طرز تهیه مربا به زعفرانی مجلسی

به گزارش مجله پریها، پاییزو زمستان فصل به و مربای به است. اغلب افراد طرز درست کردن انواع مربا را بلد هستند و تصور می نمایند مسئله ای برای درست کردن مربا ندارند. اما اکثر کسانی که مربا درست می نمایند از شکرک زدن و کپک زدن مربا و نیز رنگ تیره و غیر شفاف مربا شکایت دارند. این ها دقیقا همان فوت کوزه گری درست کردن مربا هستند. طرز تهیه مربا به زعفرانی مجلسی خوش رنگ و براق بدون شکرک و کپک را در مجله آشپزی بخوانید.

طرز تهیه مربا به زعفرانی مجلسی

مواد لازم مربا به زعفرانی مجلسی

  • به تازه: 1 کیلوگرم
  • شکر: 1 کیلوگرم
  • آب: 7 لیوان
  • هل: 4 عدد
  • آبلیمو: 3 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم نموده: 1 قاشق غذاخوری
  • گلاب: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربا به زعفرانی مجلسی

برای درست کردن مربا به باید میزان شکر و به یکسان باشد. اگر قصد دارید مثلا دو کیلو به برای درست کردن مربا بهره ببرید به دو کیلوگرم شکر هم احتیاج دارد. در مجموع برای درست کردن مربا بهتر است بیشتر از 2 کیلوگرم در هر وعده درست نکنید چون معمولا کیفیت مربا پایین می آید. اگر به مربای بیشتری احتیاج دارید در چند وعده و هر بار 2 کیلوگرم مربا درست کنید.

برای درست کردن مربا به زعفرانی مجلسی ابتدا به را خوب بشورید و بعد از خشک شدن پوست بگیرید. بهتر است پوست به را برای درست کردن مربا بگیرد. سپس دانه های به را هم جدا کنید و کنار بگذارید و به را به قطعات مکعبی ریز خرد کنید. اندازه به های خرد گردیده به سلیقه شما بستگی دارد.

برای درست کردن مربا بهتر است از قابلمه روحی یا همان روی یاقابلمه مسی بهره ببرید. جنس قابلمه در براق و شفاف شدن رنگ مربا موثر است. در یک قابلمه روی یا مس 7 لیوان سر پر آب بریزید. به های خرد گردیده را به آب داخل قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز بپزند. برای درست کردن یک مربا به زعفرانی مجلسی نباید اجازه دهید به له گردد. تکه های به باید در عین پخته شدن درسته و سالم باقی بمانند.

پوست دانه های هل را بگیرید و بعد از این که تکه هایبه نرم شد هل و شکر را به آن ها اضافه کنید. برای قوام بیشتر مربا 3 یا چهار عدددانه به را هم در قابلمه بریزید. اضافه کردن دانه به یکی از فوت و فن های طلاییقوام مربا به است. اجازه دهید مربا به مدت 5 الی 6 ساعت روی شعله بسیار ملایم گازبپزد. برای این که رنگ مربا قرمز و خوش رنگ و براق گردد در تمام طول پخت مربا بایددرب قابلمه بسته باشد. پختن مربا به زعفرانی مجلسی خوشرنگ صبوری می خواهد پس برایبرداشتن درب قابلمه عجله نکنید.

بعد از این که مربا پخت و آماده شد 2 قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق غذاخوری زعفران و سه قاشق غذاخوری آبلیمو را به مربا اضافه کنید و اجازه دهید 5 دقیقه دیگر روی شعله ملایم گاز بجوشد. بعد از پنج دقیقه شعله زیر مربا را خاموش کنید و اجازه دهید مربا سرد گردد. اجازه دهید مربا در قابلمه در بسته خنک گردد و عرق نکند. بعد از سرد شدن مربا آن را در شیشه های تمیز و خشک گردیده بریزید.

نکات طلایی درست کردن مربا به زعفرانی مجلسیبدون شکرک و کپک

برای خوش رنگ و براق شدن مربا در تمام طول پختمربا درب قابلمه را بگذارید.

برای این که مربا شکرک نزند اولین نکته این است که بعد از پختن کامل میوه باید شکر را اضافه کنید چون شکر روی میوه ای که کاملا نپخته سفت می گردد و همین باعث شکرک زدن مربا می گردد.

مقدار شکر و میوه باید برابر باشد مگر این که میوه مورد نظر خیلی شیرین باشد. در این صورت شکر کمتری بهره ببرید مثلا برای یک کیلوگرم میوه خیلی شیرین، 800 گرم شکر کافی است به این ترتیب احتمال شکرک زدن مربا کمتر می گردد.

باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نگردد. اگر هم مربا کپک زد دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود.

اگر مربا به زعفرانی مجلسی شما شکرک زد یک راه حلوجود دارد. مقداری آب جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو به مربا اضافه کنید و اجازهدهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.

اضافه کردن آبلیمو به مربا در مرحله پخت احتمالشکرک زدن آن را کاهش می دهد.

اگر آبلیمو زعفرانی مجلسی روی شعله بسیار ملایمگاز پخته گردد و در طول پخت درب قابلمه را زیاد برندارید مربای شما شکرک نمی زند.

اگر طعم دارچین را در مربا به زعفرانی مجلسی می پسندید یک عدد چوب دارچین در یک ساعت آخر پخت مربا به آن اضافه کنید.

اگر مربا به زیاد روی حرارت بماند رنگش تیره می گردد، البته رنگ مربا به سلیقه شما بستگی دارد.

تمیز بودن ظرفی که مربا را در آن می ریزید بسیار مهم است. قابلمه ای که مربا را در آن می پزید باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه چربی باشد. شیشه هایی که برای نگهداری مربا در نظر می گیرید هم باید کاملا تمیز و خشک باشند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 15 بهمن 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1422

به "طرز تهیه مربا به زعفرانی مجلسی" امتیاز دهید

8 کاربر به "طرز تهیه مربا به زعفرانی مجلسی" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربا به زعفرانی مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید