طرز تهیه شیر برنج دارچینی

به گزارش مجله پریها، در قدیم به شیربرنج، آش شیر می گفتند. شیر برنج دارچینی بیشتر در مناطق کوه پایه نشین زاگرس و البرز ایران طبخ و به عنوان یک دسر یا وعده غذایی سرو می شد. البته شیربرنج در ابتدا بدون شکر و پودر ژلاتین سرو می شد، بعدها به آن شکر، عسل، شیره خرما شیره انگور، مربا و نمک اضافه شد. با طرز تهیه شیر برنج دارچینی همراه ما باشید.

طرز تهیه شیر برنج دارچینی
  • مواد لازم برای تهیه شیر برنج دارچینی

برنج 120 گرم

چوب یا پودر دارچین به مقدار دلخواه (بهتر است چوب دارچین استفاده گردد)

شیر 250 میلی لیتر

شیر کم چرب کاله خرید آنلاین 60 گرم

پودر ژلاتین یک قاشق سوپ خوری

آب سرد یک چهارم پیمانه

  • طرز تهیه شیر برنج دارچینی

مرحله اول

ابتدا قابلمه را روی حرارت قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که برای تهیه دسرهای پودینگی مانند فرنی و شیر برنج دارچینی، بهتر است از قابلمه لعابی استفاده گردد. چرا که پخت شیر برنج زمان و حوصله زیادی می خواهد و قابلمه لعابی با نگه داشتن گرما در درون خود، باعث پخت بهتر شیر برنج دارچینی می گردد و هم چنین از تغییر رنگ آن جلوگیری می نماید.

مرحله دوم

حالا شیر را درون قابلمه بریزید. سپس برنج را که از 8 ساعت قبل خیس نموده اید، به آن اضافه کنید. بهتر است از برنج نیم دانه یا گرده یا هر برنجی که زود و راحت طبخ گردد، بهره ببرید.

مرحله سوم

مخلوط را 5 دقیقه هم بزنید و حین هم زدن به آن چوب یا پودر دارچین اضافه کنید. دقت کنید که اگر از پودر دارچین بهره ببرید، رنگ شیربرنج دارچینی، تیره می گردد. همانطور که می دانید جدا از دارچین و تهیه شیر برنج دارچینی می توانید شیر برنج عسلی، شیر برنج توت فرنگی و شیر برنج با انبه را هم امتحان کنید.

مرحله چهارم

حالا برای جلوگیری از ته دریافت و سوختگی برنج، شیر برنج را تا وقتی که برنج، خود را باز کند، هم بزنید (حدود نیم ساعت). اگر به هر دلیلی برنج ته گرفت و سوخت، حتما قابلمه را عوض کنید.

مرحله پنجم

بعد از این که برنج کاملا وا رفت، به آن شکر را اضافه کنید و شیر برنج را تا زمانی که شکر در آن حل گردد، هم بزنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله ششم

آب سرد را در کاسه ای بریزید و پودر ژلاتین را به آرامی روی سطح آب بریزید و کاسه را تکان دهید. دقت کنید که اگر یک دفعه پودر ژلاتین را به آب اضافه کنید، یک لخته سفید رنگ تشکیل می گردد و خیلی دیر در آب حل می گردد. بعد از اضافه شدن پودر ژلاتین به آب، کاسه را روی بخار آب قرار دهید تا کاملا داخل آب حل گردد. هم چنین می توانید به جای بخار آب، کاسه را 30 ثانیه داخل ماکروویو قرار دهید تا ژلاتین کاملا در آب حل گردد. سپس محلول ژلاتین را به شیر برنج اضافه کنید و خیلی خوب هم بزنید. در این مرحله می توانید به شیربرنج دارچینی خود مقداری خامه اضافه کنید تا لطیف تر گردد.

مرحله هفتم

بعد شیر برنج را داخل قالبی بریزید که قابل برگشتن باشد. بعد از خنک شدن شیربرنج دارچینی، قالب را داخل ظرفی برگردانید و روی سطح آن را با پودر دارچین و سیاه دانه تزئین و سرو کنید. اگر چنین قالبی در دسترس ندارید یا برای سرو غذا عجله دارید، می توانید مقدار ژلاتین را تا دو برابر گفته شده به آب سرد اضافه کنید تا شیربرنج خوب ببندد. توجه گردد که اگر مقدار ژلاتین را بیش از دو قاشق سوپ خوری اضافه کنید، شیر برنج دارچینی شما حالت لاستیکی به خود می گیرد و اگر کمتر از مقدار گفته شده اضافه کنید شیربرنج معمولا نمی بندد. همچنین اگر از ورق ژلاتین استفاده می کنید، بین 3 تا 5 ورق ژلاتین به جای پودر به آب اضافه کنید. البته به جای آب می توانید از گلاب یا عرق بهارنارنج یا عرق بیدمشک بهره ببرید. بسته به سلیقه و ذائقه می توانید به شیربرنج خود پودر گل سرخ، پودر قهوه یا پودر کاکائو اضافه کنید. اگر به هر دلیلی با مصرف ژلاتین مشکل دارید، می توانید به جای آن مقداری نشاسته ذرت را در شیر سرد حل کنید و به شیربرنج اضافه کنید و خیلی سریع هم بزنید تا گلوله گلوله نگردد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2759

به "طرز تهیه شیر برنج دارچینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیر برنج دارچینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید