علت کاهش حجم و ارزش معاملات بورس چیست؟

به گزارش مجله پریها، در سه روز کاری بورس تهران در هفته جاری ارزش معاملات نسبت به هفته قبل 56 درصد کاهش یافت و حجم داد و ستدها با 60 درصد افت رو به رو شد. همچنین تعداد معاملات نیز بیش از 50 درصد افت را شاهد بود؛ گزارش های 9 ماهه شرکت ها که حاکی از افزایش سودخالص آن ها بود نیز نتوانست از کاهش قیمت سهم ها در این مدت جلوگیری کند.

علت کاهش حجم و ارزش معاملات بورس چیست؟

به گزارش خبرنگاران، در هفته جاری دو تعطیلی رسمی وجود داشت در نتیجه تعداد روزهای فعالیت بازار سرمایه ایران از پنج روز به سه روز کاهش یافت، اما این کاهش 40 درصدیِ تعدادِ روزهایِ فعالیت، تنها یکی از دلایلی بود که سبب شد که ارزش معاملات با روند شدید کاهشی رو به رو گردد.

در هفته های اخیر گزارش 9 ماهه شرکت ها بر روی کدال افشا شد. در صورت های سود زیان شرکت ها دیدیم که سود خاص شرکت ها نسبت به سال اقتصادی گذشته با افزایش چشمگیری رو به رو شده است. بسیاری از شرکت ها و مخصوصاً صادرات محورها بیش از دو برابر دوره اقتصادی 9 ماهه سال 1396 سود شناسایی کردند. از طرفی طی هفته های اخیر قیمت دلار با رشد آرامی همراه بوده که این موضوع می تواند به رشد قیمت سهم ها در بورس یاری کند، اما با وجود این دو مؤلفه تأثیرگذار، شاهد کاهش حجم و ارزش معاملات بودیم. در سهامداران عمده بسیاری از گروه ها نیز رقبتی در جمع آوری سهم های عرضه شده دیده نمی گردد که هیچ، بلکه بسیاری از آن ها خود در کفه عرضه می نشینند. بخشی از علت این موضوع را می توان عدم وجود نقدینگی در بازار دانست.

ریسک های سیستماتیک موجود در شرایط فعلیِ اقتصاد، سرمایه گذاران بورسی را تا حدودی ریسک گریزتر نموده و سبب شده که قسمتی از نقدینگی به بازارهای موازی برود. از طرفی با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال به صورت سنتی نقدینگی در بازار سرمایه کم تر شده است.

از سویی دیگر فعالان بازار برای شرکت در عرضه های اولیه که در این روزها بیشتر شده، اقدام به فروش قسمتی از پرتفوی خود می نمایند که این موضوع نیز به سنگینی کفه عرضه نسبت به تقاضا دامن زده است. فردا نیز پنج درصد از سهام فروشگاه زنجیره ای افق کورش در بازار دوم بورس تهران عرضه اولیه می گردد که این عرضه می تواند روی تصمیمات بازیگران بازار سهام تأثیر گذار باشد.

در هفته های گذشته شاهد بودیم که بانکی ها در کنار خودرویی ها از تحرکات زیادی نسبت به سایر گروه ها برخوردار بودند و حجم قابل توجهی از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند در آخرین روز معاملاتی این هفته نیز بانک ملت، تجارت و صادرات در نوسانات شاخص های بازار سرمایه سهم قابل توجهی داشتند.

نوسان گیران بازار سهام در روزهای اخیر به گروه های کوچک تر از جمله دارویی ها، سیمانی ها و قندی ها نیز توجه داشتند به طوری که این گروه ها توانستند در روزهایی نماگر اصلی بازار سرمایه را در سطح بالاتری نگه دارد و باعث شوند شاخص کل هموزن برخلاف نماگر اصلی حرکت کند.

در سه روز کاری بورس تهران در هفته ای که گذشت ارزش کل معاملات به دلیل دلایلی که مطرح شد 56 درصد کاهش یافت و حجم معاملات نیز با کاهش 60 درصدی روبرو شد، همچنین تعداد معاملات بازار سهام با افت 53 درصدی رو به رو شد.

شاخص کل بازده نقدی و قیمتی که در 17 بهمن ماه در تراز 158 هزار و 535 واحدی قرار داشت در سه روز کاری اخیر با افت 1225 واحدی رو به رو شد و به رقم 157 هزار و 310 واحدی رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2250

به "علت کاهش حجم و ارزش معاملات بورس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت کاهش حجم و ارزش معاملات بورس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید