 کیلوگرم اسفناج
  • 500 گرم ماست سون
  • 2 الی 3 قاشق غذا خوری روغن
  • نمک و فلفل وسیر (و سایر افزودنی ها و ادویه جات با توجه به ذائقه و سلیقه) به مقدار لازم

طرز تهیه ماست اسفناج

1.اسفناج را پاک کنید (ساقه هایسفت آن را جدا کنید)، سپس خوب بشویید.

2. اسفناج ها را درون یک قابلمه ریخته و 2 الی 3 لیوان آب و مقداری نمک بهآن اضافه کنید. قابلمه را روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا زمانی که اسفناج بپزد.

3. سپس اسفناج ها را در یک صافی بریزید و آب آن را بگیرید.

4. سیر را له یا رنده کنید و در روغن سرخ کنید.

5. ماست را با مقداری نمک و فلفل مخلوط کنید و کاملا بهم بزنید تا یک دست گردد.

6. اسفناج های پخته را ساطوری کنید یا آن ها را بکوبید.

7. در نهایت ماست را به اسفناج اضافه نموده و مخلوط کنید.

8. ماست اسفناج شما آماده سرو است. البته بهتر است چند ساعتی در یخچالبماند و بعد از آن سرو گردد.

نکته 1: برای طبخ ماست اسفناج، به جای جوشاندن اسفناج می توانآن را بخار پز کرد که هم خواص اسفناج حفظ گردد و هم ماده اگزالیک اسید که در اسفناجخام وجود دارد و باعث جلوگیری از جذب کلسیم می گردد، از بین برود.

نکته 2: در صورت تمایل می توانید خودتان ماست چکیده درست کنید، برای این کار، ماست را درون یک کیسه پارچه ای تمیز بریزید و آن را آویزان کنید، حالا صبر کنید تا آب ماست کشیده گردد. مواد باقی مانده در کیسه، همان ماست چکیده است و می توانید از آن برای تهیه این پیش غذا بهره ببرید.

نکته 3: ماست اسفناج یک پیش غذای خوشمزه است اما می توانید با یاری ماست و اسفناج یک سوپ مجلسی را هم آماده کنید و با این ترکیب یک پیش غذای خاص بسازید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 28 مرداد 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2679

به "همه چیز درباره ماست اسفناج ؛ از فواید تا طرز تهیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره ماست اسفناج ؛ از فواید تا طرز تهیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید