موانع قانونی ازدواج چیست؟

به گزارش مجله پریها، مواردی که از نظر قانونی مانعی بر سر راه ازدواج افراد است عبارتند از شوهر داشتن، داشتن چهار زن دائمی، عدۀ زن، قرابت و خویشاوندی در حدود تعیین، مطلقه بودن به سه طلاق و نه طلاق، کفر، لعان و احرام که در ادامه هر یک شرح داده شده است.

موانع قانونی ازدواج چیست؟

ازدواج یکی از مراحلی است که ممکن ات لفرد در زندگی خود آن را تجربه نمایند. اما گاهی بر سر راه ازدواج موانعقانون و حقوقی وجود دارد. در خبرنگاران به آنالیز مواردی که مانع از ازدواج زن و مرد می شود یررسی شده است.

موانع ازدواج

ازدواج گاهی با موانع رو به رو است. مواردی که از نظر قانونی مانعی بر سر راه ازدواج افراد است عبارتند از شوهر داشتن، داشتن چهار زن دائمی، عدۀ زن، قرابت و خویشاوندی در حدود مشخص، مطلقه بودن به سه طلاق و نه طلاق، کفر، لعان و احرام که در ادامه هر یک شرح داده شده است.

شوهر داشتن (تأهل)

ازدواج با زن شوهر دار، غیر قانونی است. در واقع اگر چه چند زنی در حقوق ما با شرایطی پذیرفته شده است، ولی چند شوهری به هیچ وجه مجاز نیست. بنابراین ازدواج با زن شوهردار جرم است و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. زن و مرد به شش ماه تا 2 سال حبس یا جزای نقدی از سه تا داوزده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

داشتن چهار زن دائمی

در قانون ایران تعدد زوجات به چهار زن دائمی محدود شده و ازدواج دائم با همسر پنجم موجب باطل شدن ازدواج مجدد می شود.

عدۀ زن

طبق قانون عده عبارت است از مدتی که تا اتمام و انقضای آن، زنی که عقد ازدواج منحل شده است نمی تواند ازدواج کند. بنابراین در عده بودن زن یکی از موانع ازدواج به شمار می آید. عده دو نوع است: عده وفات و طلاق.

در عده وفات زن بعد از مرگ شوهر باید برای ازدواج مجدد صبر کند که اصولا چهار ماه و ده روز است.شایان ذکر است در مورد این که زن نباید در مدت عده ازدواج کند دلایلی ذکر شده که در به آن ها زیر اشاره شده است.

1. جلوگیری از اختلاط نسل ایجاب می نماید که زن تا مدتی پس از منحل شدن عقد ازدواج نتواند شوهر کند.

2. عده طلاق گاهی مهلتی برای تفکر و بازگشت به زندگی زناشویی است. در این مدت زن و شوهر می توانند درباره خانوادگ، سرنوشت خود و فرزندان شان بیندیشند و قانون به شوهر این اجازه را داده که در صورت پشیمانی از طلاق، با رجوع به همسر خود، اثر طلاق را از میان برده و زندگی مشترک را شروع نمایند.

ازدواج با نزدیکان (اقارب)

طبق قانون، نکاح با خویشاوندان نسبی و سببی ممنوع است. شایان ذکر است که اگر کودکی، شیر غیر مادر خود را با شرایط خاصی بنوشد، به آن زن (دایه) و بستگان او محرم می شوند که به آن ها محرم رضاعی یا شیری گفته می شود.

شرایط شیرخوارگی محرمیت

1.شیر دایه ، محصول ازدواج شرعی و حلال باشد. بنابراین اگر زنی بدون زایمان کودک را شیر بدهد و یا از راه غیر شرعی زایمان کند، به کودک محرم نمی شود.

2.کودک، شیر را به طور مستقیم بنوشد. اگر شیر را در دهانش بدوشند یا در ظرفی بدوشند و به او بدهند، محرم نمی شود.

3.دایه هنگام شیر دادن، زنده باشد. بنابراین اگر کودک، همه یا بعضی از نصاب شیرخوارگی را از زن مرده تغذیه کند؛ سبب محرمیت نمی شود.

4.سن شیرخوار از 24 ماه قمری، تجاوز ننموده باشد.

مطلقه بودن به سه طلاق و نه طلاق

طبق قانون مدنی زنی که سه مرتبه متوالی زوجه یک نفر بوده و مطلقه شده، بر آن مرد حرام می شود مگر اینکه به عقد دائم به زوجیت مرد دیگری درآمده و پس از وقوع نزدیکی با او. به واسطه طلاق یا فسخ یا فوت، فراق حاصل شده باشد.

کفر

کفر عبارت است از ناباوری به اسلام و کافر کسی است که به یکی از اصول اسلام یا یکی از ضروریات آن اعتقاد نداشته باشد. قانون مدنی نکاح زن مسلمان را با مرد غیر مسلمان ممنوع نموده است .نکاح مسلم با غیر مسلم جایز نیست اما اگر مرد مسلمان با زن غیر مسلمان (کتابیه) ازدواج کند به دین او احترام می گذارد و اشکالی از جهت اختلاف دین پیش نخواهد آمد . هرگاه زن و شوهر هر دو کافر باشند و زن اسلام اختیار کند، نمی تواند به زندگی زناشویی با مرد کافر ادامه دهد در این صورت نکاح منحل خواهد شد، زیرا کفر هم ابتدائاً و هم استداماً مانع نکاح است.

راجع به ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان قانون مدنی ساکت است و ظاهر این است که قانونگذار با توجه به فقه اسلامی نخواسته است این ازدواج رامنع کند این معنی از مفهوم مخالف ماده 1059 قانون مدنی هم قابل استنباط است اما ازدواج با زنان غیر کتابیه را منع نموده است. در فقه امامیه قول مشهور این است که فقط نکاح منقطع با زن کتابیه جایز و نکاح دائم باطل است.

لعان

لعان در لغت به معنی ناسزا گفتن و نفرین کردن به یکدیگر است و در اصطلاح حقوقی آن است که زن و شوهر با سوگندهای ویژه ای یکدیگر را تخطئه نمایند. لعان هنگامی تحقق می یابد که شوهر به زن نسبت زنان دهد، یا فرزندی را که زن به جهان آورده است از خود نفی کند.

در این صورت زوجین نزد حاکم شرع حضور می یابند و مرد چهار بار سوگند یاد می نماید که راست می گوید و بار پنجم می گوید:لعنت خدا بر من اگر دروغگو باشم .آن گاه زن چهار بار سوگند می خورد که مرد دروغ می گوید، سپس می گوید : خشم خدا بر من اگر او راست گفته باشد.پس از انجام این مراسم زن همواره به شوهر حرام می شود و فرزند مورد لعان هم به شوهر ملحق نخواهد شد.تفریقی که با لعان حاصل می شود، موجب حرمت ابدی است.

احرام

ماده 1053 قانون مدنی در این زمینه می گوید:عقد در حال احرام باطل است و با علم به حرمت موجب حرمت ابدی است .

منبع: پیام دلتا
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3164

به "موانع قانونی ازدواج چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موانع قانونی ازدواج چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید