طرز تهیه لواشک سیب خانگی

به گزارش مجله پریها، لواشک سیب مانند لواشک زردآلو، لواشک شلیل و هلو طعم شیرینی دارد اما می توان آن را با سیب ترش نیز تهیه کرد. با طرز تهیه لواشک سیب آشنا شوید.

طرز تهیه لواشک سیب خانگی

سرویس آشپزی - وقتی حجم زیادی میوه دارید که احتمال خراب شدن آنها وجود دارد، می توانید از آنها لواشک تهیه کنید. البته باید دقت کنید که هر میوه ای را نمی توان لواشک کرد زیرا همه میوه ها قابل صاف کردن نیستند. مثلا نمی توان آناناس و موز را صاف کرد زیرا در این صورت تمام حجم میوه در صافی باقی می ماند و از آن نمی گذرد. این روش نگهداری مواد غذایی، در کشورهای دیگر هم رایج است مثلا در گرجستان لواشک کیوی که به رنگ سبز تهیه می گردد، هواداران زیادی دارد.

قبلا طرز تهیه انواع لواشک خانگی را به شما آموزش داده ایم، این بار اما نوبت تهیه یکی از لواشک های شیرین و خوشمزه به اسم لواشک سیب است که در هر فصلی خواهید توانست آن را تهیه کنید. با ادامه این مطلب همراه باشید.

لواشک سیب

مواد لازم
سیب (ترش یا شیرین یا مخلوط)به میزان لازم
شکر1 ق غذاخوری

طرز تهیه لواشک سیب:

  1. برای تهیه لواشک سیب ابتدا سیب ها را با دقت بشویید و از وسط به دو نیم تقسیم کنید یا بیشتر خرد کنید.
  2. چوب و دانه سیب ها را بگیرید و با پوست 3 ساعت در قابلمه ای با یک لیتر آب و یک قاشق غذاخوری شکر حرارت دهید.
  3. توجه کنید که حرارت اجاق ملایم باشد.
  4. در مرحله بعد، سیب های پخته شده را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا کمی خنک شوند.
  5. حالا آن ها را از یک آبکش عبور دهید و یا به یاری گوشت کوب برقی و یا مخلوط کن سیب ها را به صورت پوره در آورید.
  6. مایه صاف شده را دوباره 20 دقیقه حرارت دهید و صبر کنید تا غلیظ گردد، به طوری که هنگام حباب زدن، مقداری از مایه به بیرون پرتاب گردد.
  7. در این حالت، دیگر مایه لواشک سیب به غلظت مناسب رسیده است و می توانید آن را از روی اجاق بردارید و در سینی فلزی پهن کنید.
  8. 1 تا 2 هفته مایه لواشک پهن شده را در فضای باز قرار دهید و بگذارید خشک و آماده گردد.

لواشک سیب خوشمزه شما آماده است. در صورتی که بخواهید لواشک ترش داشته باشید باید از سیب ترش و در صورتی که بخواهید لواشک شیرین داشته باشید باید از سیب های رسیده و شیرین بهره ببرید. استفاده از ترکیب سیب ترش و شیرین نیز لواشک ملس خواهد داد.

چند نکته درباره تهیه لواشک سیب:

  • شما می توانید از میوه های لک دار و بی کیفیت را برای تهیه لواشک بهره ببرید اما توجه داشته باشید که میوه ها خراب نباشند و طعمشان بر اثر کپک زدگی تغییر ننموده باشد.
  • هنگام پخت میوه ها در قابلمه، آنها را با قاشق چوبی هم بزنید چون این کار به کیفیت و طعم بهتر لواشک یاری می نماید.
  • وقتی مایه صاف شده را در سینی پهن می کنید، توجه داشته باشید که لایه ای ضخیم نباشد زیرا در این صورت احتمال کپک زدگی آن در طول مدت خشک شدن بالا خواهد رفت.
  • سینی که برای پهن کردن مایه لواشک استفاده می کنید، خوب بشویید زیرا وجود آلودگی در سینی، زمینه کپک زدن مایه را فراهم می نماید. البته در بعضی مناطق کشور، مایه لواشک را روی سفره ای تمیز که از قبل روی آن را چرب نموده اند، می ریزند تا جداکردن لواشک به دست آمده از آن راحت تر باشد.
  • اگر طعم ترش را برای لواشک بیشتر می پسندید، می توانید در مایه لواشک میوه هایی که کمی شیرین تر هستند، 2 تا 3 قاشق غذاخوری آبلیموی تازه بریزید.
  • بهتر است در روزهای ابتدایی پهن کردن لواشک، آن را در فضای باز یا در مقابل نور آفتاب قرار دهید و در هفته دوم آن را در اتاق بگذارید تا کامل خشک گردد.
  • لواشک های تهیه شده را به برش های مساوی تقسیم و در یخچال و حتی فریزر قرار دهید تا در زمان دلخواه مصرف کنید.

امیدواریم از این آموزش نهایت استفاده را ببرید و در هر فصلی، لواشک مخصوص آن فصل را تهیه نموده و از خوردن آن لذت ببرید.

منبع: setare.com
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3659

به "طرز تهیه لواشک سیب خانگی" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه لواشک سیب خانگی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه لواشک سیب خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید