قرعه زیان به نام باغداران افتاد

به گزارش مجله پریها، شیرین شفیعی- اصفهان- خبرنگار:تب بالای گرانی میوه پایان در جشن برداشت میوه های تابستانی اصفهان فروکش کرد و سرازیر شدن محصولات جالیزی و صیفی ارزان و میوه های تابستانی با قیمت عادلانه تر به بازار.

قرعه زیان به نام باغداران افتاد

این روزها و در آخرین ماه از فصل تابستان دوباره سبد خرید مصرف نمایندگان را رنگین نموده است، اما از سوی دیگر باغداران و کشاورزان فروش محصولاتی مانند گرمک، خربزه و هندوانه با قیمت کیلویی 400 تا 500 تومان، انگور با قیمت هزار تا 2 هزار تومان و محصولات دیگر را در بازار اشباع شده داخلی در مقایسه با هزینه کاشت، داشت و برداشت به صرفه نمی دانند.

  • فراوانی میوه، هدیه بارش های بهاری

فراوانی میوه و سبزی و صیفی در باغ ها و مزارع، هدیه بارش های بهاری است که غبار بی آبی و سرمازدگی را از تن باغ ها و مزارع سبزی و صیفی شست و میوه را از شاخه بلند گرانی پایین آورد تا جایی که رئیس اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار اصفهان قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی را در میدان مرکزی میوه هزار تا 3 هزار تومان، انگور کیلویی 2 تا 5 هزار تومان، هندوانه 300 تا 700 تومان، خربزه و طالبی 800 تا 2 هزار تومان، لیمو ترش 5 تا 8 هزار تومان، هلو 3 تا 8 هزار و 500 تومان، بادمجان 700 تا 3 هزار تومانی، پیاز 600 تا هزار و 500 تومان، خیار هزار تا 3 هزار و 500 تومان، سیب زمینی 2 تا 3 هزار و 500 تومان، فلفل دلمه 800 تا 2 هزار و 500 تومان، کاهو یک هزار و 500 تا 3 هزار و 500 تومان، سیب درختی 4 تا 8 هزار تومان و شلیل را 4 تا 12 هزار تومان اعلام می نماید.

نوروزعلی اسماعیلی، رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش شهرستان اصفهان نیز با اشاره به فراوانی میوه های تابستانی در بازار می گوید: وقوع سیلاب های بهاری تاثیر چندانی بر محصولات کشاورزی اصفهان نداشته، بلکه به دلیل بارندگی، برداشت میوه و صیفی بیشتر شد. در نتیجه قیمت میوه در ماه های اخیر به دلیل فراوانی، از ثبات نسبی برخوردار شده و قیمت ها مانند سال گذشته مدام افزایش نمی یابد. گرچه هنوز هم قیمت برخی محصولات مانند آناناس، شلیل، گیلاس، انبه، زغال اخته، آلو و پسته و بادام تازه از کیلویی 15 تا 50 هزار تومان پایین نیامده و تفاوت قیمت عرضه محصولات در میوه فروشی های مناطق مختلف شهر و با بسته بندی های گوناگون قابل توجه است اما فراوری بیشتر به بازار میوه یاری نموده تا چند گامی از آشفته بازار قیمت های نجومی سال گذشته تا اواخر بهار امسال فاصله بگیرد.

  • کشت بی حساب و کتاب محصولات غذایی

از سوی دیگر عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به افزایش هزینه های جانبی فراوری و بسته بندی و عرضه محصولات کشاورزی به بازار در امسال به خبرنگاران می گوید: با وجود بالا رفتن هزینه های جانبی مانند قیمت بذر و کود و سم و دستمزد کارگر و بسته بندی محصولات، تصور کنید محصولی مانند هندوانه به قیمت کیلویی 400 تا 500 تومان به دست مصرف نماینده برسد، این یعنی نه تنها کشاورز نتوانسته از دسترنج ماه ها کار و کوشش خود سودی به دست بیاورد، بلکه مبلغی هم زیان داده آن هم در شرایطی که با بحران کمبود آب روبه رو است و این قیمت تمام شده در بازار، به اندازه آبی که برای محصولات آب بر جالیزی مصرف نموده نیز نخواهد بود. حسین محمدرضایی که دلیل فراوانی محصولات کشاورزی در تابستان امسال را بارش های مناسب بهاری می داند، ادامه می دهد: متاسفانه الگوی کشت و فراوری در کشور و استان ما، حساب و کتاب مشخصی ندارد و به همین دلیل کشاورزان یک سال پیاز می کارند و ناگهان قیمت پیاز افت می نماید، یک سال هم گوجه و هندوانه و میوه های دیگر.

  • بی توجهی دنباله دار به الگوی کشت

وی وظیفه جهاد کشاورزی را معین و اعلام برنامه کشت محصولات مورد احتیاج بازار به اندازه کافی اعلام می نماید و می گوید: این مشکل فقط مربوط به استان اصفهان نمی گردد، بلکه در تمام کشور هر سال همین اتفاق رخ می دهد و باعث می گردد یک سال آنقدر گوجه فرنگی روانه بازار گردد که بازار مصرف اشباع گردد و فراورینماینده زیان ببیند و سال بعد کشاورزان همگی سراغ فراوری یک محصول دیگر بروند و دچار کمبود فراوری محصول قبلی شویم. محمدرضایی با اشاره به افزایش قابل توجه هزینه های بسته بندی و حمل محصولات کشاورزی، یادآور می گردد: حتی فرستادن بار مازاد اصفهان به استان های دیگر هم نمی تواند از ضرر و زیان کشاورز جلوگیری کند چون حمل یک کامیون گوجه فرنگی یا هندوانه بیش از یک میلیون تومان تمام می گردد و با این هزینه های سرسام آور، سودی عاید فراورینماینده نخواهد شد.

  • ضرر و زیان کشاورزان و باغداران

نصرالله مرادی دبیر اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی شهرستان اصفهان نیز با انتقاد از بی توجهی جهادکشاورزی به ارائه الگوی کشت برای فراوری محصولات کشاورزی در ابتدای هر فصل زراعی به خبرنگاران می گوید: این وظیفه جهاد کشاورزی است که با یک برآورد دقیق به کشاورزان اعلام کند آیا کاشت محصول آب بری مانند هندوانه یا انواع دیگر محصولات جالیزی در استان اصفهان به صرفه هست یا باید سراغ محصولات دیگر بروند.

وی که قیمت های کنونی برخی محصولات در بازار را باعث ضرر و زیان کشاورزان و باغداران می داند، شرح می دهد: بخشی از محصولات جالیزی که در بازار به قیمت کیلویی 300 تا 500 تومان فروخته می شوند، مانند خربزه و هندوانه، محصول اصفهان و شهرستان های اطراف آن هستند. از سوی دیگر بسیاری از باغداران نیز امسال به دلیل بارندگی های مناسب بهاری، محصولاتی فراوری کردند که با اضافه کردن هزینه های کاشت و داشت و برداشت و بسته بندی آنها ناگزیرند با قیمت کیلویی 17 تا 20 هزار تومان بفروشند اما به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف نماینده، بارهایی مثل گلابی، گیلاس و... نیز بازار مصرف ندارد و بنگاه های فروش میوه مجبور می شوند برای جلوگیری از فاسد شدن بارها، آن را به قیمت پایین تری عرضه نمایند.

  • اصفهان سومین استان خریدار حمایتی گوجه فرنگی

رئیس سازمان تعاون روستایی استان با اشاره به خرید تضمینی گوجه فرنگی از کشاورزان اصفهان می گوید: هدف از اجرای این طرح، جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان بود و گوجه فرنگی به قیمت هر کیلوگرم 11 هزار و 500 ریال از فراورینمایندگان خریداری شد. سلیمان میرزایی، سطح زیرکشت محصول گوجه فرنگی امسال استان را هزار و 500 هکتار اعلام می نماید و با پیش بینی برداشت 15 تا 18 هزارتن محصول با ارقام جدید در امسال، یادآور می گردد: اصفهان بعد از استان های خراسان رضوی و فارس سومین استان خریدار حمایتی گوجه فرنگی از کشاورزان است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2821

به "قرعه زیان به نام باغداران افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرعه زیان به نام باغداران افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید